- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Upplägg med kondition och styrka på samma pass
Jag skulle vilja köra kondition och styrka på samma pass i gymmet (ej crossfit), tips på hur jag ska köra mottages varmt.
Det beror på vilket du prioriterar och hur optimal du vill vara.
”Bäst” är sannolikt cykling, efter passet.
”Bäst” är sannolikt cykling, efter passet.
Ok. Men vad skulle ”hända” om jag tränade styrka i 50 min och sen sprang i 25 min efteråt?
Läs detta:
[http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/]
Beror på intensitet på löpningen och sannolikt en del andra faktorer, men signalering på cellnivå orsakad av styrketräningen (akt, p70S6K1, mTOR, elongationsfaktorer osv kommer att störas av konditionsträningens signalering som inhiberar ovan nämnda transkriptionsfaktorer, protein etc. Hur stor effekten är i praktiken är inte särskilt väl utredd i dagsläget.
Jag tror dock inte det spelar så stor roll i praktiken såtillvida löpningen inte är väldigt intensiv och långvarig. Att jogga i 20 min är nog tveksamt om det gör en reell skillnad i det långa loppet. Att köra intensiv konditionsträning tätt efter styrketräning är inte optimalt alls, men hindrar inte att man blir bättre på båda sakerna såklart. Folk har tyvärr en tendens att likställa begreppen ”inte optimalt” med ”förödande/värdelöst/undvika till varje pris”.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY