- This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Knäböj i smith
Hejsan,
Jag har tidigare kört knäböj i fria vikter. Men jag lider tyvärr av en muskulär obalans i min kropp som gör att vänstra sidan är mycket starkare än högra. Det gör att när jag kör böj så blir jag endast trött i vänster ben då det är den som tar mesta belastningen. Detta tror jag inte är speciellt bra för mina knän eller rygg. Därför tänker jag att jag ska gå över till smithmaskinen. Känns som att jag får mer möjlighet till att hitta kontakten i högerben i smithen. Vad tror ni om det? Är smithen skonsammare för en kropp som inte är helt hundra?
Sen undrar jag lite om utförandet i smith. Hur ska jag ha benen? Ser att vissa har benen långt fram. Ska knäna gå längre fram än tårna när man är i böjt läge?
Jag skulle nog föreslå hacksquats om du har tillgång till det på gymmet.
Finns vissa oskrivna regler om smithmaskinen
hacksquats är väl den som pajjar mest knän!
Benpressen är väl bäst ändå! smithmaskinen brukar ja få ont i knäna av när ja kör knäböjj tungt.
Kör i smithen om det känns bättre, körde det mycket förr med fötterna långt fram och fick bra resultat Benpress är ingen fullgod ersättare till knäböj, dock ett bra komplement. Min åsikt bara.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY