Ny på gymet.

Home Forums Allmänt om gymträning Ny på gymet.

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej, är en 22 år gammal man som tänkt börja gymma, anledningen är att jag under mina år lyckats bygga upp en smått oproportionerlig kropp då jag under större delen av mitt liv bara spelat fotboll, och struntat i överkroppen. Alltså, mina ben är mycket större och mer muskulösa än resterande kropp.

För att överkomma detta har jag då tänk börja gymma, men jag har några frågor om hur jag ska gå till väga;

Ska jag köpa något kosttillskott, eller någon liknande produkt?

Ska jag helt strunta i att träna benen då dom ”redan är tränade”?

Finns det något annat speciellt jag ska tänka på?

Lite info som kanske är bra att veta: Jag är 1.79 m lång och väger ca 75 kg.

Tacksam för svar!

Stora delar utav träningen ligger i kosten, se till att få den bra där kommer du märka duktig skillnad. Beroende på hur din kost ser ut kan du behöva olika kosttillskott, vanligtvis har man svårt att komma upp ordentligt i proteinintag så att ta 1-2 proteinshakes per dag kan vara fördelaktigt. Får du i dig tillräckligt med vitaminer, mineraler och fettkällor? Annars kan du komplettera kosten med detta. Känner du att du inte har koll på kosten anställ en PT som får lägga upp ett schema för dig eller läs dig till så mycket fakta du kan via internet, tänk isf. på att vara källkritisk.

Tycker inte du ska sluta träna benen, men det behöver ju inte vara en prioriterad muskelgrupp. Ha lite underhålls träning på dem ifall du tycker att de är för stora, personligen tycker jag att det är grymt coolt med någon som har grova stockar till ben.

Tänk på att inte se träningen som något negativt, försök göra den rolig, varierad, kanske köra med en träningspartner så du inte tappar suget. För om du slutar efter en månad blir det inga gains :) Be någon hjälpa dig med maskinerna och de fria vikterna på gymmet ifall du inte är bekant med dessa. Försök komma in i fria vikter så fort som möjligt. Att boka in ett PT pass kan vara perfekt för att utforma ett träningsschema mot dina mål samt visa dig korrekt teknik i utförande.

Lycka till!

Fåpåll wrote:
    Hej, är en 22 år gammal man som tänkt börja gymma, anledningen är att jag under mina år lyckats bygga upp en smått oproportionerlig kropp då jag under större delen av mitt liv bara spelat fotboll, och struntat i överkroppen. Alltså, mina ben är mycket större och mer muskulösa än resterande kropp.

För att överkomma detta har jag då tänk börja gymma, men jag har några frågor om hur jag ska gå till väga;

1. Ska jag köpa något kosttillskott, eller någon liknande produkt?

2. Ska jag helt strunta i att träna benen då dom ”redan är tränade”?

3. Finns det något annat speciellt jag ska tänka på?

Lite info som kanske är bra att veta: Jag är 1.79 m lång och väger ca 75 kg.

Tacksam för svar!

1. Nej. Äter du mycket och bra mat så kommer det att räcka gott i början. Det är onödigt att slösa pengar på kosttillskott dom första åren.

2. Nej. Träna hela kroppen lika mycket och hårt.

3. Skaffa så mycket kunskap du kan. Fråga folk som vet vad dom pratar om på gymmet om övningsutförande och testa så mycket du kan själv.
    Träna hårt, ät mycket och vila tillräckligt.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.