Home › Forums › Allmänt om gymträning › Öka i styrka med minsta möjliga massökning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 februari, 2012 at 18:32 #50866Anonym anvandareMember22 februari, 2012 at 18:32 #122039Anonym anvandareMember
Hej!
Har försökt söka lite men inte riktigt hittat svaret på det jag letar efter (suger antagligen på att söka, sry ).
Nu till frågan: jag är lite oproportionell när det gäller ben vs överkropp. Mina ben kan man kalla XL när min överkropp endast är M så att säga.
Jag har mest tränat efter diverse splittar som träningsformat tidigare och min fråga är vad ni i all er gudomliga träningskunskap tror är bästa sättet för mig att få överkroppen att komma ifatt benen? Jag vet att gener spelar extremt stor roll, men träningsupplägg gör ju också stor skillnad.Har funderat på att exempelvis träna 5×5 variant med benen, dvs med lite högre vikter, färre reps och mer vila. Det skulle kanske kunna ge mer styrka än massa?
Jag har tränat i ca 4 år, så jag är inte helt grön, men lite hjlp på traven tror jag bestämt jag behöver här!Tips och träningsupplägg skulle gärna uppskattas!
Mvh
Osukaru22 februari, 2012 at 19:36 #122040Anonym anvandareMemberSom svar på din fråga: lågreps
22 februari, 2012 at 20:35 #122041Anonym anvandareMemberDvs exempelvis tunga vikter, lång vila mellan set och få reps?
Finns det några nackdelar när jag bara applicerar detta på benen, och inte överkropp och armar? Förutom eventuell skillnad i styrka då självklart.
22 februari, 2012 at 20:42 #122042Anonym anvandareMemberTa det lilla lugna med benträningen, om de har lätt för att växa och dra ifrån övriga
kroppen. I klartext: bli inte starkare.För att väcka överkroppen gäller den gamla vanliga devisen; prova dig fram för att
upptäcka vad som fungerar för dig. Det viktigaste är att träningen är progressiv…22 februari, 2012 at 20:55 #122043Anonym anvandareMemberJo, självklart har jag också tänkt på att kanske dra ner på frekvensen på benträningen. Det som talar emot detta, och anledningen till att jag inte vill göra det längre, är att mängden testosteron i kroppen ökar, vilket hjälper till en hel del med byggandet av överkroppen!
Eller har jag fel?
22 februari, 2012 at 21:16 #122044Anonym anvandareMemberDu behöver välja vad du vill göra först och främst. Det där med höjningen av testosteron
i samband med benträningen är på en sådan detaljnivå att du inte ens behöver bry dig
om den. Finns väl inte ens något som talar för att en höjning i samband med träning ger
något i långa loppet. Om vi nu snackar om muskelbygge.22 februari, 2012 at 22:27 #122045Anonym anvandareMemberAlright, trodde det var en rätt stor skillnad! När det gäller mål så har jag kanske inte varit särskilt klar med vad jag vill. Det här med en symmetrisk kropp är det jag siktar på för tillfället, dock vill jag ju inte gå ner i styrka för det (inte för att jag är särskilt stark )! Som du säger så vill jag ju att min träning skall vara progressiv, och att jag gör framsteg, inte bara när det gäller styrka, utan även vad gäller massa.
Tack för svaren!
25 februari, 2012 at 12:32 #122046Anonym anvandareMemberInga andra som har lite input?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.