Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur ofta tränar ni varje muskelgrupp?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 februari, 2012 at 10:34 #50898Anonym anvandareMember21 februari, 2012 at 10:34 #122187Anonym anvandareMember
Hej!
Idag gick det upp för mig att mitt sätt att träna kan vara långt ifrån optimalt. Ni som kör 3-4 dagars splittar hur ofta kör ni varje grupp i veckan? Jag kör 4-split då jag kör igenom kroppen del för del , så ibland får muskeln vila hela 7 dagar.
Brukar generellt vara såhär:
Måndag:Bröst / Triceps
Tisdag: Ben / Mage
Onsdag:Rygg / Biceps
Fredag: Axlar / TrapsSom ni ser så blir de 7 dagars vila för alla muskelgrupper. Nu tränar jag på väldigt olika dagar så ibland är det 5-6 dagar vila för en viss muskelgrupp. Kan vara axlar söndag och nästa vecka axlar fredag.
Är 29 år gammal och har tränat rätt länge men bara senast 6 månaderna seriöst då jag alltid kört minst 4 ggr / veckan.
Tacksam för svar!
21 februari, 2012 at 12:02 #122188Anonym anvandareMemberTycker schemat ser bra ut:) se bara till att ha lite variation mellan övningarna och antal set/reps men viktigast är att äta bra och rätt!
21 februari, 2012 at 13:18 #122189Anonym anvandareMemberfettokissen wrote:Tycker schemat ser bra ut:) se bara till att ha lite variation mellan övningarna och antal set/reps men viktigast är att äta bra och rätt!Jo hehe, äter som ett monster för tillfället Så där har jag inga problem. Hör dock så mycket om ”frequency”. Att gärna muskelgrupperna ska få en omgång 2 ggr i veckan, blir svårt o hinna med när man kör en 4-split.
21 februari, 2012 at 17:01 #122190Anonym anvandareMemberOlika, brukar periodisera i 3-4 veckor åt gången med: en muskelgrupp en gång i veckan, två gånger i veckan och tre gånger i veckan med medföljande ändringar i övningar, repetitionsintervall, intensitet osv. D v s klassisk split, halvkropp och helkropp.
21 februari, 2012 at 17:08 #122191Anonym anvandareMemberVilket upplägg jag än har så kör jag alltid igenom kroppen 2ggr per vecka. Fungerar bäst för mig.
21 februari, 2012 at 17:12 #122192Anonym anvandareMemberGober wrote:Vilket upplägg jag än har så kör jag alltid igenom kroppen 2ggr per vecka. Fungerar bäst för mig.Känns lite småtungt för mig o hinna med 8 pass i veckan dock . Vill inte köra helkroppspass. Trivs bäst med 3-4 splittar.
Blir nog en liten kompromiss, kör bröst 2 ggr i veckan ett tag eftersom har mest jobb att göra på den just nu. Får ändra till någon annan grupp efter ett tag.
21 februari, 2012 at 17:41 #122193Anonym anvandareMemberedamber wrote:Känns lite småtungt för mig o hinna med 8 pass i veckan dock . Vill inte köra helkroppspass. Trivs bäst med 3-4 splittar.Blir nog en liten kompromiss, kör bröst 2 ggr i veckan ett tag eftersom har mest jobb att göra på den just nu. Får ändra till någon annan grupp efter ett tag.
Ja 8 pass i veckan skulle jag aldrig få för mig att köra. Just nu kör jag under/överkropp 4ggr i veckan. Tidigare körde jag 6 dagar i veckan i en split som var bröst/axlar/triceps, Ben, Rygg/biceps.
Går att sätta ihop många olika upplägg som ger träning av alla muskelgrupper 2ggr i veckan eller var 5e dag. Det är ju också vad forskningen säger är mest optimalt om man nu bryr sig om det.
21 februari, 2012 at 18:19 #122194Anonym anvandareMemberSen beror det ju på hur hårt du kör. Kör du riktigt tungt så lär 1 pass i veckan räcka länge.
22 februari, 2012 at 16:28 #122195Anonym anvandareMemberRyan wrote:Sen beror det ju på hur hårt du kör. Kör du riktigt tungt så lär 1 pass i veckan räcka länge.Jo kör stenhårt dock så känns de som att jag skulle kunna köra dem igen efter ca 5 dagar. Ben däremot är rätt sore fram tills nästa benpass, har väl lite o göra med den cardio jag kör också.
22 februari, 2012 at 16:56 #122196Anonym anvandareMemberVar 5-7 dag.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.