Får vitagråa svettfläckar (inge deo)

Home Forums Allmänt om gymträning Får vitagråa svettfläckar (inge deo)

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hej,

När jag har svettats mycket och länge så färgar det av sig på kläderna genom att ge vit/gråa ”ränder”.

Jag använder inte deodorant eller några andra skönhetsprodukter. Inte heller mycket tvättmedel, och har prövat detta med en annan kompis kläder. Samma resultat.

Så en helt svart tröja får vitgråa ränder lite här och där efter ett långt motionspass.

Vad kan detta bero på? Kan själv tänka mig att det kan vara kalcium eller klor som följer med när jag svettas och färgar av sig på kläderna?

Min första tanke är att det kan vara svett. Svett innehåller salt som sedan när det torkat lämnar vita märken på kläderna :)

Hur luktar man efter ett långt konditionspass utan deo?

Gustaf Lindberg wrote:
    Hur luktar man efter ett långt konditionspass utan deo?

Svetten man svettas ut direkt behöver ju inte alltid lukta mycket. :)

Från person till person.

Jag luktar inte så farligt mycket faktiskt. Använder personligen aldrig deo.

Mycket möjligt att det är salter. Men får ofta kommentarer om det av folk som aldrig sett något sånt tidigare.

ja det är salt. När jag jobbade som rivare för 2 år sen, ni vet den där sommaren där det var typ 40+ hela jävla tiden..så vart allt vitt. Drack för övrigt cirka 4-5l vatten varje dag under de veckorna men pissade fan aldrig haha :P

Hehe, ok. :) Skönt at man inte är ensam iaf ^^

Orsaken till att du aldrig pssade är för vätskevolymen går ner i blodet när du svettas och kroppen försöker kompensera det genom att hypothalamus stimulerar pituiraty körteln att utsöndra ADH (anti diures hormon) vilket sänker vattenvolymen i kisset och ökar absorberingen utav vatten i njurarna.

Det är även därför kisset är mer färgrikt när du tränat hårt på gymmet. För urinet innehåller minre vatten.

Kul att jag fotade min arm i veckan, passande till tråden. Så såg det ut påväg hem från gymmet efter en hel del jobb där, är det något liknande du menar? Händer mig ofta & speciellt över sportbhn

För mycket tvättmedel eller softener som sedan svettas ut? Extremmycket kalk i vattnet?

*Nora* wrote:
    Kul att jag fotade min arm i veckan, passande till tråden. Så såg det ut påväg hem från gymmet efter en hel del jobb där, är det något liknande du menar? Händer mig ofta & speciellt över sportbhn

Exakt så där, fast lite mindre. :)

Det är förmodligen kalk eller salter som utsöndrats vid kraftig svettningen. :P

:D

Gött, då slipper ni att inhandla salt i framtiden? :D

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.