Mest ”skada” – Drop set vs 2 övningar

Home Forums Allmänt om gymträning Mest ”skada” – Drop set vs 2 övningar

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Går det att svara på vilket av dessa alternativ som ger mest skada på muskeln? Med andra ord, ger stört chans till ökad massa.

Att köra drop set mellan två övningar. T ex. att börja med skivstångscurl och gå direkt (utan vila) till scott curl. Vila 2 min och sen börja om, tot 4 set.

Eller att dela upp det, alltså köra 4 set skivstångcurl med 2 mnuters vila mellan set och sen påbörja scott curl med två minuters vila. totalt 4 set per övning.

om du går från en övning till en annan är det ju superset, ett dropset är när du minskar i vikt utan vila, jag brukar dropsetta preachercurls som sista övning för att det totalt massakerar mina biceps, medans jag oftast supersettar triceps med övning+dips, det är väl personligt alternativt beroende på vad för typ av träning man kör, om det är bra eller dåligt, vad som är bäst dvs..

Det jag beskriver är väl mer eller mindre ett dropset, bara att övningen byts ut? Kör man annars superset för samma muskel?

Antar att det är svårt att svara på vilket av dessa alternativ som bryter ner muskeln mest. Ser gärna att fler kommer med svar, tankar.

Det handlar mer om att du ger muskeln lite olika stress/stimuli och muskeln behöver båda för att växa. Nedbrytande blir det om du tränar muskeln för ofta så att den inte hinner återhämta sig. Om du känner dig sliten/svagare än vanligt vilar du bara en eller ett par dagar extra. Det vinner du på i längden.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.