Home › Forums › Allmänt om gymträning › Söker input om träningsprogram
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 mars, 2012 at 23:08 #50541Anonym anvandareMember14 mars, 2012 at 23:08 #121219Anonym anvandareMember
Hej!
Är en 24 årig kille som tränat av och till på gym de senaste åren, men har nu lyckats komma in i en bra rutin och kör lite mer konsekvent.
Jag har börjat få upp ett allt större intresse för träning och med det kommer en vilja att utvecklas och försöka bygga upp lite mer muskler.
Sökte mig därför till detta forum i förhoppning om att det ska finnas några kunniga människor som kan komma med bra tips för snabbare och bättre utveckling.Såsom det ser ut nu så försöker jag framförallt lägga på mig lite mer massa i musklerna – har hört att man då ska satsa på lite fler reps, men samtidigt verkar de flesta ”byggprogram” där ute bestå av få reps… nån som har bra koll på vad som fungerar bäst?
Hursomhaver så ser mitt träningsprogram ut så här:
Dag 1:
Chins 3×10
Marklyft 3×10
Shrugs 3×10
Bred rodd 3×10
Skivstångscurl 3×10
Isolerad höger/vänster biceps 3×10 på varje.Dag 2:
Bänkpress 3×10
Lutande hantelpress 3×10
Pecdec 3×10
Hantelpress (axel) 3×10
Hantellyft åt sidan (axel) 3×10
Isolerad triceps hö/vä 3×10Dag 3:
Benböj 3×10
Utfall 3×10
Benspark (framsida lår) 3×10
samt den maskin där man ligger ned å kör baksida lår 3×10
Vadpress 3×10Fjärde dagen så repeterar jag oftast dag 1 eller dag 2:s träningsprogram. Varierar lite när jag tar vilodagar beroende på hur veckan ser ut.
Magträning består ofta av crunches på boll och läggs in 1-2 dagar i veckan beroende på vilka dagar jag känner mig som piggast.
Som sagt tar jag gladeligen emot kritik för detta program, bra som dålig.20 mars, 2012 at 17:04 #121220Anonym anvandareMemberRiktlinjerna är:
1-5 reps (styrka)
6-12 (hypertrofi)
12+ (uthållighet)Säger dock samma sak som jag brukar säga, MASSOR MED MAAAAT Viktigare än träningsschema och rep range kombinerat.
20 mars, 2012 at 21:08 #121221Anonym anvandareMemberTack för svaret!
Jo, har förstått att matbiten är väldigt viktig – och det är väl där jag har brustit lite tidigare..
Försöker äta så gott jag kan, men kompletterar även lite med protein+gainer – så bör ha ett tillräckligt stort kaloriintag : )20 mars, 2012 at 21:27 #121222Anonym anvandareMemberOm du pallar så kan du ju räkna kalorierna Eller gå steget längre och räkna makronutrienter (protein, kolhydrater och fett).
20 mars, 2012 at 22:22 #121223Anonym anvandareMemberHar inte riktigt orkat ta det steget (än i alla fall)… Verkar lite väl krångligt, i synnerhet som man (förmodligen) äter olika saker varje dag.
Kör på lite bondförnuft och tar lite extra stora portioner helt enkelt. Förhoppningsvis är det gott nog!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.