BODY Januari: Prishöjt supernummer, du får en kalender för 2011 på köpet!

Home Forums BODY Magazine BODY Januari: Prishöjt supernummer, du får en kalender för 2011 på köpet!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • Author

Passande att prenumerationen tog slut precis innan det här uppskattade numret. Får ta och köpa det i butik istället.

Jag har fortfarande inte fått min tidning. :( Ska man behöva åka land och rike runt för att få tag på ett ex?

camilla wrote:
    Jag har fortfarande inte fått min tidning. :( Ska man behöva åka land och rike runt för att få tag på ett ex?

Ring Pressdata på 08-799 62 70 – om du saknar utgåvan från din förra prenumeration så kan de sända ut ett saknat exemplar. Om din nya prenumeration börjar gälla från nummer 2/2011 och 1/2011 fanns i glappet mellan dem så får du köpa tidningen i en butik nära dig. Lista på butiker som ska ha fått 1/2011 finns i detta exceldokument: [http://body.se/media/dokument/body_1_2011.xls]

Ville bara ge lite beröm för den braiga ledaren i januarinumret om rökningens skadeverkningar inte bara mot rökaren själv men också mot medmänniskorna runt omkring. 600 000 dör varje år av passiv rökning, det tål att tänkas på.

BRA att ni tar upp detta ämne :up:

r2d2r2d2 wrote:
    Ville bara ge lite beröm för den braiga ledaren i januarinumret om rökningens skadeverkningar inte bara mot rökaren själv men också mot medmänniskorna runt omkring. 600 000 dör varje år av passiv rökning, det tål att tänkas på.

BRA att ni tar upp detta ämne :up:

Håller med. Det här är faktiskt ett område där jag ofta iklär mig moralkärringhatten, och klagar på polare som feströker.

Jag känner för många som dött i cancer för att gå med på att andra aktivt ska dra på sig skiten, utan att jag åtminstone gnäller lite.

För de som inte läst ledaren finns den online också: [https://www.body.se/artiklar/nyheter/20101220/suga-suger]

Hej

Jag har några frågor som jag skulle vilja ställa till Jacob Gudiol angående artikeln ”Smart träning: Maxa din muskeltillväxt med Rest-Pause” som var med i Januariutgåvan av BODY 2011 (#318). Hur får jag lättast kontakt med Jacob?

Mvh
    ByggerUt

ByggerUt wrote:
    Hej

Jag har några frågor som jag skulle vilja ställa till Jacob Gudiol angående artikeln ”Smart träning: Maxa din muskeltillväxt med Rest-Pause” som var med i Januariutgåvan av BODY 2011 (#318). Hur får jag lättast kontakt med Jacob?

Mvh
    ByggerUt

Vi checkar och återkommer.

Fråga här i tråden så ska jag se om jag inte kan lura hit Jacob för att svara;)

Jag är här…

Guddi wrote:
    Jag är här…

Först vill jag tacka dig Jacob för en mycket intressant artikel:up:
    Har tränat efter Doggcrapp principen ett tag och din artikel, påminner en hel del om DC träning.

1. Hur många set ska rest-pause seten var på eller är det oväsentligt, så länge man når totalt 20-25 reps?

2. Vilken rörelsehastighet ska man ha i den koncentriska respektive den excentriska fasen?

3. Kan man byta ut rest-pause övningarna mot andra övningar?

4. Marklyft och knäböj på samma pass, blir inte det väldigt tufft?

5. Ska alla seten köras till failure, både på de vanliga och rest-pause seten och hur lång ska vilan vara på de vanliga seten?

6. Ska man köra med full ROM på alla övningarna? Min tanke här är att man kör full rom på basövningarna och de vanliga seten. Men på rest-pause seten så kör man utan uthängningar och utlåsningar för att kunna hålla en så hög muskelanspänning som möjligt. Vill gärna veta hur du tänker här, för detta är något som jag funderar mycket på.

Tack på förhand

Mvh
    ByggerUt

ByggerUt wrote:
    Först vill jag tacka dig Jacob för en mycket intressant artikel:up:
    Har tränat efter Doggcrapp principen ett tag och din artikel, påminner en hel del om DC träning.

Hallå Bygger ut!
    Kul du gillade artikeln :)

DC är rest-paus träning. Eller rättare sagt så använder sig DC av en form av rest-paus i sitt upplägg. Rest-paus är alltså ingen träningsmodell i sig utan mer en träningsform likt pyramidträning, droppset eller liknande.

