Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hjälp och tips för att få fram absen till sommar!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 april, 2012 at 00:04 #50047Anonym anvandareMember4 april, 2012 at 00:04 #120405Anonym anvandareMember
Hallå, jag är 17 år och tränar 4 dagar i veckan . Jag vill gärna bli av med fett på magen så absen syns ! Vet att det finns trådar om detta men jag kommer lägga ut en bild imorn så vill jag veta ungefär hur lång tid det kommer ta för mej för målet . Kan lägga till att man övre magrutorna syns liitegrann
Jag är 193cm ca och väger 83-84. Bild kommer imorgon tack på förhand.Med vänlig hälsning, David.
4 april, 2012 at 10:09 #120406Anonym anvandareMemberTräna hårt, ät bra, och promenera dvs brännfett. Går inte att punktförbränna fett på tex magen eller andra delar av kroppen
4 april, 2012 at 10:11 #120407Anonym anvandareMemberDzeL wrote:Träna hårt, ät bra, och promenera dvs brännfett. Går inte att punktförbränna fett på tex magen eller andra delar av kroppen”bränn fett”?
Citat King Grub:
[http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74]
Quote:Det har varit känt länge att träning, oavsett typ eller intensitet, inte ökar fettförbränningen.Citat:
The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.
Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.Citat:
Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.
Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.Citat:
In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.
Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.Citat:
Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.
J Appl Physiol. 2002 Mar;92(3):1045-52.Citat:
These findings demonstrated higher 24-h EE in the HI than LI protocol, but similar 24-h substrate oxidation rates.
Med Sci Sports Exerc. 1996 Sep;28(9):1138-43.Citat:
The changes in 24 h substrate utilization in the obese, as well as in the well-trained group, suggest that endurance training increased the reliance on carbohydrate oxidation and therefore did not increase 24 fat oxidation.
Int J Obes Relat Metab Disord. 1999 Dec;23(12):1223-32.5 april, 2012 at 01:38 #120408Anonym anvandareMemberSom ovan nämnt.
Träning oavsett om det är för styrka eller kondition ökar inte fettoxidationen utan du skulle lika gärna kunna ligga på soffan och utsöndra lika mycket fett.När du ligger på soffan föbrukar du dock inte lika mycket kcal som om du tränat så du kan inte äta lika mycket den dagen om du fortfarande vill nå ditt underskott i kcal.
-500kcal om dagen är ett bra riktvärde. Ett kilo fett innehåller 7500kcal så det betyder att det kommer ta dej drygt 2 veckor att minska 1kg fett.
Det går att ligga på mer, t.ex. -1000kcal och gå ner 1kg fett på en vecka men det finns flera orsaker till att inte göra detta.
En av dem är att du troligast även kommer förlora lite muskelmassa då du inte har samma ork att köra tunga vikter vid styrketräning som gör att musklerna bibehålls.Kör du ingen styrketräning alls under deff kommer du garanterat minska i muskler också. Vill du bara gå ner i vikt är det dock bra då muskler väger mer än fett.
Vad för sorts motion?
För att förbruka kcal är det bevisat att långa aktiviteter (typ 60 min på 70% maxpuls) förbränner mest under just själva träningen. En så kallad aerob process då musklerna matas med syre i jämnt tempo.
Det andra alternativet är att träna intensivt. Ibland så hårt att mjölksyra skapas. Detta kallas anaerob process och då skapar du en syreskuld.
Detta benämns även [http://en.wikipedia.org/wiki/Excess_post-exercise_oxygen_consumption EPOC] och ger en ökad förbränning flera timmar efter aktiviteten, upp mot 30 timmar men effekten avtar % rätt kraftigt redan efter halva tiden.
Det är tydligen också bevisat att det är fördelaktigt att träna intensivt på morgonen då fettförbränningen enligt EPOC då fortgår under en längre tid, från morgonen över hela dagen fram tills dess att du ska lägga dej.Summarum: Är du styrketränare så behöver du inte hålla på o motionera hela tiden under deff utan styrketräningen i sig själv kommer se till att du har ordentlig energiförbrukning.
Är du vanlig motionär och vill äta mycket, särskilt kolhydrater så är det att föredra att köra långa pass, även intensivt och ofta.Kaloriunderskott = Success
5 april, 2012 at 11:21 #120409Anonym anvandareMemberVill gärna spinna vidare på denna tråd istället för att starta en ny.
Har haft diskussioner med en vän och vill mest höra från någon som kanske vet lite mer.
Jag kör -500 kcal underskottsdiet.
Har börjat med lite crossfit övningar, dock så är de väldigt uttömmande och detta leder mig till att fråga om jag, som är på dieten, förlorar muskelmassa genom att köra dessa WoD.
För som jag fått förklarat för mig så bygger man inte muskler med crossfit utan blir hårdare?
Frågan blir:
– Bör jag, innan crossfitt övningarna, styrketräna ?
5 april, 2012 at 17:20 #120410Anonym anvandareMemberFireAs wrote:Vill gärna spinna vidare på denna tråd istället för att starta en ny.Har haft diskussioner med en vän och vill mest höra från någon som kanske vet lite mer.
Jag kör -500 kcal underskottsdiet.
Har börjat med lite crossfit övningar, dock så är de väldigt uttömmande och detta leder mig till att fråga om jag, som är på dieten, förlorar muskelmassa genom att köra dessa WoD.
För som jag fått förklarat för mig så bygger man inte muskler med crossfit utan blir hårdare?
Frågan blir:
– Bör jag, innan crossfitt övningarna, styrketräna ?
Tror inte jag vet mer än dej när det kommer till just crossfit men oberoende av träning så ökas nedbrytningen av musklerna under själva akten.
Vilket betyder att ju mer träning du ägnar dig åt desto mer muskelnedbrytning. Det ska dock nämnas att det finns mekanismer i kroppen som motverkar nedbrytningen också, t.ex. om du kör spinning på maxpuls men den motverkar inte till 100%, då hade inte kroppen fungerat.Crossfit är säkert mycket bra och gör dig nog som du säger hårdare. Det enda jag kan tänka kan vara relevant är att du inte bör ägna dig åt det INNAN styrketräning då det verkar vara mycket energikrävande och således kommer tömma dina energidepåer, glykogen.
5 april, 2012 at 20:50 #120411Anonym anvandareMemberTack för ditt svar, bra med generell info för att höja kunskaperna.
Men någon som vet om crossfit övningarna behöver styrkeövnings-komplettering.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.