En del frågor, och lite om mig

Home Forums Allmänt om gymträning En del frågor, och lite om mig

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tja!

Vet inte hur jag ska börja men..

Jag är en osäker 16 åring, fyller 17 i år. Fick ett hantel set när jag va runt 14 som man kunde sätta på vikter på, körde med 4kg först, sedan blev det 7,5kg, och till slut 10kg.
    När jag nådde den punkten började gymma, då va jag runt 15, dock inte ”seriöst”, jag o en polare började samtidigt men vi visste inte så mycket om träning, kost osv.
    Tränade i några veckor (2-3) regelbundet; tis,tors,söndag. men inte ett piss hände. Va fortfarande fast vid 10kg och slutade gå dit regelbundet då vi båda började gymnasiet o han flyttade 40 mil här ifrån, det är inget stort gym, bor i en liten håla där gymmet kostar 300:-/år.

Nåväl, har gymmat en del fast inte regelbundet. Jag va där idag o testade lite för första gången på ett bra tag, jag tog 10kg som vanligt,
    3 set 10 reps. Men en sak jag funderar över är: Jag kan knappt göra 2 reps med 12kg, men jag kan göra 3×10 med 10kg, vet ej varför?! sjukt störande i och med att det inte hänt något..
    Jag får bara träningsverk i brösten så det känns inte som det händer något mer än där…

Mitt mått runt höger arm när jag spänner är 36cm och tycker det är för lite, ja har bestämt mig för att få lite mer volym då jag ska köra en turnering med några kompisar o då ska vi ha linne på oss, hela skolan kommer kolla på och vill inte skämma ut mig, vet dock inte hur den ”normala” armen ser ut för en 16 åring. (Kollar inte så mycket på killarna när vi har idrott osv.)

Ska även börja träna MMA i slutet på månaden :>, i och med att jag har 2 mil till närmsta affär så förstår ni nog att jag bor mitt ute i ingenstans och har inte ett piss att göra mer än att sitta vid datorn eller gymma, bara för vi har så långt till affären är inte kosten den bästa här hemma heller..

Jag väger just nu 68kg, jag har alltid haft problem med att gå upp, jag o min bror kör en liten ”tävling” om vem som kan gå upp i vikt :p Jag har kommit upp i 70.2kg som mest o de va i början av lovet. Har lanat med min bror o kusin o käkat onyttigt, vägde mig tidigare idag, o då hade jag gått ner till 68,7kg. Tycker det är konstigt att jag går ner när jag äter godis och inte rör mig ett skit.

Ett annat problem är att jag skakar som en vibrerande jag vet inte vad.. till exempel om jag ska öppna en sylt burk så skakar jag som satan även när jag knappt tar i.. Också störande.

Sammanfattat;
    Är mitt mått runt armen vid ”snittet” i min ålder?
    Varför tar jag 3×10 med 10kg men knappt 2 reps med 12kg på biceps?
    Hur ska man göra med kosten? ska man ta något protein tillskott osv.?
    Varför går jag inte upp i vikt?

och JA, jag har kollat på miljarder andra trådar men alla säger olika..

Ni kanske tycker jag e helt dum i huvet o inte borde oroa och tycker mina frågor är korkade osv, men jag säger bara vad jag tycker, tänker och känner o vill förbli anonym :)

Hej

Angående måttet på armen har jag faktiskt ingen koll på vad som är normalt för din ålder , är ju väldigt mycket som spelar roll här och inte bara åldern , finns nog ingen skala för vad som är normalt eller inte vid en viss ålder .

3*10 med 10 kg men inte 2 x 12 , det där sitter i skallen på dig tror jag , du har fått en mental spärr på att detta klarar jag inte , 12 kg känns tungt redan innan du lyft dom va ? och som med all träning och vikt finns det en gräns för vad man klarar , din kanske är just här ? Träna hårt och inte bara då och då utan gör det till en rutin så skall du se att dom där 12 kg vikterna flyger upp snart :-)

Angående kosten och proteintillskott – har du råd med proteintilskott så ät det – men nu verkar ditt problem snarare handla om att få i dig mycket energi så du lägger på dig lite , då kan en så kallad gainer vara mera lämplig , men snöa inte in på kosttillskott om du inte behöver , det är inte så att några blandade proteindrycker kommer få dig att explodera i vikt , se till att äta REJÄLA portioner av den mat du har tillgång till , mata kroppen hela tiden , ta med mellanmål till skolan , proteiner hittar du i fisk,fågel ,kött osv men det där har du koll på va ? Du har mest energi i fett och sedan kolhydrater – ät mycket av detta också , det brukar tyvärr vara så att en held el i din ålder har svårt att gå upp i vikt , ni är i eran bästa ålder och har en extrem förbränning bara genom att tänka på tjejer :-) Så ÄT massor men se även till att göra något med maten du stoppar i dig , dvs TRÄNA och träna hårt !

ÄTA
    TRÄNA
    ÄTA
    TRÄNA

Upprepa…….!!!!!

Men hur taskigt detta än låter så är det nog tyvärr så att du inte hinner fylla ut en linne med maffiga armar på kort tid , men se det som ett långsiktigt mål , alla muskulösa killar du ser bilder på har INTE byggt sina kroppar på några månader vi pratar om flera flera år av tung träning – men börja nu för du har hjälp av din ålder nu och håller du bara i det här så kommer du bli STOR !

Hoppas du fick lite svar på dinna tankar / Henke

Värmer du upp innan du börjar att lyfta, eller kör du bara direkt? Jag vet att jag själv klarar av mer när jag är uppvärmd. Dessutom så är man inte så stel heller. Sen det där med arm mått finns det nog inget snitt på. Det hade förmodligen legat under 36cm, för att hur många 16 åringar gymmar egentligen? Jag är iaf 16 och kan kolla mitt arm mått när jag kommer hem om du vill :)

HCHGYM; Tack det hjälpte mycket :)

Nickster; Jag använder cykeln i ungefär 5 min ^^

Med tanke på din unga ålder och oerfarenhet av viktträning så skulle jag föreslå något basprogram. Te.x SL 5×5 (finns trådar).

Fokusera inte så mycket på vad du kan curla med biceps, det är en isolationsövning som bara träffar en muskelgrupp och inte optimalt att enbart köra för muskel ökning. Armutveckling får man mycket på köpet när man kör te.x. tunga ryggövningar. Sen utgör triceps 2/3 av armens storlek så den är viktig för stora armar. (om det är ditt primära mål, borde helst vara symmetri över hela kroppen).

Så har du tillgång till gym så börja med något grundläggande program med mycket basövningar, börja med låga vikter och arbeta dig uppåt! Sen är det enormt viktigt att käka mängder med mat, inte bara protein. Ligg på ett kcal överskott varje dag och träna hårt så kommer du se resultat, men som sagt räkna inte med några större förändringar första halvåret eller så.

Jäger wrote:
    HCHGYM; Tack det hjälpte mycket :)

Nickster; Jag använder cykeln i ungefär 5 min ^^

hehe, det gör jag med :D Min högra arm var lite under 42cm i omkrets. Det var ju fan skitsvårt att mäta omkretsen. 👿

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.