- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 april, 2007 at 01:02 #254312Anonym anvandareMemberClyde wrote:Som sagt, att köra med ”raka” handleder och gå ner till pannan är ju att göra precis tvärtom hur en säker tricepspress runt huvudet ska se ut…
Det är ju tamejfan roligt vart alla PT:N kan få allt ifrån. Jag kan inte förstå hur dem kan komma fram till så ologiska slutsatser bara.
Problemet är nog snarare att dom saknar teoretiska och praktiska kunskaper för att ifrågasätta vissa ologiska moderna ”sanningar” utan sväljer med hull och hår sina mästares förkunnelser.
25 april, 2007 at 17:09 #254313Anonym anvandareMemberNikka wrote:hej!jag sa till instruktören på gymmet att jag ville köra triceps i smithen sittande och då sa han att han aldrig hört talas om det.
jag sa att arne persson har utvecklat den.och en annan gång när jag satt och körde den så sa två killar en bit från mig ”kolla, vad fan håller han på med?”. de trodde väl inte jag hörde men jag hörde.
På en bra smith så är det en alldeles förträfflig övning. Körde själv den senast i går kväll.
25 april, 2007 at 17:52 #254314Anonym anvandareMemberNär det gäller Liggande triceps ext. så använder jag armbågsskydd och handledsbindor. Dom ker bort i dom andra övningarna. Handledsskyudd använder jag även vid bänkpress, lutande bänkpress och militärpressar. Anledningen är att jag inte skall riskera att skada handlederna eftersom man tränar greppstyrka också. Det är inga problem att använda handledsskydd eftersom jag tränar mina handleder separat med tunga vikter och långa rörelsebanor.
25 april, 2007 at 21:59 #254315Anonym anvandareMemberNikka wrote:kan man säga att man ska ha utsidan av handen i 90 grader mot underarmen?jag har också handledsskyd. ska man spänna åt dem hårt?
och är handledsskyddet syfte att göra så att det inte blir mer än 90 grader?tack på förhand.
Titta på bilderna i artikeln. Jag har handledskydden som avlastning på när vikterna blir tunga. Har dom endast måttligt spända.
25 april, 2007 at 23:34 #254316Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Kör själv alltid bänkpress med tummen om.
Det är en regel inom styrkelyft att hålla tummen om. Då är det inte så smart att köra med sk raka f’låt neutrala handleder. Du kan knappast ha handlederna i din sk neutrala position om du håller tummen om stången, det lär du känna i den aktuella leden. Möjligen slipper du detta om du bänkar med musvikter.Jag lär inte kunna få dig att förstå att handlederna skall vara dorsalflexerade. Inte fan är jag så korkad att jag skulle köra med sk ”neutrala” handleder eftersom det känns totalfel. Trots att dina teoretiker källor som troligen aldrig har tränat själva påtalar detta eftersom det måste vara så teoretiskt.
Var tränar du? På ett studentgym antar jag? Gå till ett seriöst gym och kolla hur många som har ”raka” handleder. Du lär knappast påträffa någon.
Som ung student så förstår jag att du är fullärd och knappast lär lära dig något nytt förrän erfarenheten och verkligheten kommer ifatt.Hur mycket bänkar du? Kan jag få se när du maxar en gång med sk neutrala handleder?
Oj oj, här var det fördomar.
Har aldrig tränat i ett studentgym under mina 6-7år som jag lyft screwt. Har mest blivit styrkelyftsklubbar samt källargym då det kännts bäst. Är ingen bänkartalang men har tagit mig förbi 3siffrig för ett antal år sedan.
Tycker ändå det är befängt att säga att det inte finns några som helst risker med att träna med helt dorsalflekterade handleder på gränsen till ignorant. Alla har inte handler gjorda av stål, och jag pekar återigen till individen.
Jag är så himla less på internetgurus som drar sina egna slutsatser och skapar träningsmetoder som faller som ett korthus så fort man börjar rota lite i grunden. Därför ifrågasätter jag dig som skall ha en väl meriterad bakgrund för att se om det fanns någon tilltagen tanke bakom det hela istället för att för att svälja det med hull och hår.
