Komplett tricepsträning, av Arne Persson

Home Forums Artiklar Komplett tricepsträning, av Arne Persson

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 262 total)
  • Author
    Arne Persson wrote:
    En liten undran bara….. vad har du för anatomisk bakgrund? På mig verkar det som du bara har hakat på den moderna svansen vad gäller sk ”säker träning”. Jag känner igen argumenten.

Denna eminente gentleman kanske skulle säkrat stång med tummen:p

Min anatomiska bakgrund ligger i min pågående utbilding inom Biomedicin inriktat fysik träning. Samt den moderna svansen måste jag helt missat, eftersom jag inte stött på denna diskussion förens nu.

Arne Persson wrote:
    Om du tex skulle bänka 200 kg så lär du näppeligen ha några sk ”neutrala handleder”. I så fall får du gärna visa mig det eller någon annan som har det.

Denna eminente gentleman hade nog mått bra av lite dorsalflexerade handleder, eller?:)

[http://www.youtube.com/watch?v=cSJCDcAKShA]

när jag bänkar +200kg så är mina handleder inte extremt dorsalflekterade. något men inte mkt men sen har jag ju handledslindor också…

rinse wrote:
    när jag bänkar +200kg så är mina handleder inte extremt dorsalflekterade. något men inte mkt men sen har jag ju handledslindor också…

Där har du nog svaret. SL-bindorna är ju knappast världens mjukaste bindor heller.

kungpow wrote:
    Denna eminente gentleman kanske skulle säkrat stång med tummen:p

Min anatomiska bakgrund ligger i min pågående utbilding inom Biomedicin inriktat fysik träning. Samt den moderna svansen måste jag helt missat, eftersom jag inte stött på denna diskussion förens nu.

Då hade det funnits risk att han skadat tummens oerhört viktiga carpometacarpalled.
    Jag har nog lite mer anatomisk utbildning bakom mig.

Den diskussionen hittar du lite överallt på nätet om du letar lite.

Marcoolio wrote:
    Hejsan Arne! Jag har varit en passiv deltagare ett tag och läst med intresse dina inlägg. Jag kan konstatera helt ödmjukt att jag har en hel del att hämta från dig. Är utbl. naprapat, men ser mig själv först o främst som tränare. har jobbat som tränare professionellt med idrott både i sverige och utomlands.

Hej!

Jag tackar!
    Det är kanske säkrast att du anammar mina antagonisters teorier istället. Jag har ju snart hela expertetablisemanget på mig.:)

Arne Persson wrote:
    Där har du nog svaret. SL-bindorna är ju knappast världens mjukaste bindor heller.

det är ett par ganska vanliga handledslindor men visst jag drar åt dem ganska bra och bänken är utan tröja så den spelar inte på något sätt in.

rinse wrote:
    det är ett par ganska vanliga handledslindor men visst jag drar åt dem ganska bra och bänken är utan tröja så den spelar inte på något sätt in.

Bara att buga att du inte kör med bänktröja!:emo-thumb

Arne Persson wrote:
    Bara att buga att du inte kör med bänktröja!:emo-thumb

jo det är den värsta uppfinningen inom SL. jag kommer leta rätt på ett RAW förbund och köra mina tävlingar där under en tid framåt.

jag försöker inte säga att det är fel att ha dorsalflekterade handleder när man kör men själv har jag inte de flekterade hela vägen men helt klart är där en dorsalflexion. det är i princip omöjligt att inte ha det.

rinse wrote:
    jo det är den värsta uppfinningen inom SL. jag kommer leta rätt på ett RAW förbund och köra mina tävlingar där under en tid framåt.

jag försöker inte säga att det är fel att ha dorsalflekterade handleder när man kör men själv har jag inte de flekterade hela vägen men helt klart är där en dorsalflexion. det är i princip omöjligt att inte ha det.

Inte om man kör bodypump eller tränar under en ung inspirerad PT.:)

Arne Persson wrote:
    Inte om man kör bodypump eller tränar under en ung inspirerad PT.:)

nej men då är väl inget omöjligt;)

Arne Persson wrote:
    Då hade det funnits risk att han skadat tummens oerhört viktiga carpometacarpalled.
    Jag har nog lite mer anatomisk utbildning bakom mig.