ByggerUt wrote:
    1. Hur många set ska rest-pause seten var på eller är det oväsentligt, så länge man når totalt 20-25 reps?

Det finns inget mål när det gäller antalet mini-set. Det beror på vilken träningsmodell man väljer att följa. Inom DC är det ju till failure varje mini-set tills man når uppsatt gräns, då kan det gå ganska fort. Inom myo-reps som också använder sig av rest-paus är det 2-3 reps i varje mini-set förutom i första då man kör tills failure. Kör man myo-reps blir antalet mini-set alltså fler än vid DC.

Det finns inget som hindrar dig från att göra en egen variant. Man skulle tex kunna köra till en repetition innan failure i varje mini-set och sen sikta på att nå upp till 20-25 reps så fort som möjligt.

Om du tänkt utföra mitt program så hade jag sagt antingen myo-reps eller den ”egna varianten”.

ByggerUt wrote:
    2. Vilken rörelsehastighet ska man ha i den koncentriska respektive den excentriska fasen?

Koncentrisk=så fort som det går kontrollerat, excentriskt=se till att du arbetar i hela rörelsen så du inte bara släpper ner vikten, hastigheten i sig är inte lika viktig vid excentriska.

ByggerUt wrote:
    3. Kan man byta ut rest-pause övningarna mot andra övningar?

Du kan köra det med vilka övningar som helst egentligen. Men vissa lämpar sig bättre än andra. I vissa övningar blir det att man lätt börja tappa teknik och ”fusklyfta” om man försöker träna med rest-paus. Men hittar du övningar som passar är det bara att köra på. Kör inte för många övningar för samma muskelgrupp bara. Max 3, gärna 2.

ByggerUt wrote:
    4. Marklyft och knäböj på samma pass, blir inte det väldigt tufft?

Det kan bli tufft jo :) Men det är träning ibland. Om man är något sånär van vid träning och inte tränar en massa annat utöver styrketräningen orkar man dock utföra det 2 gånger i veckan. Det är ju inte meningen att du ska köra slut på dig till 100 % i varje övning.

Om du känner dig sliten eller trött någon gång är det ju bara att välja bort en av övningarna i just det passet. Alt. minska antalet set i de två.

ByggerUt wrote:
    5. Ska alla seten köras till failure, både på de vanliga och rest-pause seten och hur lång ska vilan vara på de vanliga seten?

Det är inte till failure i basövningarna. Vilan är tills du känner att du kan köra på fullt igen, 3-4 min brukar vara lagom.

I rest-pausövningarna får du välja själv, beror som sagt på vilken modell man väljer att följa. Om du tänkt följa mitt exempelprogram så hade jag sagt inte till failure. Failureträning sliter mer än vad det ger.

ByggerUt wrote:
    6. Ska man köra med full ROM på alla övningarna? Min tanke här är att man kör full rom på basövningarna och de vanliga seten. Men på rest-pause seten så kör man utan uthängningar och utlåsningar för att kunna hålla en så hög muskelanspänning som möjligt. Vill gärna veta hur du tänker här, för detta är något som jag funderar mycket på.

Din tanke låter väldigt sund. Så länge man kör lite av sin träning i full ROM kan man gott köra övningar med mindre ROM med. Rest-paus lämpar sig väl för träning med lite kortare ROM.

Tack för ditt snabba svar Guddi:emo-thumb

DC är effektivt men oerhört slitsamt för cns och kropp. Då man kör DC så måste man ta en vilovecka eller två var fjärde till sjätte vecka. Känner att ditt sätt kan vara smartare då man inte kör till failure. Det var en sak som jag inte riktigt förstod i din förklaring, se fet text längre ner.

Hur är tanken med progression? Ska man höja vikten och/eller reps antalet varje vecka?

Guddi wrote:
    Hallå Bygger ut!
    Kul du gillade artikeln :)

DC är rest-paus träning. Eller rättare sagt så använder sig DC av en form av rest-paus i sitt upplägg. Rest-paus är alltså ingen träningsmodell i sig utan mer en träningsform likt pyramidträning, droppset eller liknande.

Det finns inget mål när det gäller antalet mini-set. Det beror på vilken träningsmodell man väljer att följa. Inom DC är det ju till failure varje mini-set tills man når uppsatt gräns, då kan det gå ganska fort. Inom myo-reps som också använder sig av rest-paus är det 2-3 reps i varje mini-set förutom i första då man kör tills failure. Kör man myo-reps blir antalet mini-set alltså fler än vid DC.

