Brända kalorier vid maskinträning…

Home Forums Allmänt om gymträning Brända kalorier vid maskinträning…

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Har en fråga om mängden bränd energi vid maskinträning som tex crosstraining, löpband etc etc. Detta lär vara ganska svårt att besvara kanske, men ändå: Kalorimängden som är bränd enligt maskinen man tränar på, är det ”nätade” kalorier jämfört med vad man hade bränt om man gjorde absolut ingenting? Eller är det den totala mängden förbrukad energi under tiden på maskinen? Detta blev kanske lite luddigt, så jag förklarar: Säg att du tränar 1 timme på maskin X och enligt den gör av med låt oss säga 500 kalorier. Hade du gjort absolut ingenting under tiden du stod på maskinen och tränade så hade du ju fortfarande bränt ((1/24)*Basala energibehovet). Låt oss låtsas att det kanske är 80 kalorier för person Z. Innebär resultatet på maskinerna (för jag antar att det finns en universiell standard här?) att person Z gjort av med totalt 500 kalorier under denna timme (dvs 80 kalorier + 420 kalorier extra pga maskinträningen) eller innebär det att man ”nätat” ytterligare 500 kalorier utöver de 80 man hade bränt om man gjorde ingenting, dvs totalt 580 kalorier under denna timme?

Hoppas att det inte blev för luddigt nu :P Isåfall får ni säga till så får jag försöka förklara bättre :D

din fråga är alltså:

Visar maskinen hur mycket kalorier man förbränner inklusive sin basala förbränning eller ej?

highclick wrote:
    din fråga är alltså:

Visar maskinen hur mycket kalorier man förbränner inklusive sin basala förbränning eller ej?

EXAKT! Är siffran i displayen efter en timmes träning ((1/24)*basala förbränningen/dygn) + energin utöver detta som du förbrukat denna timme? Eller är det den totala energin förbrukat denna timme med ((1/24)*basala förbränningen/dygn) inräknat i den summan?

För det första, siffran som står i displayen är en uppskattning. Jag är 99,9% säker på att det är din totala förbränning. Värdet kan vara någorlunda korrekt om du har möjlighet att knappa in din maximala syreupptagningsförmåga och vilopuls i displayen, annars är det ganska osäkra siffror. Men de kan ge en fingervisning iaf :)

Guddi har skrivit ett inlägg om detta på Träningslära som kanske kan vara intressant att läsa.

[http://traningslara.se/nar-stammer-energiforbrukningen-fran-pulsklockor/]

Får jag gissa lite så kan du knappa in ålder och vikt varvid maskinen beräknar din BMR (Basala förbrukning) och därefter baserat på hur fort du springer så multiplicerar den detta med ett PAL-värde eller dylikt för att få fram ett värde på din totala kaloriförbrukning.

Tommy Ivarsson wrote:
    För det första, siffran som står i displayen är en uppskattning. Jag är 99,9% säker på att det är din totala förbränning. Värdet kan vara någorlunda korrekt om du har möjlighet att knappa in din maximala syreupptagningsförmåga och vilopuls i displayen, annars är det ganska osäkra siffror. Men de kan ge en fingervisning iaf :)

Guddi har skrivit ett inlägg om detta på Träningslära som kanske kan vara intressant att läsa.

[http://traningslara.se/nar-stammer-energiforbrukningen-fran-pulsklockor/]

Får jag gissa lite så kan du knappa in ålder och vikt varvid maskinen beräknar din BMR (Basala förbrukning) och därefter baserat på hur fort du springer så multiplicerar den detta med ett PAL-värde eller dylikt för att få fram ett värde på din totala kaloriförbrukning.

Ok :) Har hört flera röster nu som förespråkat total förbränning, så jag ställer in mig på det :)

Det är ju rätt skumt egentligen då det knappast är av intresse. Det man vill veta är ju hur pass mycket mer man bränt genom att använda maskinen.

Men det är väl meningen att vara så, så att personer missuppfattar och tror de bränner hur mycket kalorier som helst.

Gran wrote:
    Det är ju rätt skumt egentligen då det knappast är av intresse. Det man vill veta är ju hur pass mycket mer man bränt genom att använda maskinen.

Exakt. Eller dom borde ju åtminstone redogöra på maskinen vad siffrorna innebär. Resten kan man ju i värsta fall räkna ut själv. Men lite klarhet borde ju inte vara för mkt begärt…

Vafan, jag kan ta på mig att maila eller ringa företagen som gör maskinerna :) Är det nån som har lite nummer, mailadresser och hemsidor? Detta ska fan tas itu med! :)

Du kan ju ta och ringa t.ex Concept och fråga :)

4 myter gällande cardiomaskiner
    [http://www.sparkpeople.com/resource/fitness_articles.asp?id=1370]

Studieresultat visar en grov felmarginal
    [http://abcnews.go.com/GMA/Weekend/exercise-calorie-counters-work/story?id=9966500#.T3GKCpNQ4uw]

Alternativet till att köra kardio, är ju inte heller den basala ämnesomsättningen, vilket i så fall skulle innebära att man låg och vilade i säg en timme, utan snarare att man åtminstonde sitter upp och då har man ett PAL på ca 1,4 beroende på vad man gör medan man sitter.

Har gjort en sådan tabell för motionsgång med kalorier extra förbränning, jämfört med PAL 1,4 för motionspromenader i olika hastighet, där den extra förbrukningen visas per promenerad km.

[http://www.nyttgrepp.se/walking.html]

Den maximala syreupptagningsförmågan för en normalrörlig man ligger runt typ 3 liter per minut, kör man sedan på 70% av VO2max, så gör man åt 2,1 liter per minut, varje liter bränner runt 5 kcal per minut, så då skulle du hamna på ca 630 kcal per timme, total förbrukning.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.