- This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Helkroppspass eller inte?
Jag är lite underviktig och vill gå upp i vikt med muskler(lite fett gör inget) så snabbt som möjligt och har därför bestämt mig att gymma 3-4 gånger i veckan.
Är det bättre om jag kör helkroppspass eller delar muskelgrupper under veckan? Problemet blir väl att jag inte tränar varje muskelgrupp lika ofta om jag delar upp och jag vill självklart bygga så snabbt som möjligt.
Är du nybörjare?
Då rekommendera jag helkropp alla gånger, men hellre 3 gånger i veckan än 4. Börja med lätta vikter, fokusera på teknik och öka så sakteligen.
Helkroppspass är, rent generellt, bäst. Många har rönt stor framgång med helkroppsupplägg som Stronglifts eller Startingstrength:
Wednesday
3×5 Squat
3×5 Press / Bench Press (Alternating)
1×5 Deadlift
Friday
3×5 Squat
3×5 Bench Press / Press (Alternating)
Pull-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps
[http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs]
Bara en notis: Du kan inte köra 4 helkroppspass i veckan där du kör på max varje pass och/eller tränar 100 övningar, så börja med färre övningar, t ex som exemplet Allan postade ovan.
Annars kommer du gå sönder fort.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY