Home › Forums › Allmänt om gymträning › Six Pack Shortcuts!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 januari, 2012 at 16:41 #50987Anonym anvandareMember26 januari, 2012 at 16:41 #122552Anonym anvandareMember
Hallå där!
Jag har hittat ett program som kallas ”six pack shortcuts” som förespråkar en annan form av träning vid diet än springning och crunches. Inga piller, shakeweights, swettsuits eller sådant som man kanske kan tro av namnet. Jag har inte exakt information om hur det ser ut men jag kan berätta några saker som han säger:
Cardio är inte det bästa sättet att bränna fett utan det är att styrketräna med hög intensitet för att bränna fler kalorier under loppet av 48h till skillnad från att cykla på en stationär cykel vilket bränner mycket kalorier just på cykeln men inte så mycket efter.
Instället för att göra 200 crunches varje träningspass så säger han att t.ex. marklyft är en mycket bättre övning då den involverar flera olika muskler (en bas-övning helt enkelt) och bränner därför mycket mer kalorier. Det är därför den heter ”shortcuts”, eftersom att man kommer spendera mycket mindre tid men bränna mer kalorier.
Han säger också att träna som en:
Styrkelyftare inte är bra eftersom de tränar med för få repetitioner
Byggare inte är bra eftersom det är för lång vila mellan seten
etc. (kommer inte ihåg)
Jag har precis tränat i 2 år varav 1 år mer seriöst. Första året gick jag ned i vikt från 93 – 74 kg och andra året upp från 74 – 84 kg och lyfter 100 kg bänk, 110 kilo böj men har aldrig kört tunga marklyft då jag är rädd om ryggen (fick skador när jag spelade hockey som precis har läkt).
Jag ligger på cirka 12-13% bf just nu och jag ska från mars till juni försöka komma ner till 8-9%. Jag har inte på de två åren jag har tränat riktigt fått de rutorna till sommarn vi alla vill ha.
Jag tycker vad han säger låter rimligt.
jag tänkte att eftersom jag ändå har lite erfarenhet och läser tillräckligt mycket om träning så behöver jag inte köpa programmet för flera hundra utan bara testa själv och bolla lite idéer med andra tränande.
Vad min idé var att lägga upp tränanadet ungefär som jag har nu. Vilket är en 4 splitt (under 6 dagar) med primärt basövningar. Alltså, tränar jag bröst på måndag tränar jag det igen på söndag. Jag tänkte att vilan mellan seten från min andra övningen till slutet ska sänkas från 1-1,5 min till 20-30 sek så att det blir väldigt intensivt. Också att repetitionerna ökar från 6-8 till 10-14. Jag tränar 9 set/3 övningar per muskelgrupp (4 övningar på bröst och rygg). Efter träningen tänkte jag möjligen gå 15 min på bandet bara för att bränna 80-90 kalorierna extra.
Varför jag vill testa det här är för att jag har tröttnat på att springa och styrketräning är ju roligt kan jag få deffen att bli rolig har jag tagit ett stort steg i rätt riktning.
Och mat, det diskuterar vi vid ett annat tillfälle. Jag förstår kalori in – kalori ut principen och det är inte vad detta inlägg handlar om.
Vad tror ni?
Dannee
26 januari, 2012 at 17:12 #122553Anonym anvandareMember”Han säger också att träna som en: Styrkelyftare inte är bra eftersom de tränar med för få repetitioner”
Jag byggde massa som fan när jag gick på SL schema26 januari, 2012 at 17:25 #122554Anonym anvandareMemberChippmeister wrote:”Han säger också att träna som en: Styrkelyftare inte är bra eftersom de tränar med för få repetitioner”
Jag byggde massa som fan när jag gick på SL schemaJa det var ju i och för sig inte det som var målet just nu :ike:
27 januari, 2012 at 08:41 #122555Anonym anvandareMemberDet han förespråkar är ”broscience” av RANG. Lyssna inte på något som kommer från han, allt handlar om att tjäna pengar. Finns betydligt mycket bättre kanaler på youtube för styrketräning.
Om jag inte minns fel så babblar han massa skit om att kroppen fortsätter bränna stora mängder kalorier efter ett gympass när man kör hans schema.