Den diskussionen hittar du lite överallt på nätet om du letar lite.

Han kanske tog ditt tips om tummen inför det lyfte då:p

Finns många utövare som inte skadat sin sadelled i tummen och bänkar hejvilt med tummen runt stången. Steken går att vända.

Tror säkert du har mer anatomisk erfarenhet än jag, men vad säger det om diskussionen i övrig om du inte visar dem?

Startade diskussionen för att se om jag kunde lär mig något nytt, men istället fick jag veta saker som:

Det känns bra
    Gör så för det har jag gjort i alla mina dagar
    Gör ni inte som jag har ni ej sunt förnuft
    Att det tydligen finns en masskonspiration mot herr Arne och hans dorsalflekterade handled, vilket sprids vid skrämselpropaganda över nätet

Peace out:emo-thumb

kungpow wrote:
    Han kanske tog ditt tips om tummen inför det lyfte då:p

Finns många utövare som inte skadat sin sadelled i tummen och bänkar hejvilt med tummen runt stången. Steken går att vända.

Tror säkert du har mer anatomisk erfarenhet än jag, men vad säger det om diskussionen i övrig om du inte visar dem?

Startade diskussionen för att se om jag kunde lär mig något nytt, men istället fick jag veta saker som:

Det känns bra
    Gör så för det har jag gjort i alla mina dagar
    Gör ni inte som jag har ni ej sunt förnuft
    Att det tydligen finns en masskonspiration mot herr Arne och hans dorsalflekterade handled, vilket sprids vid skrämselpropaganda över nätet

Peace out:emo-thumb

Kör själv alltid bänkpress med tummen om.
    Det är en regel inom styrkelyft att hålla tummen om. Då är det inte så smart att köra med sk raka f’låt neutrala handleder. Du kan knappast ha handlederna i din sk neutrala position om du håller tummen om stången, det lär du känna i den aktuella leden. Möjligen slipper du detta om du bänkar med musvikter.

Jag lär inte kunna få dig att förstå att handlederna skall vara dorsalflexerade. Inte fan är jag så korkad att jag skulle köra med sk ”neutrala” handleder eftersom det känns totalfel. Trots att dina teoretiker källor som troligen aldrig har tränat själva påtalar detta eftersom det måste vara så teoretiskt.
    Var tränar du? På ett studentgym antar jag? Gå till ett seriöst gym och kolla hur många som har ”raka” handleder. Du lär knappast påträffa någon.
    Som ung student så förstår jag att du är fullärd och knappast lär lära dig något nytt förrän erfarenheten och verkligheten kommer ifatt.

Hur mycket bänkar du? Kan jag få se när du maxar en gång med sk neutrala handleder?

Arne Persson wrote:
    N. ulnaris har knappast något med carpaltunneln att göra. Det kan du även se på min gamla dissektionsbild. Den ligger under mätstickan på nedre sidan av bilden (vid den tunna svarta linjen/ringen). Hur fick du den i kläm i carpaltunneln?

[http://tinypic.com/view/?pic=2myta3o]

Finns fler sånna bilder tillgänglioga på internet? Och i såfall, var?

Emil Rinse wrote:
    Finns fler sånna bilder tillgänglioga på internet? Och i såfall, var?

Dom finns framför allt hemma hos mig i två dissektionsalbum jag plåtade under den sista dissektionen/kursen som ägde rum på anatomen i Lund innan den upphörde lagom till sitt 100 års jubileum. HAr lagt ut en del olika bilder vid olika tillfällen.

Som sagt, att köra med ”raka” handleder och gå ner till pannan är ju att göra precis tvärtom hur en säker tricepspress runt huvudet ska se ut…

Det är ju tamejfan roligt vart alla PT:N kan få allt ifrån. Jag kan inte förstå hur dem kan komma fram till så ologiska slutsatser bara.

Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 262 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.