Tvärstopp i musklerna, och ”knäpper” i dom

Home Forums Allmänt om gymträning Tvärstopp i musklerna, och ”knäpper” i dom

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hallå!

Kanske är världens dummaste frågor, inte vet jag..

Men aja! Vet inte exakt hur jag ska förklara men när jag tränar något där jag använder mig av armarna så känner jag av att det sticker till, lite som att det är små explosioner i musklen.. Detta är inte alltid utan bara ibland och oftast på bänk, eller något och då på sista repsen när jag måste kämpa ordentligt.

Sedan kan det även vara lite som att det känns som att någon bara stänger av musklerna.. nog fan ska det väl gå att vara mer seg i dom och kunna pressa något sista rep, men jag går typ in i en vägg och kan inte göra det ibland lite som att gå från 100 och sakta ner, och typ på 40 bara pang rakt ner till 0 styrka kvar.

Hur länge har du tränat?

Sen kan det som står i din signatur spela in också. Alltså att du nollar kolhydraterna. När jag ligger lågt på kolhydrater har jag lite lättare för att bara ta helt slut när det gäller lite högre reps.

rinse wrote:
    Hur länge har du tränat?

Sen kan det som står i din signatur spela in också. Alltså att du nollar kolhydraterna. När jag ligger lågt på kolhydrater har jag lite lättare för att bara ta helt slut när det gäller lite högre reps.

Tränat ca 3 månader..

Känns mest som avsaknaden av kolisar som orsakar detta. Jag va dålig på käka carbs tidigare också men sen jag började med en stadig portion havregrynsgröt till frukost samt ett par bananer så brukar träningen vid lunch gå så sjukt mycket bättre. Hade samma problem som dig att man helt plötsligt va nollad i musklerna, fick inte upp 50 kg på bänken efter några tunga set.

Lägg ner ditt LCHF så ska du se att där blir lite bättre fart i bygget.

(Eventuella påhopp av fanatiska LCHF-anhängare undanbedes, då kommentaren ovan endast bottnar i egen erfarenhet.)[/b]

Är man väldigt överviktig och faktiskt lyckas gå ner med hjälp av LCHF så ska man självfallet köra på det tycker jag. Men du kan ju testa att fylla på med lite kolhydrater då och då tex i målet före träningen.

Det där med att det ”knäpper” till i muskeln är förmodligen inget farligt och är ganska vanligt särskilt i axlar när man kör pressar tex. Om det nu är samma som jag tänker på.

LCHF betyder inte noll kolhydrat, det betyder lite kolhydrater. Har själv bra erfarenheter av LCHF men det verkar som att jag låg mycket högre än dig, (kikat på din hemsida), men jag gick ner bra i vikt och mådde mycket bättre. Nu när jag styrketränar tungt och ofta så blir det mer kolhydrater, speciellt före och efter träningen. Den superstrikta varianten är till för riktigt tjocka människor som inte kan träna, men när du har hittat en vikt du trivs med så bör du äta mer nyttiga kolhydrater på en nivå som gör att du inte börjar lägga på fett igen, men så att du har tryck i träningen och återhämtar dig bra.

Gober wrote:
    Är man väldigt överviktig och faktiskt lyckas gå ner med hjälp av LCHF så ska man självfallet köra på det tycker jag. Men du kan ju testa att fylla på med lite kolhydrater då och då tex i målet före träningen.

Det där med att det ”knäpper” till i muskeln är förmodligen inget farligt och är ganska vanligt särskilt i axlar när man kör pressar tex. Om det nu är samma som jag tänker på.

Ja LCHF fungerar utmärkt till min viktminskning.. men det gör ju förmodligen en deff med för den delen när jag väl lär mig systemet och får i mig rätt mängd av olika saker osv..

men aja.. har jag gått 99% av mitt liv överviktig så ska jag nog klara mig tills jag är nere på en vettig bf % och sedan då möjligen sadla om och äta mer anpassat för att prestera på gym sidan.

Nanderöd wrote:
    LCHF betyder inte noll kolhydrat, det betyder lite kolhydrater. Har själv bra erfarenheter av LCHF men det verkar som att jag låg mycket högre än dig, (kikat på din hemsida), men jag gick ner bra i vikt och mådde mycket bättre. Nu när jag styrketränar tungt och ofta så blir det mer kolhydrater, speciellt före och efter träningen. Den superstrikta varianten är till för riktigt tjocka människor som inte kan träna, men när du har hittat en vikt du trivs med så bör du äta mer nyttiga kolhydrater på en nivå som gör att du inte börjar lägga på fett igen, men så att du har tryck i träningen och återhämtar dig bra.

Precis.. bara jag som varit lite väl hård och inte släppt in några, eller jo några blir det ju men inga medvetna iaf..

Hur många Kolhydrater skulle vara rimligt, 5% är ju rekommenderat inom LCHF men just för styrketränings perspektivet?

Jag har ingen aning. Jag har aldrig räknat på något, vare sig kalorier eller % andelar av olika näringsämnen utan går på känsla. Men du skriver att du fortfarande är på väg ner till en lämplig bf% och då kan du inte ha maximalt tryck i träningen samtidigt som du är på väg ner i vikt. Du ska dock inte ha för bråttom ner i vikt, låt det ta tid så kroppen hänger med. Prova dig fram med hur mycket kolhydrater du kan äta och fortfarande gå ner i vikt, i en takt på ett par kg i månaden. Lägg till en grötportion, frukt och grönsaker, grovt bröd, och lägg merparten av det strax före och efter träning. Bry dig inte om vågen så mycket, mät din midja istället. Träning och mycket protein har ofta den effekten att du går upp i vikt!

Att det sticker till i muskeln kan vara ett varningstecken. Av egen erfarenhet kan
    det som känns som en stickande känsla när man pressar bli en bristning.

Var bara uppmärksam på hur det känns så är det nog lugna puckar.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.