Home › Forums › Allmänt om gymträning › Makrlyft med ”nyp”?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 februari, 2012 at 09:35 #50855Anonym anvandareMember16 februari, 2012 at 09:35 #122003Anonym anvandareMember
Då har man läst färdigt senaste (tror jag) BODY Magazine. Intressant läsning var ryggdelen, med alla härliga övningar.
Dock var jag konfunderad över övningen ”Marklyft med nyp”; jag förstår helt enkelt inte hur den ska utföras, trots beskrivningen. Jag har försökt hitta en bra video på övningen, men hittar inget.
Någon som har en video på övningen att länka till / lägga upp?
Aningen orelaterat: artikeln angav att man ska köra två ryggpass i veckan; innebär det inte att man förbiser andra muskelgrupper då?
16 februari, 2012 at 12:37 #122004Anonym anvandareMemberHej Hime,
Det var jag som skrev rygg tränings artikeln.Marklyften som beskrivs är helt vanliga marklyft med lite extra ”nyp” teknik. Detta med nyp menas att när du når topp läget i lyftet drar du ihop skuldrorna och kramar ihop dessa med hjälp av framförallt trapetzius musklerna.
Två ryggpass i veckan med den träningsvolym jag beskrivit tycker jag kan vara lagom mängd och behöver knappast innebära att du prioriterar bort någon annan muskelgrupp.
Mvh P-A
20 februari, 2012 at 23:38 #122005Anonym anvandareMemberHej P.A.!
Jo, det stod samma sak i artikeln. Problemet är dock att jag känner mig osäker på hur det ska göras i praktiken, och undrar ifall övningen råkar finnas i videoformat
20 februari, 2012 at 23:48 #122006Anonym anvandareMemberGissar på att ”nypet” är shrugs?
[http://www.youtube.com/watch?v=NxjNvepsae4]20 februari, 2012 at 23:56 #122007Anonym anvandareMemberKan inte tala för PA men det verkar som i hans beskrivning att det inte är ”shrugs” där man höjer axlarna mot örona för kontraktion i trapsen och nyper till. I PA:s beskriving verkar det mera som jag utför mina marklyft. Dvs går upp i rak kroppställning och drar bak axlarna rakt bak så skulderbladen drar ihop sig. Nästan att man föreställer sig att man vill knipa ihop en penna med skulderbladen. Sedan släpper man ut dem och gör om övningen (marklyften).
21 februari, 2012 at 07:19 #122008Anonym anvandareMemberHalloj, Biffens beskrivning är precis vad jag menar:)…kanske inte finns någon video? men som sagt Biffens ”penn nyp” förklaring kanske funkar?
Mvh P-A
27 februari, 2012 at 00:18 #122009Anonym anvandareMemberAh, får testa med det då; vill helst inte testa nya övningar utan att vara säker på tekniken.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.