LCHF och gymträning

Home Forums Allmänt om gymträning LCHF och gymträning

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Har efterlevt LCHF i sunda mått (max 20% kolhydrater) de senaste månaderna och blivit av med min akne helt samt blivit mycket piggare. Men min träning har blivit lite lidande, jag har dessutom gått ner några kilo i vikt (ser dock ingen skillnad i spegeln, vatten?).

Så min fråga är, hur ska jag tänka för att kunna gymma under LCHF ”diet”. Eller måste jag välja mellan pigg och aknefri eller muskler? :what:

Dra upp storleken på matportionerna…man ökar inte i muskler av att ligga på kaloriunderskott.

Om du ständigt presterar lite sämre så ökar ju även musklerna lite sämre. Men LCHF utesluter på intet sätt mer muskler. Så det kanske blir ”lidande” i den bemärkelsen att du ökar men i mindre omfattning. Men öka kan du göra.

Ett tips är ju att inte gå all out med LCHF och kanske öka proteinintaget i alla fall. Till en nivå som inte ger mer akne då förstås.

Eddie Vedder wrote:
    Om du ständigt presterar lite sämre så ökar ju även musklerna lite sämre. Men LCHF utesluter på intet sätt mer muskler. Så det kanske blir ”lidande” i den bemärkelsen att du ökar men i mindre omfattning. Men öka kan du göra.

Ett tips är ju att inte gå all out med LCHF och kanske öka proteinintaget i alla fall. Till en nivå som inte ger mer akne då förstås.

Protein är det ingen fara med, det är ju kolhydraterna jag försöker lägga under 20%. :)

Personligen tror jag att det är svårt att bygga muskler utan att äta ordentligt med kolhydrater. Till en viss del kan man ersätta kolhydraterna med högproteinkost men jag tror att att även då krävs det ca 200gr kolhydrater för att optimera förutsättningarna för att få ut maximalt.
    Men som sagt det är bara min personliga åsikt i frågan men än så länge har jag inte sett någon motbevisa tesen.

Ja tyvärr så är det viktigt med kolisar också. Jag brukar inta mina på morgonen och fokusera mer på protein under dagen. Käka havregryn, te.x.

AndreasBergstrom wrote:
    Har efterlevt LCHF i sunda mått (max 20% kolhydrater) de senaste månaderna och blivit av med min akne helt samt blivit mycket piggare. Men min träning har blivit lite lidande, jag har dessutom gått ner några kilo i vikt (ser dock ingen skillnad i spegeln, vatten?).

Så min fråga är, hur ska jag tänka för att kunna gymma under LCHF ”diet”. Eller måste jag välja mellan pigg och aknefri eller muskler? :what:

Koncentrera kolhydraterna du äter innan och efter träning eller skippa hela LCHF.

Tack för alla svar.

Att skippa LCHF är tyvärr inget alternativ känner jag. Men jag får köra på kreatin och koncentrerat kolhydratintag kring träningen. Jag har ingen ambition att nå bodybuilder-nivå utan bara öka i muskelmassa något.

AndreasBergstrom wrote:
    Protein är det ingen fara med, det är ju kolhydraterna jag försöker lägga under 20%. :)

Ja då tycker jag du kan testa det. Det är ju inte LCHF om du kör högproteindiet men det spelar ju ingen roll. LCHF som sådant har ju inget egenvärde, det viktiga är ju att du hittar ett kostupplägg du trivs med.

Om du har en rent praktisk syn på det hela så är ju den träning du presterar bäst på, bäst för muskelutvecklingen. Förmodligen har aknen minskat delvis pga mindre och färre insulinpåslag med LCHF. Insulin sänker nämligen SHBG (sexualhormon-bindande globulin) och ger därmed en större mängd fritt testosteron och således ökad acne om man är lagd åt det hållet. En del andra faktorer kan ju tillkomma också för acne, men hur som helst.

Jag hade kört lite mer av en TKD-variant i så fall, med kolhydrater (stärkelse) framför allt efter träningspass och kanske en frukt och något annat innan för leverglykogenet. I andra fall lågkolhydratskost. Prova dig fram

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.