Home › Forums › Allmänt om gymträning › Mer övningar eller mer set på varje övning ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 februari, 2012 at 17:57 #50885Anonym anvandareMember21 februari, 2012 at 17:57 #122115Anonym anvandareMember
Tja !
Vad skulle ni välja och vad tror ni bygger mest muskelmassa ?
Om jag kör 4 olika övningar och 3 set på varje övning eller 3 olika övningar och 4 set på varje övning ?
/Jernstedt
22 februari, 2012 at 11:28 #122116Anonym anvandareMemberjernstedt wrote:Tja !Vad skulle ni välja och vad tror ni bygger mest muskelmassa ?
Om jag kör 4 olika övningar och 3 set på varje övning eller 3 olika övningar och 4 set på varje övning ?
/Jernstedt
Hejsan!
3övn max per träningstillfälle sen beror det ju på hur ofta du tränar ex dina bröst,biceps etc.22 februari, 2012 at 12:21 #122117Anonym anvandareMemberjernstedt wrote:Tja !Vad skulle ni välja och vad tror ni bygger mest muskelmassa ?
/Jernstedt
det beror på så många saker.
men generellt anser jag att bör köra fler set på basövningarna och skippa nybörjarmisstaget att köra tre set på jättemånga övningar22 februari, 2012 at 12:23 #122118Anonym anvandareMemberMats OT wrote:Hejsan!
3övn max per träningstillfälle sen beror det ju på hur ofta du tränar ex dina bröst,biceps etc.va?
får man inte kör fler än tre övningar per pass?menar du per muskelgrupp och pass? Då beror ju det på hur många set du kör och vilken muskelgrupp. 3 övningar 3 set är inte mycket träning för ben till exempel
22 februari, 2012 at 15:19 #122119Anonym anvandareMemberFinns det nått ämne du inte skapar ny tråd om??
22 februari, 2012 at 15:51 #122120Anonym anvandareMemberPepz wrote:va?
får man inte kör fler än tre övningar per pass?menar du per muskelgrupp och pass? Då beror ju det på hur många set du kör och vilken muskelgrupp. 3 övningar 3 set är inte mycket träning för ben till exempel
Quads, hamstrings och vader är ju enbart benen, så där har du redan tre muskelgrupper. Håller för övrigt med Mats OT om att tre övningar per muskelgrupp räcker gott och väl. Räcker med färre, t.ex. 2 övningar, också.
22 februari, 2012 at 17:38 #122121Anonym anvandareMemberÖvnngar som räcker! Räcker för vad?
Vill du ha större biceps räcker hantelcurl, dvs en övning. Chins med supinerat grepp (svenska pullups) kan räcka det med och det är inte ens främst en bicepsövning.Annars håller jag med vissa andra här, kör mindre antal övningar och fokusera på att ge allt i förstaövningen redan. Därefter blir de sista övningarna mer komplement. Antal arbetsset hade jag lagt mellan 3-5 st beroende på intensitet.
22 februari, 2012 at 22:47 #122122Anonym anvandareMembermicrowave wrote:Quads, hamstrings och vader är ju enbart benen, så där har du redan tre muskelgrupper. Håller för övrigt med Mats OT om att tre övningar per muskelgrupp räcker gott och väl. Räcker med färre, t.ex. 2 övningar, också.kallar du biceps för en muskelgrupp också?
23 februari, 2012 at 15:30 #122123Anonym anvandareMemberPepz wrote:va?
jag menar naturligtvis att det bör räcka med 3övningar per muskelgrupp.
sen om du kör dessa 4 set så blir det ju totalt 12 set och det borde väl räcka för en grupp per träningstillälle?23 februari, 2012 at 18:35 #122124Anonym anvandareMemberIngen kan ju ge svar på vad din kropp klarar av att träna, bättre att utforska sånt själv på gymmet istället för att fråga andra eller hur? Måste inse att alla är vi olika i kroppar och genetik samt symetri. Bästa du kan göra prova dig fram, gör 3-4 olika program som skiljer sig genom reps/set och övningar, då lär du säkert komma fram vad som passar din kropp bäst:)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.