- This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Behöver jag bättre rörlighet för squat?
Tja! Jag är 17 år, gymmat i ungefär ett och ett halvt år, dock inte seriöst alls, bara gjort lite curls med kompisar fram tills nu. Jag tänkte ta tag i min träning nu, och börja göra lite riktiga gains!
Jag är rätt nöjd med min träning och börjar få koll på formen till de flesta lyften jag gör, dock så är det ett lyft jag inte klarar alls. Squaten! Mina ben är löjligt små, och jag har aldrig tagit mer i squat än 85, med 85 så klarade jag tre reps, och det var efter ett pyramidset som var 7-5-3 reps. Anledningen till att 85 är så löjligt är att jag är 187cm, och 81kg, bänkar 80kg, så det räcker liksom inte för mig.
Dessa är problemen som jag har:
När jag är i botten av squaten så böjs svanken. (kan inte hålla tillbaka ”benet”)
Jag ”svajar” när jag är på väg upp. Jag skulle kunna jämföra detta med att köra bänkpress med 20% av ens max, och göra väldigt explosiva reps. Men i långsam hastighet.
Det jag vill ha hjälp med är om någon har haft samma problem som mig med sina egna squat, och hur detta löstes. Jag skulle även vilja be någon att ta en titt på mitt träningschema som jag fått från internet, och se hur pass bra det passar mina mål. Den sista, och kanske viktigaste saken är att jag skulle vilja ha hjälp att sätta rimliga tidsplaner på mina mål.
Schema: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1oBAJmh8AymauncmBWd8Nj0lX6Cp3XgBA2r3-IpV17DM/edit?usp=sharing
Mål: Gå ner till 75kg (för att kunna se muskler )
Ta 120kg Squat
ta 150kg marklyft (är på 120 nu.)
Tack så hemskt mycket för all potentiell hjälp, och ha en trevlig helg!
EDIT: Menade självklart att jag vägde 81 kilogram, och att det är höften som böjs.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY