- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 februari, 2007 at 18:13 #340492Anonym anvandareMember
Jag kommer ej ihåg vad han har skrivit angående uppvärmning.
Jag kan då inte minnas att man ska köra nån cardio som uppvärmning.
28 februari, 2007 at 20:56 #340493Anonym anvandareMemberDontomase wrote:Ja det gör det faktiskt.Får väl testa båda två och se vilken som ger mest.. Men som sagt får nog vänta lite till har juprecis gjort comeback.
Hur är det med uppvärmning i dc Mentzer anser det är slöseri och kroppen inte tillåts växa lika mycket om man först kör kardio som uppvärmning, utan den uppvärmning som HIT har är 1 set lätt 1 set mellan vikt och sen 1 set tugnt för att förbereda kroppen på träning och tillväxt.
Tycker absolut att du ska köra lite cardio som uppvärmning då det förbereder din kropp för fysisk ansträngning. Skaderisken blir bl.a mindre.
1 mars, 2007 at 08:10 #340494Anonym anvandareMemberAllan wrote:Tycker absolut att du ska köra lite cardio som uppvärmning då det förbereder din kropp för fysisk ansträngning. Skaderisken blir bl.a mindre.Om man går på Mentzers system så räcker det med uppvärmningssetten för att förbereda kroppen på träning. Och strechingen sker genom att man kör övningarna i full range motion.
1 mars, 2007 at 18:52 #340495Anonym anvandareMemberDontomase wrote:Och strechingen sker genom att man kör övningarna i full range motion.Haha ja där skiljer sig de två olika träningsfilosofierna åt radikalt.
I Dc är stretchingen A och O.1 mars, 2007 at 18:52 #340496Anonym anvandareMemberhulken wrote:Jag har aldrig kört cardio som uppvärmning och aldrig heller skadat mig under ett styrkepass.Se där ja!
27 maj, 2007 at 17:07 #340497Anonym anvandareMemberhur lång vila är det mellan de två seten i marklyft? 30s ?
när man kör rp ska man då alltid köra tre del set? 1set + 1rp + 1rp?
vilka stretch övningar är det som gäller?
28 maj, 2007 at 13:48 #340498Anonym anvandareMemberQuote:hur lång vila är det mellan de två seten i marklyft? 30s ?Nej, det är längre vila. Kanske 2-3 minuter.
Quote:när man kör rp ska man då alltid köra tre del set? 1set + 1rp + 1rp?Ja, man kör 1 set, sen vilar man 30 sekunder (15 djupa andetag), sen kör man ett set till, 30 sekunders vila, 1 set till.
Sammanlagt 3st set.
Quote:vilka stretch övningar är det som gäller?[http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=extremestretches66.jpg http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=extremestretches66.jpg%5D
(Man får större bild om man klickar i nedre högra hörnet på bilden (på krysset))
28 maj, 2007 at 22:28 #340499Anonym anvandareMemberI länken där måste dom ju helt klart gjort fel!! Kolla in stretchingbilderna för biceps respektive deltoideus. Dom måste satt texten på fel bild!
Supination vid stretching av biceps jojo visst! Kanske menlöst inlägg men rätt ska va rätt!30 maj, 2007 at 14:13 #340500Anonym anvandareMembervad menas med beat the loggbook ?
static hold- är det väldigt långsamt eller håller man emot på samma ställe under en viss tid?
bänkpress omväntgrepp, musklergrupper?
smalbänk för tri, bra?
fler övningsval för baksida lår som passar i dc shemat, stela mark …?
”ner vägen”, negativ – ska man köra väldigt långsamt typ 6s eller bara kontrollerat? hur blir det i böj, mark m.m?
ska man ha en övning för nedre börst i dc schamt? så det ex. blir plan, lytande. nedåtlyt.
30 maj, 2007 at 21:01 #340501Anonym anvandareMember1. Beat the loggbook betyder just att du ska slå ditt förra resultat du skrev ner i din tränings”loggbok”
2. Att man statiskt håller emot ja. Läs annars:
”*3**Static Hold:
Du håller vikten 4-8cm över/under startpositionen i 20 sekunder. Tex i bänkpress så håller du stången nästan helt överst med lite böjda armar.
Eller så kan man välja mellan 2 andra alternativ:
1. Man kan köra 1 negativt rep på ca 20% mer än det man maxar
2. Man kan köra 6-15 korta reps i bottenläget”.3. Kan du förtydliga dig lite? Förstår inte frågan riktigt
4. Skitbra! Helt enligt DC då det är en rejäl basövning för armarna!
5. Stela marklyft ja eller raka marklyft. Passar in bra!
6. Kontrollerat tycker jag personligen räcker.
7. Låter som ett utmärkt upplägg!:emo-thumb
31 maj, 2007 at 00:41 #340502Anonym anvandareMembertack för ditt svar,
fick lite funderingar om beat the loggbock, när ja läste på de am. forum. men som du säger. Man ska väl alltid försöka öka i reps eller vikter. Lyckas man inte två gånger så byter man ut övningen.
frågan 3 – bänkpress omväntgrepp, muskelgrupper? lite otydlig kanske, jag undrade just varför man skulle ha omväntgrepp. Man aktiverar väl mer triceps har jag förstått nu i efterhand.
verkar ju vara väldigt viktigt att köra långsamt i den negetivafasen…
undra hur mycket annorlunda dante skulle lägga upp ett shema nu , (det som man kan läsa på forumen e väl nåt år gammalt)
jag börjar iallafall mitt DC upplägg nästa vecka, längtar
31 maj, 2007 at 22:31 #340503Anonym anvandareMemberjohan_tkd wrote:frågan 3 – bänkpress omväntgrepp, muskelgrupper? lite otydlig kanske, jag undrade just varför man skulle ha omväntgrepp. Man aktiverar väl mer triceps har jag förstått nu i efterhand.Jaha att köra bänk med supinerat grepp ja? Ja det blir ju mer en tricepsövning då dina armar tvingas framåt utefter sidan.
3 juni, 2007 at 00:32 #340504Anonym anvandareMembervad gäller angående set & reps i marklyft? jag har sett två olika alternativ.
1) 2set, första 6-8r. Andra setet 3-4r, men om man nu vilar 2-3min så orkar man ju fler än 3-4reps andra setet?
2) Kör ett set 12-20reps
Väljer man det sättet man tycker passar än bäst eller är någon mer rekommenderad?
3 juni, 2007 at 00:41 #340505Anonym anvandareMemberhittade ett tredje alternativ till hur man kör marklyft:
”deadlifts and rack deadlifts are 6-8 heavy, 3-4 heavier (50-60lb difference for me but I doubt that’s absolute” (från [www.dc-training.blogspot.com])
jag uppfattar detta att man kör totalt två set, första med 6-8reps. Andra setet lägger man på ca 20-25kg (22.5-27kg) och kör 3-4 reps. Vilan emellan setet hittar jag inget om, men 15 andetag kan ju bli tufft…
någon som kan reda ut detta :what:
3 juni, 2007 at 18:00 #340506Anonym anvandareMemberSjälv har jag utgått mer ifrån Biffsons sammanfattning, blir mindre krångligt plus att den täcker det mesta om DC.
I marklyft ska du köra 6-8 reps efter 2-5 sets uppvärmning. Och alltså med en vikt som du bara klarar HÖGST 8 reps med! Likadant med andra setet (3-4reps). För mig så skiljer det ca 10-15kg i träningsvikter mellan dessa två set.När det gäller vilan så antar jag att det är den traditionella på 2-3 min.
Under fas 1-2 ligger du på ett arbetsset på 10-20 reps.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.