BODY Januari: Prishöjt supernummer, du får en kalender för 2011 på köpet!

Home Forums BODY Magazine BODY Januari: Prishöjt supernummer, du får en kalender för 2011 på köpet!

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 31 through 36 (of 36 total)
  • Author
    Allan wrote:
    För övrigt en av de bättre artiklarna på länge i BODY, skrivet på ett sakligt och begripligt sätt:up:

Håller med:) Är väldigt glad över att Jacob skriver för tidningen!

Allan wrote:
    Generellt så är det dock aldrig fel med en vilovecka/deload på det viset.

För övrigt en av de bättre artiklarna på länge i BODY, skrivet på ett sakligt och begripligt sätt:up:

Tack så mycket Allan :D

Andreas Guiance wrote:
    Håller med:) Är väldigt glad över att Jacob skriver för tidningen!

Case in point:
    En av de mer sansade rösterna i den svenska kostdebatten är Jacob Gudiol, som driver bloggen Träningslära och föreläser om kost och träning. Han ställer sig varken på kolhydratkramarnas eller fettfundamentalisternas sida utan ser fördelar och brister i bådas upplägg.

– Bägge lägren är väl kategoriska och kritiserar den andra sidans råd i väldigt förenklade former. Fettförespråkarna får det att låta som att det bara är socker och raffinerade kolhydrater som rekommenderas av kolhydratförespråkarna medan kolhydratförespråkarna får det att låta som att fettförespråkarna inte bryr sig om vilken form av fett de äter, säger Jacob Gudiol.

[http://www.fokus.se/2011/03/fullt-krig-i-fettfragan/]

:emo-thumb

Guddi wrote:
    DC kan vara väldigt slitsamt ja.

Beskrivningen du ger av träningen är bra. Det beror som sagt lite på hur man vill använda rest-paus. Det är ganska lätt att uppnå progression på det upplägget du nämner. Jag ser två väldigt tydliga sätt:

Den första är ju sett till hur många reps du klarar i ditt första mini-setet. Om du känner att du hade kunnat utför 2-3 reps till när du är på 10 är vikten för lätt. Då höjer du motståndet nästa gång så du hamnar någonstans kring 8-10 reps och du känner att du endast har en repetition kvar när du tar en kort paus.

Det andra sättet att uppnå progression är genom att ha koll på mini-seten. Säg att du sen kör 3 reps i dina mini-set så länge du klarar det. Sen går du över till 2 reps och när du inte längre klarar 2 reps utan att nå failure är dit rest-pausset färdigt. Om det sker innan 20 reps ungefär har du en för tung vikt eller så har du vilat för kort tid. Om du kommer upp till 25 reps utan att behöva gå ifrån 3 reps är det för lätt vikt.

Myo-reps är mycket mer utvecklat kring detta om du är intresserad av en hel träningsmodell vilket du verkar vara.

Här har du mer info kring myo-reps.
    [https://www.body.se/bloggar/andreaz-engstrom/20101219/myo-reps]

Borge Fagerli som tagit fram modellen hade tidigare 4 artiklar kring det på sin sida, jag hittar dem inte nu men du kan ju leta om du vill. Där finns mycket annat bra på sidan med, [http://myrevolution.no/]

Hej igen

Nu har jag testat att köra igenom de två passen:up:.
    Har lite frågor om upplägget, frågorna står inom parentes efter övningarna.

Pass 1

Marklyft 4×6

Knäböj 4×6

Benpress rest-pause (Kan övningen bytas mot benspark?)

Lårcurl rest-pause

Rodd, bredare grepp rest-pause (Kan övningen köras i Hammer S maskin?)

Stående vadpress rest-pause

Maghjul 4×6 (Det finns ingen sådan på gymmet där jag tränar, vad kan jag välja istället?)

Crunches 3×10

PASS 2

Bänkpress 4×6

Viktande chins/latsdrag 4×6

Latsdrag rest-pause (Kan jag lägga till denna övningen här?)

