- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 april, 2007 at 11:17 #254282Anonym anvandareMember
Placeboeffekten är ej att förakta. Tror dock ej att den går att applicera här, eftersom symptomen var allt annat än psykiskt.
22 april, 2007 at 13:18 #254283Anonym anvandareMemberkungpow wrote:Placeboeffekten är ej att förakta. Tror dock ej att den går att applicera här, eftersom symptomen var allt annat än psykiskt.Psyket kan ju framkalla fysiska fenomen! Eller kanke lite smidighetsträning av palmarflexorena. En stark och smidig muskel blir ju mer sällan skadad.
22 april, 2007 at 14:14 #254284Anonym anvandareMemberSmärtan jag upplevde var mer i form av nerpåverkan, en ”strålande” känsla kring N.medianus och N.ulnaris(långfinger,ringfinger och lillfinger). Förmodligen ett impingement syndrom som härleds från att carpaltunneln försats i en ogynnsam position.
Ingen stretch behövdes, en återgång till mindre extrem position gjorde susen. Har inte haft några som helst problem nu sedan januari då jag återgick till mitt sunda förnuft;).
22 april, 2007 at 14:44 #254285Anonym anvandareMemberkungpow wrote:Smärtan jag upplevde var mer i form av nerpåverkan, en ”strålande” känsla kring N.medianus och N.ulnaris(långfinger,ringfinger och lillfinger). Förmodligen ett impingement syndrom som härleds från att carpaltunneln försats i en ogynnsam position.Ingen stretch behövdes, en återgång till mindre extrem position gjorde susen. Har inte haft några som helst problem nu sedan januari då jag återgick till mitt sunda förnuft;).
N. ulnaris har knappast något med carpaltunneln att göra. Det kan du även se på min gamla dissektionsbild. Den ligger under mätstickan på nedre sidan av bilden (vid den tunna svarta linjen/ringen). Hur fick du den i kläm i carpaltunneln?
[http://tinypic.com/view/?pic=2myta3o]
22 april, 2007 at 15:04 #254286Anonym anvandareMemberSå den då lite gängse uppfattningen att för mycket dorsalflexion i handleden leder till att radius pressas mot handrotsbenet, och därav skulle kunna leda till benpålagringar eller uttöjt ledband är blaha eller?
22 april, 2007 at 15:35 #254287Anonym anvandareMemberAllan wrote:Så den då lite gängse uppfattningen att för mycket dorsalflexion i handleden leder till att radius pressas mot handrotsbenet, och därav skulle kunna leda till benpålagringar eller uttöjt ledband är blaha eller?Det har kommit en massa teoretiska nymodigheter senaste åren efter det att PT-industrin uppfanns. Innan dess köre alla på så som det kändes naturligt och blev inte skadade av det. Nu har det uppenbarligen skett en mutation/språngvis elovution hos Homo sapiens sapiens som gör att vi skadas obönhörligen vid minsta lilla avsteg från den moderna gudomliga ”Träningsfilosofin”. Amen!
22 april, 2007 at 15:42 #254288Anonym anvandareMemberLigger något i det.
23 april, 2007 at 00:59 #254289Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:N. ulnaris har knappast något med carpaltunneln att göra. Det kan du även se på min gamla dissektionsbild. Den ligger under mätstickan på nedre sidan av bilden (vid den tunna svarta linjen/ringen). Hur fick du den i kläm i carpaltunneln?[http://tinypic.com/view/?pic=2myta3o]
Det har du rätt i, anledningen till att jag nämnde N.ulnaris var att det även strålade ut i lillfingret en korrekt benämning på den symptomen heter distal ulnarisneurit. Men problemet härleds från samma faktorer, överbelastning av handleden.
23 april, 2007 at 01:20 #254290Anonym anvandareMemberAllan wrote:Så den då lite gängse uppfattningen att för mycket dorsalflexion i handleden leder till att radius pressas mot handrotsbenet, och därav skulle kunna leda till benpålagringar eller uttöjt ledband är blaha eller?Nej det är inte blaha, Symptomet heter Dorsal impaction syndrome(kompression av bakåtbjöd handled) och kommer ifrån att handleden gång på gång utsätts för ett dorsalflekterat läge ofta mot benstopp. Kan ofta ge ett kroniskt smärtillstånd som ter sig över handledsryggen som ökar vid dorsalflexion samt belastning av handleden.
Behandlingen innebär:
-Till en början vila av handled och ev handledsskena för att moverka extrem dorsalflektion.
Förbättrade träningsrutiner, ej förse handleden i extremt dosalflekterade positioner.
– Samt styrketräning av handleden.En ledbandsskada är absolut inte omöjlig att dra på sig kring handleden när den utsätts för extrema positioner(helt dorsalflekterad) och hög belastning. Lyckas man med det leder det i sin tur till instabilitet eftersom ledband har en begränsad förmåga att återfå sin normala längd, samt operation att stabilisera är om möjlig mkt svår. Instabilitet leder ofta till att idrottsutövare får ändra sin ambitionsnivå eller sluta helt pga sin skada.