Finns inga shortcuts Träna tungt med mycket basövningar, ligg på över eller underskott av kalorier beroende på ditt personliga mål och ha en sjyst diet så löser sig allt.
28 januari, 2012 at 01:05 #122556Anonym anvandareMemberOk, men många snackar ju om ”afterburner effects”. Man undrar ju om det ligger lite sanning i det ändå
Fast jag håller med honom att det finns genvägar, tre set marklyft istället för 10 set sit ups är ju en ”genväg” (för att bränna kalorier)
28 januari, 2012 at 09:36 #122557Anonym anvandareMemberDannee wrote:Ok, men många snackar ju om ”afterburner effects”. Man undrar ju om det ligger lite sanning i det ändåFast jag håller med honom att det finns genvägar, tre set marklyft istället för 10 set sit ups är ju en ”genväg” (för att bränna kalorier)
Jo, han har rätt. Du bränner kcal längre med styrketräning ön tex efter ett spinningspass.
Tung träning kräver mer energi och därmed kommer du förbränna mer.
Försök träna genom kroppen en gång i veckan och då ordentligt. 2-1-2 dvs 2 dagar träning en dag vila sen två träningdagar igen.
Kan du böja 110 så kan du lyfta lika mycket i marklyft. Öka belastningen successivt.
Mvh
28 januari, 2012 at 12:46 #122558Anonym anvandareMemberZoltan Szabo wrote:Jo, han har rätt. Du bränner kcal längre med styrketräning ön tex efter ett spinningspass.Tung träning kräver mer energi och därmed kommer du förbränna mer.
Försök träna genom kroppen en gång i veckan och då ordentligt. 2-1-2 dvs 2 dagar träning en dag vila sen två träningdagar igen.
Kan du böja 110 så kan du lyfta lika mycket i marklyft. Öka belastningen successivt.
Mvh
Jo men det är skitsnack att han skulle ha någon magisk strategi för att maximera nått han kallar ”afterburner”. Sen att basövningar involverar fler muskelgrupper har man vetat sedan folk kom på övningarna. Han har 0 koll och ger mest felinformation. OP verkar veta mer då sixpack shortcuts inte ens verkar ha koll på kalori underskott.
Självklart så är det inte fel att komplettera med styrketräning även fast ens enda mål är att gå ner i kroppsfett / vikt. Däremot är det inte det effektivast sättet.
Vill du snabbast ha 8-9% kroppsfett och bryr dig inte ett skit om du är spinkig i övrigt så äre bara att köra mycket cardio med bra diet. Dra på gymmet o köra lite magträning och kanske lite marklyft en dag i veckan. Men ett sexpack/åttapack har vi alla vilande där under fettet
Peace!
28 januari, 2012 at 18:08 #122559Anonym anvandareMemberVad tror ni om att bevara muskler med denna tekniken då? Alltså att vara väldigt intesiv med bara en halv min vila och 10-14 reps. Eller borde man bara köra på som vanligt med 6-8 och 1 till 1.5 min vila? Jag menar, den intensiva träningen borde ju bränna mer än den inte lika intensiva. Man blir ju anfådd och svettig som en gris, men inte något om man vilar länge. Och sålänge det inte är negativt för muskelhypertrofin så skadar det ju inte att testa någon månad och se vad resultatet blir. tankar om detta?
10 februari, 2012 at 15:40 #122560Anonym anvandareMemberDannee wrote:Vad tror ni om att bevara muskler med denna tekniken då? Alltså att vara väldigt intesiv med bara en halv min vila och 10-14 reps. Eller borde man bara köra på som vanligt med 6-8 och 1 till 1.5 min vila? Jag menar, den intensiva träningen borde ju bränna mer än den inte lika intensiva. Man blir ju anfådd och svettig som en gris, men inte något om man vilar länge. Och sålänge det inte är negativt för muskelhypertrofin så skadar det ju inte att testa någon månad och se vad resultatet blir. tankar om detta?Blir nog svårt att bevara muskler med den metoden då du ska ligga på kcal underskott, man bör ju oftast gå ner i reps då man ska deffa för att bevara så mycket massa som möjligt. Men nu är ju själva syftet att få fram magrutorna utan att behöva springa så de är ju bara att köra!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.