Axelpress rest-pause (Kan jag köra denna övningen 4×6 istället?)

Hantelflyes rest-pause (Kan jag välja Peck deck eller Flyes i maskin här istället?)

Bicepscurl med hantel rest-pause (kan jag välja bicepscurl i kabelmaskin här istället?)

Triceps pushdowns rest-pause

Greppträning (Om behov föreligger) (Vilken eller vilka övningar rekommenderar du här?)

Tills sist så undrar jag om det har någon betydelse, i tidningsartikeln så skriver du 3-4 reps. Här i tråden skriver du 2-3 reps?

Tack för att du besvarar mina frågor!
    Jag hoppas att du i framtiden skriver fler artiklar i tidningen Body:up:

Mvh ByggerUt

ByggerUt wrote:
    Hej igen

Nu har jag testat att köra igenom de två passen:up:.
    Har lite frågor om upplägget, frågorna står inom parentes efter övningarna.

Pass 1

Marklyft 4×6

Knäböj 4×6

Benpress rest-pause (Kan övningen bytas mot benspark?)

Lårcurl rest-pause

Rodd, bredare grepp rest-pause (Kan övningen köras i Hammer S maskin?)

Stående vadpress rest-pause

Maghjul 4×6 (Det finns ingen sådan på gymmet där jag tränar, vad kan jag välja istället?)

Crunches 3×10

PASS 2

Bänkpress 4×6

Viktande chins/latsdrag 4×6

Latsdrag rest-pause (Kan jag lägga till denna övningen här?)

Axelpress rest-pause (Kan jag köra denna övningen 4×6 istället?)

Hantelflyes rest-pause (Kan jag välja Peck deck eller Flyes i maskin här istället?)

Bicepscurl med hantel rest-pause (kan jag välja bicepscurl i kabelmaskin här istället?)

Triceps pushdowns rest-pause

Greppträning (Om behov föreligger) (Vilken eller vilka övningar rekommenderar du här?)

Tills sist så undrar jag om det har någon betydelse, i tidningsartikeln så skriver du 3-4 reps. Här i tråden skriver du 2-3 reps?

Tack för att du besvarar mina frågor!
    Jag hoppas att du i framtiden skriver fler artiklar i tidningen Body:up:

Mvh ByggerUt

Guddi :what::what::what:

Ursäkta Bygger Ut. Jag är lite av en periodare här på forumet och denna del är inte den man tittar till oftast :)

Vilka övningar du kör är egentligen ganska oväsentligt. Det handlar ju om att ge varje muskel den träning som den behöver. Mitt program är endast ett exempel på hur det kan tänkas se ut. Vill du göra byten får du gärna lov att göra det. Så fokusera inte så mycket på vilken övning du gör utan på vilka muskler du arbetar med, hur du tränar dessa muskler och hur ofta det sker.

När det gäller repetitioner så är ju rest-paus som sagt endast principen att man först tröttar ut och sen kör kort mini-pauser följt av mini-set där man ska börja träna med full aktivering direkt. I tidningen skrev jag 3-4 då jag personligen tycker det är det som passar mig bäst. Här skrev jag 2-3 då jag först syftade på myo-reps mer specifikt och där är det 2-3 som gäller.

När det gäller dina övningar så skulle jag säga att pec deck är en dålig övning för de flesta. [http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-4/]

Hjulet kan man köra med en skivstång men om du inte har det går det ofta bra att även köra övningen på en boll. [http://traningslara.se/core-del-iii-stegring-av-traningen/]

Allt annat är okej även om bytet av benpress till benspark kanske är lite tveksamt, men det funkar nog. Du tränar ju musklerna i andra övningar. Vid greppträning har jag inga favoriter, jag har övningar som jag tycker är roligare än andra men jag har aldrig kört det så regelbundet så jag kunnat utvärdera något.

Viewing 6 posts - 31 through 36 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.