Hur ofta tränar ni varje muskelgrupp?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur ofta tränar ni varje muskelgrupp?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej!

Idag gick det upp för mig att mitt sätt att träna kan vara långt ifrån optimalt. Ni som kör 3-4 dagars splittar hur ofta kör ni varje grupp i veckan? Jag kör 4-split då jag kör igenom kroppen del för del , så ibland får muskeln vila hela 7 dagar.

Brukar generellt vara såhär:

Måndag:Bröst / Triceps
    Tisdag: Ben / Mage
    Onsdag:Rygg / Biceps
    Fredag: Axlar / Traps

Som ni ser så blir de 7 dagars vila för alla muskelgrupper. Nu tränar jag på väldigt olika dagar så ibland är det 5-6 dagar vila för en viss muskelgrupp. Kan vara axlar söndag och nästa vecka axlar fredag.

Är 29 år gammal och har tränat rätt länge men bara senast 6 månaderna seriöst då jag alltid kört minst 4 ggr / veckan.

Tacksam för svar!

Tycker schemat ser bra ut:) se bara till att ha lite variation mellan övningarna och antal set/reps men viktigast är att äta bra och rätt!

fettokissen wrote:
    Tycker schemat ser bra ut:) se bara till att ha lite variation mellan övningarna och antal set/reps men viktigast är att äta bra och rätt!

Jo hehe, äter som ett monster för tillfället :) Så där har jag inga problem. Hör dock så mycket om ”frequency”. Att gärna muskelgrupperna ska få en omgång 2 ggr i veckan, blir svårt o hinna med när man kör en 4-split.

Olika, brukar periodisera i 3-4 veckor åt gången med: en muskelgrupp en gång i veckan, två gånger i veckan och tre gånger i veckan med medföljande ändringar i övningar, repetitionsintervall, intensitet osv. D v s klassisk split, halvkropp och helkropp.

Vilket upplägg jag än har så kör jag alltid igenom kroppen 2ggr per vecka. Fungerar bäst för mig.

Gober wrote:
    Vilket upplägg jag än har så kör jag alltid igenom kroppen 2ggr per vecka. Fungerar bäst för mig.

Känns lite småtungt för mig o hinna med 8 pass i veckan dock :/. Vill inte köra helkroppspass. Trivs bäst med 3-4 splittar.

Blir nog en liten kompromiss, kör bröst 2 ggr i veckan ett tag eftersom har mest jobb att göra på den just nu. Får ändra till någon annan grupp efter ett tag.

edamber wrote:
    Känns lite småtungt för mig o hinna med 8 pass i veckan dock :/. Vill inte köra helkroppspass. Trivs bäst med 3-4 splittar.

Blir nog en liten kompromiss, kör bröst 2 ggr i veckan ett tag eftersom har mest jobb att göra på den just nu. Får ändra till någon annan grupp efter ett tag.

Ja 8 pass i veckan skulle jag aldrig få för mig att köra. Just nu kör jag under/överkropp 4ggr i veckan. Tidigare körde jag 6 dagar i veckan i en split som var bröst/axlar/triceps, Ben, Rygg/biceps.

Går att sätta ihop många olika upplägg som ger träning av alla muskelgrupper 2ggr i veckan eller var 5e dag. Det är ju också vad forskningen säger är mest optimalt om man nu bryr sig om det.

Sen beror det ju på hur hårt du kör. Kör du riktigt tungt så lär 1 pass i veckan räcka länge.

Ryan wrote:
    Sen beror det ju på hur hårt du kör. Kör du riktigt tungt så lär 1 pass i veckan räcka länge.

Jo kör stenhårt dock så känns de som att jag skulle kunna köra dem igen efter ca 5 dagar. Ben däremot är rätt sore fram tills nästa benpass, har väl lite o göra med den cardio jag kör också.

Var 5-7 dag.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.