23 april, 2007 at 09:00 #254291Anonym anvandareMemberkungpow wrote:Nej det är inte blaha, Symptomet heter Dorsal impaction syndrome(kompression av bakåtbjöd handled) och kommer ifrån att handleden gång på gång utsätts för ett dorsalflekterat läge ofta mot benstopp. Kan ofta ge ett kroniskt smärtillstånd som ter sig över handledsryggen som ökar vid dorsalflexion samt belastning av handleden.Behandlingen innebär:
-Till en början vila av handled och ev handledsskena för att moverka extrem dorsalflektion.
Förbättrade träningsrutiner, ej förse handleden i extremt dosalflekterade positioner.
– Samt styrketräning av handleden.En ledbandsskada är absolut inte omöjlig att dra på sig kring handleden när den utsätts för extrema positioner(helt dorsalflekterad) och hög belastning. Lyckas man med det leder det i sin tur till instabilitet eftersom ledband har en begränsad förmåga att återfå sin normala längd, samt operation att stabilisera är om möjlig mkt svår. Instabilitet leder ofta till att idrottsutövare får ändra sin ambitionsnivå eller sluta helt pga sin skada.
Då skulle alla som hållit på länge att styrketräna ha sabbade handleder, inte minst jag själv. Dessutom finns det något som heter grepp- och underarmsträning man kan syssla med för att motverka problem pga svaga och eller stela handleder.
23 april, 2007 at 09:01 #254292Anonym anvandareMemberkungpow wrote:Det har du rätt i, anledningen till att jag nämnde N.ulnaris var att det även strålade ut i lillfingret en korrekt benämning på den symptomen heter distal ulnarisneurit. Men problemet härleds från samma faktorer, överbelastning av handleden.Det är lugnt! Jag har också en mindre smula anatomikunskaper. Men trots det går jag inte på någon skrämselpropaganda.
23 april, 2007 at 09:37 #254293Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Då skulle alla som hållit på länge att styrketräna ha sabbade handleder, inte minst jag själv. Dessutom finns det något som heter grepp- och underarmsträning man kan syssla med för att motverka problem pga svaga och eller stela handleder.Då måste jag säga att långt ifrån alla tränar med dorsalflekterade handleder, har faktistk sett ett fåtal människor förutom mig själv under bra många års träning köra på detta sätt. Så de där ”alla” som håller på med styrketräning var väll lite att ta i.
Någon Pt-utbildning har jag heller inte gått så jag hamnar inte under den kammen.
Jag försöker varken sprida någon skrämselpropaganda eller jämföra våra anatomi kunskaper(men det är bra att få rabla lite så man håller kunskapen färsk:) ). Jag försöker diskutera ämnet!
Vi är ju som sagt alla olika skapta, jag känner till en styrkelyftare som sen ett antal år tillbaka tävlar som veteran. Han har och kör alltid sina marklyft med ostbågeformad rygg. Han säger att han alldrig haft ryggproblem. Kruxet är att han lär ut samma teknik till aspirerande utövare, och hänvisar till att diskbråck minsan inte är så vanligt som alla säger.
Jag ser bara inte fördelen i att släppa tillbaka handleden till benstoppet och utsätas för ev risker. När man kan ändra denna position till mindre extrem genom att hålla handleden mer neutralt. Obs, obs neutralt= ej rak
23 april, 2007 at 09:47 #254294Anonym anvandareMemberkungpow wrote:Då måste jag säga att långt ifrån alla tränar med dorsalflekterade handleder, har faktistk sett ett fåtal människor förutom mig själv under bra många års träning köra på detta sätt. Så de där ”alla” som håller på med styrketräning var väll lite att ta i.Någon Pt-utbildning har jag heller inte gått så jag hamnar inte under den kammen.
Jag försöker varken sprida någon skrämselpropaganda eller jämföra våra anatomi kunskaper(men det är bra att få rabla lite så man håller kunskapen färsk:) ). Jag försöker diskutera ämnet!
Vi är ju som sagt alla olika skapta, jag känner till en styrkelyftare som sen ett antal år tillbaka tävlar som veteran. Han har och kör alltid sina marklyft med ostbågeformad rygg. Han säger att han alldrig haft ryggproblem. Kruxet är att han lär ut samma teknik till aspirerande utövare, och hänvisar till att diskbråck minsan inte är så vanligt som alla säger.
Jag ser bara inte fördelen i att släppa tillbaka handleden till benstoppet och utsätas för ev risker. När man kan ändra denna position till mindre extrem genom att hålla handleden mer neutralt. Obs, obs neutralt= ej rak
Om du tex skulle bänka 200 kg så lär du näppeligen ha några sk ”neutrala handleder”. I så fall får du gärna visa mig det eller någon annan som har det.
Denna eminente gentleman hade nog mått bra av lite dorsalflexerade handleder, eller?
[http://www.youtube.com/watch?v=cSJCDcAKShA]
23 april, 2007 at 10:01 #254295Anonym anvandareMemberEn liten undran bara….. vad har du för anatomisk bakgrund? På mig verkar det som du bara har hakat på den moderna svansen vad gäller sk ”säker träning”. Jag känner igen argumenten.
23 april, 2007 at 10:29 #254296Anonym anvandareMemberHejsan Arne! Jag har varit en passiv deltagare ett tag och läst med intresse dina inlägg. Jag kan konstatera helt ödmjukt att jag har en hel del att hämta från dig. Är utbl. naprapat, men ser mig själv först o främst som tränare. har jobbat som tränare professionellt med idrott både i sverige och utomlands.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.