Hjälp med pass åt tjej

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med pass åt tjej

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Jag skulle behöva hjälp med pass/upplägg åt min tjej.

Hur kan en veckas träning se ut om hon vill öka sin muskelstyrka (lite) men också bränna fett?

4 pass i veckan kanske vore lagom? och hur ska man kombinera olika övningar/kondis för att bränna fett under träningen? Och vilka övningar kan ni tipsa om?

I dagsläget kör hon helkroppspass med avslutande konditionsträning kanske 3-4 ggr / vecka.

Tacksam för hjälp! :up:

Lumik wrote:
    Jag skulle behöva hjälp med pass/upplägg åt min tjej.

Hur kan en veckas träning se ut om hon vill öka sin muskelstyrka (lite) men också bränna fett?

4 pass i veckan kanske vore lagom? och hur ska man kombinera olika övningar/kondis för att bränna fett under träningen? Och vilka övningar kan ni tipsa om?

I dagsläget kör hon helkroppspass med avslutande konditionsträning kanske 3-4 ggr / vecka.

Tacksam för hjälp! :up:

Varför vill din tjej inte öka sin muskelstyrka markant i stället? Är hon rädd att förvandlas till en belgisk blå om hon tränar för hårt?

Intensiv styrketräning är bra för fettförlust. Hon kommer att bygga upp mera muskler, och öka sin fettförbränning dygnet runt.

Detta kan hon varva med att hoppa hopprep, göra step-ups eller löpa i intervaller för att träna konditionen.

Bra övningar: mark, böj, press; rodd och chins. Armböj, rygglyft och dips. Utfallsgång, raka marklyft och sidoroteringar med viktplatta.

Två helkroppspass styrketräning per vecka, två konditionspass i veckan. Inga utsvävningar vad gäller maten, dvs godis och snacks, glass och alkohol ska undvikas.

Ordentligt med sömn!
    Följer hon detta kommer det hända mirakel.

Hon vill inte få muskler som syns :P bara komma i bra form.. ang. passen lät bra, 2 styrka 2 kondis :)

Sen antar jag att det är högreps som gäller? 3×12 eller ännu fler reps / övning?

Är det bäst att köra helkroppspass 2 ggr / vecka eller dela upp det i överkroppen och underkroppen?

Lumik wrote:
    Hon vill inte få muskler som syns :P bara komma i bra form.. ang. passen lät bra, 2 styrka 2 kondis :)

Sen antar jag att det är högreps som gäller? 3×12 eller ännu fler reps / övning?

Är det bäst att köra helkroppspass 2 ggr / vecka eller dela upp det i överkroppen och underkroppen?

Du kan hälsa henne att för att få muskler som syns måste hon träna mycket hårt under mycket lång tid. Somliga tjejer tror att man kommer se ut som ett monster bara man sneglar på en hantel. Sanningen är att det vanligaste resultatet av hård styrketräning för tjejer är – att de blir slanka, får bättre hållning och vackrare kurvor. Vad jag vet finns det ingen tjej som inte tycker det är snyggt. Men din tjej kanske är undantaget, vad vet jag.

Angående upplägg så kan man följa exakt samma upplägg som för killar. Alltså, variera set och reps så att man ibland kör tungt och få reps, ibland lättare och fler reps. Två helkroppspass, eller över/underkropp spelar ingen roll.

Ps. Hälsa henne att sannolikheten att hon skulle få för stora muskler av styrketräning är ungefär lika stor som att hon skulle bli för rik av att extraknäcka på McDonalds.

Ja det är säkert sant som du säger, men därför jag frågade eftersom jag själv kör 5 styrkepass i veckan och har dålig koll på hur man tränar för att inte få ”stora muskler” och bränna fett ist :) själv kämpar jag hårt för att gå upp i vikt..

En viktig del som folk glömmer är kosten. Man blir inte mer muskulös om man inte tillför kroppen rätt näring. Försök träna dig biff på sallad ;) Plus att tjejer har inte lätt är bygga stora muskler. Dock förstärks kvinnliga formerna fördelaktigt av mer muskler.

Lumik wrote:
    Ja det är säkert sant som du säger, men därför jag frågade eftersom jag själv kör 5 styrkepass i veckan och har dålig koll på hur man tränar för att inte få ”stora muskler” och bränna fett ist :) själv kämpar jag hårt för att gå upp i vikt..

Varför ska hon ens styrketräna? Jämfört med andra aktiviteter så är kaloriförbrukningen låg. Bättre att köra enbart cardio då. Sedan att bränna fett handlar bara om kalori in kalori ut. Be henne räkna kalorier istället, hell man behöver inte ens träna ifall man ligger på ett underskott dagligen.

Sen har jag svårt att greppa varför man INTE vill ha synliga muskler, kille som tjej.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.