Home › Forums › Allmänt om gymträning › Övningar som stärker knäleden
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 februari, 2012 at 11:58 #51007Anonym anvandareMember2 februari, 2012 at 11:58 #122644Anonym anvandareMember
Hejsan, jag söker bra övningar som stärker knälederna för att undvika framtida skador.
Gärna basövningar, flerledsövningar, som även leder till allmän styrka.
Isolationsövningar är också välkommna.Övningar jag ska undvika vore bra och veta också.
Just nu kör jag knäböj, marklyft och benspark. Behövs det fler?
2 februari, 2012 at 12:41 #122645Anonym anvandareMemberBenpress är en av de bästa och mest skonsamma övningarna för att rehabilitera knäleden.
2 februari, 2012 at 12:42 #122646Anonym anvandareMemberByta ut knäböjen mot benpressen eller köra båda?
5 februari, 2012 at 22:18 #122647Anonym anvandareMemberJag som själv nyligen kommer ifrån en inre ledbandsskada kan säga utan tvekan att medicinen är, balansövningar!!
7 februari, 2012 at 15:16 #122648Anonym anvandareMemberDrog av korsband och pajade menisken samtidigt. Balansövningar som Carl-Gustav säger är bra. Kändes fåningt i början men när man väl kan börja springa igen och röra sig smärtfritt så ångrar man inte tiden man lagt ner.
7 februari, 2012 at 21:34 #122649Anonym anvandareMemberPratar vi balansplatta då eller? Tar gärna emot fler tips på balansövningar.
7 februari, 2012 at 23:14 #122650Anonym anvandareMemberFår man lov att sticka in en följdfråga?
Om knälederna är starka nog för att springa och hoppa… men börjar voppla när man gör knäböj? resten av benen orkar mkt mer, jag kan inte ta i så jag känner mig trött i resten av benen för knäna orkar inte hålla.
övningar då? fortfarande balansbräda`?8 februari, 2012 at 08:38 #122651Anonym anvandareMembertildis wrote:Får man lov att sticka in en följdfråga?
Om knälederna är starka nog för att springa och hoppa… men börjar voppla när man gör knäböj? resten av benen orkar mkt mer, jag kan inte ta i så jag känner mig trött i resten av benen för knäna orkar inte hålla.
övningar då? fortfarande balansbräda`?Att knäna börjar ”vobbla” kanske snarare är frågan om att ditt lårben vill röra sig samtidigt som smalbenet är stabilt varvid den vobblande känslan uppstår i knäna.
Om detta är fallet och dina knän vill falla in eller iaf röra sig så hade jag rekommenderat höftstabiliserande övningar som ”musslan”. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.