Snabb fråga bara, varför kör du med handlesdbinda om det inte alls finns några komplikationer med helt dorsalflekterade handleder? För enligt min mening så har du då inte helt dorsalflekterade handleder, lever du som du lär Arne?
25 april, 2007 at 23:48 #254317Anonym anvandareMemberkungpow wrote:Oj oj, här var det fördomar.Har aldrig tränat i ett studentgym under mina 6-7år som jag lyft screwt. Har mest blivit styrkelyftsklubbar samt källargym då det kännts bäst. Är ingen bänkartalang men har tagit mig förbi 3siffrig för ett antal år sedan.
Tycker ändå det är befängt att säga att det inte finns några som helst risker med att träna med helt dorsalflekterade handleder på gränsen till ignorant. Alla har inte handler gjorda av stål, och jag pekar återigen till individen.
Jag är så himla less på internetgurus som drar sina egna slutsatser och skapar träningsmetoder som faller som ett korthus så fort man börjar rota lite i grunden. Därför ifrågasätter jag dig som skall ha en väl meriterad bakgrund för att se om det fanns någon tilltagen tanke bakom det hela istället för att för att svälja det med hull och hår.
Snabb fråga bara, varför kör du med handlesdbinda om det inte alls finns några komplikationer med helt dorsalflekterade handleder? För enligt min mening så har du då inte helt dorsalflekterade handleder, lever du som du lär Arne?
Ha ha! Sådärja tillbaks igen! Började nästan sakna dig!
Om mina illa underbyggda slutsatser hade varit helt uppåt väggarna så hade jag troligen fått äta upp dom tusenfalt under alla dom åren jag har hållit kurser. Eftersom där många gånger har varit ytterst kompetenta deltagare närvarnade. En anledning är att jag där har motiverat ingående alla mina ”knasiga” teorier.
Eftersom jag tränar på 85 – 90 kg i liggande triceps extension samt tränar grepp och handleder 3 ggr i veckan så vill jag inte riskera några skador eftersom jag tävlar i grepp. Mina handleder är nog trots allt tillräckligt starka för att jag skulle kunna köra utan.
Eftersom jag har vanliga mjuka bindor som är måttligt åtdragna så har jag inga problem att hålla handlederna fullt dorsalflexerade. Sorry!
En bild från gårkvällens tricepspass taget enbart för dig min vän eftersom jag hade dina motfrågor på känn. Varsågod.
[http://tinypic.com/view.php?pic=4536o49]Ett litet exempel på en utmärkt handledsövning du också kan testa med en 15 kg platta.
[http://www.youtube.com/watch?v=Txds5CRu6Mw]
26 april, 2007 at 16:18 #254318Anonym anvandareMemberNikka wrote:hej!jag sa till instruktören på gymmet att jag ville köra triceps i smithen sittande och då sa han att han aldrig hört talas om det.
jag sa att arne persson har utvecklat den.och en annan gång när jag satt och körde den så sa två killar en bit från mig ”kolla, vad fan håller han på med?”. de trodde väl inte jag hörde men jag hörde.
Suck och godnatt, folk borde ge fan i vad andra gör på gymmet
Jag hade 3 yngre killar som skrattade åt mig och pekade bakom min rygg igår (ganska dumt när det finns speglar på gymmet). Anledningen var att jag tog i allt vad jag kunde på lägsta vikten i CC, tappat all styrka i axlarna efter skada, antar att det såg töntigt ut i deras ögon
27 april, 2007 at 13:08 #254319Anonym anvandareMemberHahaha, tog lite tid då vi är uppe i så många projekt och labbar just nu:D
Du undervisar säkert en väldigt kompetent skara av människor, men frågan är hur många av dom har dykit ner i anatomin en längre period, och verkligen gett sig in på att förstå alla rörelseapparatens muskler/skelett och funktion? För en person som inte har läst anatomi så kan det vara svårt att äns orka sätta sig in i ett fall, och än mindre konfrontera någon som har benkoll och som på det även kontrar med fina latinska namn på det.
Jo men du har väll bindorna för en andledning och inte för att det ska se snyggt ut och skulle det inte vara några problem med att släppa handleden dorsalt mot benstoppet så finns det ju inget behov av dem.