Det finns inget som hindrar dig från att göra en egen variant. Man skulle tex kunna köra till en repetition innan failure i varje mini-set och sen sikta på att nå upp till 20-25 reps så fort som möjligt.

Om du tänkt utföra mitt program så hade jag sagt antingen myo-reps eller den ”egna varianten”.

På ditt upplägg så ska man aldrig köra något till failure, har jag förstått det rätt?

Vad är myo-reps?

Är det så här ditt program är tänkt eller har jag missuppfattat det?

1:a set 10 reps (ej till failure) vila 15-30 sek, 2:a set 2-3 reps (ej till failure) vila 15-30 sek, 3:e set 2-3 reps (ej till failure) vila 15-30 sek, 4:e set 2-3 reps (ej till failure) vila 15-30 sek, 5:e set 2-3 reps (ej till failure) vila 15-30 sek, 6:e set 2-3 reps (ej till failure) vila 15-30 sek.

Har man nu gjort 3 reps på alla ”miniseten” så har man gjort sammanlagt 25 reps.

Koncentrisk=så fort som det går kontrollerat, excentriskt=se till att du arbetar i hela rörelsen så du inte bara släpper ner vikten, hastigheten i sig är inte lika viktig vid excentriska.

Du kan köra det med vilka övningar som helst egentligen. Men vissa lämpar sig bättre än andra. I vissa övningar blir det att man lätt börja tappa teknik och ”fusklyfta” om man försöker träna med rest-paus. Men hittar du övningar som passar är det bara att köra på. Kör inte för många övningar för samma muskelgrupp bara. Max 3, gärna 2.

Det kan bli tufft jo :) Men det är träning ibland. Om man är något sånär van vid träning och inte tränar en massa annat utöver styrketräningen orkar man dock utföra det 2 gånger i veckan. Det är ju inte meningen att du ska köra slut på dig till 100 % i varje övning.

Om du känner dig sliten eller trött någon gång är det ju bara att välja bort en av övningarna i just det passet. Alt. minska antalet set i de två.

Det är inte till failure i basövningarna. Vilan är tills du känner att du kan köra på fullt igen, 3-4 min brukar vara lagom.

I rest-pausövningarna får du välja själv, beror som sagt på vilken modell man väljer att följa. Om du tänkt följa mitt exempelprogram så hade jag sagt inte till failure. Failureträning sliter mer än vad det ger.

Din tanke låter väldigt sund. Så länge man kör lite av sin träning i full ROM kan man gott köra övningar med mindre ROM med. Rest-paus lämpar sig väl för träning med lite kortare ROM.

DC kan vara väldigt slitsamt ja.

Beskrivningen du ger av träningen är bra. Det beror som sagt lite på hur man vill använda rest-paus. Det är ganska lätt att uppnå progression på det upplägget du nämner. Jag ser två väldigt tydliga sätt:

Den första är ju sett till hur många reps du klarar i ditt första mini-setet. Om du känner att du hade kunnat utför 2-3 reps till när du är på 10 är vikten för lätt. Då höjer du motståndet nästa gång så du hamnar någonstans kring 8-10 reps och du känner att du endast har en repetition kvar när du tar en kort paus.

Det andra sättet att uppnå progression är genom att ha koll på mini-seten. Säg att du sen kör 3 reps i dina mini-set så länge du klarar det. Sen går du över till 2 reps och när du inte längre klarar 2 reps utan att nå failure är dit rest-pausset färdigt. Om det sker innan 20 reps ungefär har du en för tung vikt eller så har du vilat för kort tid. Om du kommer upp till 25 reps utan att behöva gå ifrån 3 reps är det för lätt vikt.

Myo-reps är mycket mer utvecklat kring detta om du är intresserad av en hel träningsmodell vilket du verkar vara.

Här har du mer info kring myo-reps.
    [https://www.body.se/bloggar/andreaz-engstrom/20101219/myo-reps]

Borge Fagerli som tagit fram modellen hade tidigare 4 artiklar kring det på sin sida, jag hittar dem inte nu men du kan ju leta om du vill. Där finns mycket annat bra på sidan med, [http://myrevolution.no/]

ByggerUt wrote:
    Då man kör DC så måste man ta en vilovecka eller två var fjärde till sjätte vecka.

Generellt så är det dock aldrig fel med en vilovecka/deload på det viset.

För övrigt en av de bättre artiklarna på länge i BODY, skrivet på ett sakligt och begripligt sätt:up:

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.