Vad tar du innan din morgon promenad?

Home Forums Allmänt om gymträning Vad tar du innan din morgon promenad?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 48 total)
  • Author

För er som undrar varför man tar protein innan man går ut! de är väll givet.
    Är man helt tom på energi och går ut och går så tror ni väll ändå inte att de bara är och norpar av fettet!?
    Givet vis så tar de av musklerna med!
    Säger inte att man ska ta någon jätte 50g men en på 20g ca beroende på kroppsvikt. Sen omega 3 på de och en stark kopp kaffe då är man super preppad för att göra sig av med så mycke fett som möjligt.

ja jag vet super taskig på gramatik!

Micke.KD wrote:
    För er som undrar varför man tar protein innan man går ut! de är väll givet.
    Är man helt tom på energi och går ut och går så tror ni väll ändå inte att de bara är och norpar av fettet!?
    Givet vis så tar de av musklerna med!
    Säger inte att man ska ta någon jätte 50g men en på 20g ca beroende på kroppsvikt. Sen omega 3 på de och en stark kopp kaffe då är man super preppad för att göra sig av med så mycke fett som möjligt.

ja jag vet super taskig på gramatik!

Protein frisätter ofta större mängd endokrint insulin än vad motsvarande mängd druvsocker, gäller även tillskott av essentiella aminosyror (1,2,3). Insulin, som ni vet, hämmar fettförbränningen kraftigt vilket leder till motsatt effekt än vad avsikten är med morgonpromenader. Även förhåller det sig så att proteinoxidationen efter träning minskar under fasta och fettförbränningen ökar, och då menar jag fullständig FASTA (4,5).
    Vill ni få ut mest av morgonpromenaderna i fettförbrännande och muskelsparande syfte, gå på fastande mage.

1. J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4
    2. Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1246-53
    3. Am J Clin Nutr. 2005 Jul;82(1):69-75
    4. Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76
    5. Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27

Ja,det är många som tycker olika.Men jag tror endå att det är bra att iallafall ta lite omega-3 men inget annat(vatten såklart).Det kändes mycket bättre när jag tog min promenad utan min whey 80.

Tor Lundsten wrote:
    Kunde inte ha sagt det bättre själv, men jag hade inga vetenskapliga studier att hänvisa till… För övrigt tror jag det är en ganska ny företeelse bland ”gymmotionärer” att äta något innan man kör morgonkardion, tror inte jag har hört att detta skulle ha förekommit bland ”elitbyggare” tidigare.

Innan jag började studera läste jag en massa böcker av Fredrik Paulun, och hans ord var min lag på den tiden. Tycks minnas att han bla skrev att protein innan morgonpromenaden skulle vara bra pga att det då skulle finnas tillgängliga aminosyror i blodet som muskelcellerna skulle utnyttja istället för befintligt muskelprotein. Även fanns där en teori om att lite fett i form av ex vis omega-3 skulle ”lura” kroppen att uppfattar ett ”icke svältstadium” och frisätta mer fria fettsyror till följd av att det skulle finnas lipider tillgängligt i ”systemet”. Dessa var nog bara teorier och har till viss del blivit motbevisade i dagsläget..

Märk väl att jag inte menar något ont om mr Paulun, han är en duktig näringsfysiolog som har gjort mycket gott till svenska folket. Teorier fluktuerar alltid fram och tillbaka innan man kan bevisa det vetenskapligt.

Så vad tror ni är det bra att ta omega-3 innan promenaden.Av det jag har hört så borde det ju påskynda fettförbränningen.Kanske har man hört fel men vad säger ni?

Lee86 wrote:
    Så vad tror ni är det bra att ta omega-3 innan promenaden.Av det jag har hört så borde det ju påskynda fettförbränningen.Kanske har man hört fel men vad säger ni?

Skippa fettet innan morgonpromenaden och ta det utspritt under dagen istället, gärna till mellanmålen som inte allt för sällan innehåller för lite fett.

A_Bergström wrote:
    Protein frisätter ofta större mängd endokrint insulin än vad motsvarande mängd druvsocker, gäller även tillskott av essentiella aminosyror (1,2,3). Insulin, som ni vet, hämmar fettförbränningen kraftigt vilket leder till motsatt effekt än vad avsikten är med morgonpromenader. Även förhåller det sig så att proteinoxidationen efter träning minskar under fasta och fettförbränningen ökar, och då menar jag fullständig FASTA (4,5).
    Vill ni få ut mest av morgonpromenaderna i fettförbrännande och muskelsparande syfte, gå på fastande mage.

1. J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4
    2. Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1246-53
    3. Am J Clin Nutr. 2005 Jul;82(1):69-75
    4. Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76
    5. Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27

Tycker att du låt övertygande tills du skrev att de skullle ha motsatt effekt att inta protein på morgonen.
    De kost kurser jag varit på säger att lite protein och lite fett innan man går ut är toppen!

Micke.KD wrote:
    Tycker att du låt övertygande tills du skrev att de skullle ha motsatt effekt att inta protein på morgonen.
    De kost kurser jag varit på säger att lite protein och lite fett innan man går ut är toppen!

Beror väl på vad man vill få ut av sin lilla powerwalk. Vill man bränna fett är det inte toppen;)

Jag tar hela 30g vassle och 5g omega3 innan. har funkat hittills. Men jag antar att det inte är optimalt med de nya rönen.

Vad tror, eller ännu hellre vet, ni om att ta ngr gram BCAA och ev glutamin innan. Då kompromissar man ju lite mellan teorierna. Om protein sparar muskelmassa så ar man ju iaf. fått i sig ngr av de ”viktigaste” aminosyrona. Sedan borde ju inte det ge speciellt mycket insulinpåslag?

Nimrod

;) fattar överhuvud taget inte varför man ska äta nåt innan själva vitsen e ju att man går promenaden på fastande mage…:whistle:

ibland kand et väl hända jag tar en kopp grönt te utan socker däremot innan :p

Går ut direkt på fastande mage, varför äta då det minskar fettförbränningen samt ökar proteinnedbrytningen.

/ TT

Hela grejjen med morgonpromenad ran ut i sanden efter
    att varit på ett seminarie med Johan Oldenmark.

NetCurse wrote:
    Varför tar jag vitaminerna innan prommenaden? Jo, för jag känner ofta att jag har ont i halsen på morgonen, så då är det perfekt med c-vitamin, och sen gå en runda så man piggnar till. Om jag går utan att dricka vitaminerna så blri jag hängig och trött, och blir lättare hostig och snorig.

Snacka om placebo angående vitamin C-intaget.

nicke:
    Har du lust att utveckla?

1 kopp grönt te
    1 kopp svart kaffe
    and out…

Jag tar bort kudden ur örat innan jag går ut ;)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.