Skulle kunna tänka mig att du med så pass välutvecklade underarmar lider mindre risk att drabbas av problem. Musklerna funkar ju trots allt som aktiva stabilisatorer och du ser ut att ha en del kring detta område.:up:
Tänka sig vad mycket som kan sägas om ett par handleder:D
27 april, 2007 at 16:24 #254320Anonym anvandareMemberkungpow wrote:Hahaha, tog lite tid då vi är uppe i så många projekt och labbar just nu:DDu undervisar säkert en väldigt kompetent skara av människor, men frågan är hur många av dom har dykit ner i anatomin en längre period, och verkligen gett sig in på att förstå alla rörelseapparatens muskler/skelett och funktion? För en person som inte har läst anatomi så kan det vara svårt att äns orka sätta sig in i ett fall, och än mindre konfrontera någon som har benkoll och som på det även kontrar med fina latinska namn på det.
Jo men du har väll bindorna för en andledning och inte för att det ska se snyggt ut och skulle det inte vara några problem med att släppa handleden dorsalt mot benstoppet så finns det ju inget behov av dem.
Skulle kunna tänka mig att du med så pass välutvecklade underarmar lider mindre risk att drabbas av problem. Musklerna funkar ju trots allt som aktiva stabilisatorer och du ser ut att ha en del kring detta område.:up:
Tänka sig vad mycket som kan sägas om ett par handleder:D
Vissa läkare, sjukgymnaster, Kiropraktorer, naprapater, massörer samt vissa instruktörer jag har haft på kurserna har säkert ordentlig koll på anatomin. Då jag själv är specialicerad på anatomi och osteologi så köper jag inte dom där sk benstoppen mm.
Angående handledsbindor och dess användande så tränar jag så mycket att det är bara en ren prevention mot att jag inte skall skada mig inför en grepptävling. Förövrigt så har jag gått upp till + 80 kg i sittande frenchpress med rak stång utan bindor. Där är troligen handlederna mer utsatta än i pressövningar samt liggande tricepsext.27 april, 2007 at 17:10 #254321Anonym anvandareMemberHär är programmet jag kör just nu:
Tisdag
1. Ligg tricepsext.101010-15 3 3 1-3 3 3 3 3 3 3 1-3 1-3
Ev droppset efteråt 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 102. French press fri stång/alt smithmaskin 10 8 8 6 4 333 1
3. Push down
Superset med
4. French Pres 5X 8-10Fredag
1. Push down
Superset med
2. French Press 5X 8-1027 april, 2007 at 18:19 #254322Anonym anvandareMemberVad är tanken med alla dessa 3or Arne? Eller är 10orna bara uppvärmning inför en serie 3or?
27 april, 2007 at 18:32 #254323Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Vad är tanken med alla dessa 3or Arne? Eller är 10orna bara uppvärmning inför en serie 3or?Liggande triceps: 10 orna är ren uppvärmning, 3 set 10 reps/50 kg, 10/60 samt 10-15/70 kg. Dessa uppvärmningsset körs utan stopp bakom nacken och högt tempo. Därefter börjar den riktiga träningen. Varje reps med stopp bakom nacken. 3-5reps/80 kg, 1-3/85-90, 1-3/85-90, 1-3/85-90, 1-3/85-90, 1-3/85-90, 3-5/80, 3-5/80, 3-5/80, 3-5/80, 2-3/82,5 och 2-5/82,5 kg
Kör alla dessa seten för att bygga styrka och stärka mina fästen och senor.27 april, 2007 at 22:25 #254324Anonym anvandareMemberSåg ju ut som ett stabilt tricepsprogram det där Arne.
Själv älskar jag sittande french-press i nordic! Förjeckla skön övning alltså. Den kommer nog tvåa efter liggande med stång
27 april, 2007 at 22:28 #254325Anonym anvandareMemberClyde wrote:Såg ju ut som ett stabilt tricepsprogram det där Arne.Själv älskar jag sittande french-press i nordic! Förjeckla skön övning alltså. Den kommer nog tvåa efter liggande med stång
Gissa vem som bl.a utvecklade den?
1 juni, 2007 at 15:44 #254326Anonym anvandareMemberVad tycker Arne om liggande tricepsextensions med hantlar istället för stång?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.