Home › Forums › BODY Magazine › Doping – Ingen liten sak
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 oktober, 2008 at 20:50 #68187Anonym anvandareMember3 oktober, 2008 at 20:50 #490871Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har läst body ett ganska bra tag, och det jag tycker fattas i nummer efter nummer är ämnet ”doping”. Jag skulle vilja veta bodys syn på doping men framförallt att det skrevs betydligt mer om ämnet ”doping”. Hur stor procent av deltagarna i SM i år testas tillexempel? Hur mycket gör body för att införa dopingkontroller i övriga världen. Hur är synen på doping internationellt? Jag vet att det finns många tävlingar som inte testar sina deltagare över huvud taget (t.ex. arnold classic)
Testar ni era omslagsmodeller?Jag känner verkligen att detta saknas i er tidningen. Jag vet att ni har haft nått liknande ”tio orsaker att avstå doping”..
Men vad gör ni rent aktivt??Jag säger inte att jag har rätt, men det är vad jag har känt när jag har läst er tidning.
Någon som håller med?
Mycket tacksam för svar från insatta i frågan och body.Mycket bra tidning i övrigt.
MVH
//Sharpeye
3 oktober, 2008 at 21:02 #490872Anonym anvandareMemberHej
Det sker inga tester på SM. Jag har också tyckt att det är märkligt så jag mailade ordförande Björnfot och fick detta svar, jag hoppas att det är ok att jag klistrar in det.
> Hej Daniel!
>
> Jag har skrivit om detta problem ett flertal gånger. Jag trodde också att
> det skulle vara lätt att skapa en fond, så att vi kan ha ett
> dopingtestprogram. Vårt problem är inte att vi vill ha dopingtester utan
> kostnaden och avtalet med IDTM.
>
> Eftersom vi inte får komma med i RF, så måste vi köpa våra tester av ett
> privat företag som heter IDTM.
> IDTM är det enda ackrediterade företaget, som är anslutna till WADA.
> De ställer som krav att vi ska utföra både tävlingstester och out of
> competition tester.
> Det minsta antalet tester som krävs är 40st (20 tävling och 20 out of
> competition) och kostar oss 150 000 kr. Snittkostnaden för ett enskilt test
> blir 3750 kr.
>
> Tyvärr räcker det inte med detta. Vi måste också ha en nämnd för
> överklagande, som ska bestå av 3 personer med juridisk utbildad personal,
> vilket skulle kosta SKKF ytterligare ca: 50 000 kr. Nämnden har ett fast
> arvode, men ska sedan ha timarvode, vilket innebär att kostnaden ökar för
> varje överklagande.
>
> Skulle vi få komma med i RF, så skulle kostnaden för en test ligga på mellan
> 750 kr – 1000 kr och vi skulle få använde RF´s juridiska personal gratis. Då
> förstår du kanske skillnaden mellan oss och övriga RF förbund.
>
> Samtliga inom SKKF, inklusive styrelsen arbetar helt ideellt och lägger ner
> i snitt 250 – 350 timmar på att försöka få verksamheten att gå ihop
> ekonomiskt, vilket vi inte alltid lyckas med, så förstår du kanske varför
> dopingtester är ett stort problem för oss att lösa utan att försätta
> förbundet i konkurs.
>
> Har du idéer och är intresserad av att arbeta inom SKKF med att jobba in
> pengar till ett testprogram eller göra annat jobb, så kontakta JanPeter
> Sangborn på [mailto:sangborn@getfit.se] JP sitter som ordförande i valberedningen och
> har väldigt svårt att hitta bra personer som är beredda att lägga ner
> ideellt arbete, så han blir oerhört glad om du kontaktar honom.3 oktober, 2008 at 21:24 #490873Anonym anvandareMemberVad gäller ämnet i tidningen har vi tagit upp det i de två senaste numren; att vi inte tar upp det varje nummer får väl anses rätt självklart? Lika lite som vi skriver om intervallträning i varje nummer, eller Mr Olympia, eller lågvolymsträning… Det skulle bli tjatigt och tråkigt.
Nej vi testar inte omslagsmodellerna; det lämnar vi åt respektive förbund. Vi har dock inte med dem om de är avstängda – varken på omslaget eller i övriga tidningen.
Vad gör BODY för att införa dopningskontroller i övriga världen? Jag ser inte riktigt vad BODY ska göra, och inte heller hur det skulle vara BODY:s roll att driva frågan i övriga världen då vi verkar här. Jag tror inte att internationella förbund skulle bli så impade för att en svensk tidning ringer upp och säger ”Hej…ni borde testa i ert land!”.
Jag anser personligen att testande överhuvudtaget ligger på respektive förbunds bord snarare än tidningarnas. Tror du att Aftonbladet testar atleterna innan de har med dem i Sportbladet? Självklart inte – det vore väl lite märkligt annars?
Tack för de snälla orden för övrigt:)
3 oktober, 2008 at 22:29 #490874Anonym anvandareMemberTack för era svar!
Jag tycker att det är synd att det ska handla om pengar, som vanligt får man väl lova att säga. Det var betydligt dyrare än vad jag hade trott, samtidigt som jag kan tycka att det är något konstigt att man får ha tävlingar i fitness och bodybuilding om man inte kan garantera att det är drogfritt. Vi måste ju kunna enas om att dessa två tävlingsgrenar förmodligen (tvingas jag skriva) har en betydligt större procentuell användning av droger än andra sporter.
Och att allmänheten (syftar på de som inte är insatta i fitness eller bodybuilding) över lag anser att i stort sett alla ”byggare” är dopade. Kunde man få en ”renare” tävling, som kunde garantera att deltagarna var drogfria så är i varje fall jag övertygad om att fler skulle gå på tävlingarna, och därigenom också inbringa pengar till förbunden (som då kan fortsätta testa deltagarna).
Det jag menade med frågan vad ni som tidning gör för att förhindra doping, var att om ni ”trycker på” förbunden, eller inte?? Ni har trots allt en mycket tung/stor betydelse. Om ni säger till tror jag att förbunden lyssnar. Men samtidigt, om det inte finns pengar från början, vad ska man då göra. Men då måste man ställa sig frågan, om det är lönt att ha en tävling om man misstänker att vinnarna fuskar. Eller anses det som fusk, eller rycker man bara på axlarna om man hör att någon ”is on the juice”?
Jag personligen är övertygad om att t.ex. stora namn som Dennis Wolf, Ronnie Coleman, och Dexter jackson alla är drogade. Men vad anser ni på BODY om att ha med dem i tidningen? Tror/anser ni att det går att få en sådan kropp utan att använda droger?
Det verkar inte längre handla om att att den som tränar bäst vinner, utan snarare om den som kan trycka i sig mest olagliga preparat vinner. Det är väldigt synd, och vem/vad vinner på det? Inte förbunden i vaje fall, de förlorar bara mer.
Någon som har sett filmen ”bigger stronger faster”?, där tar de upp problemet med doping och att ingen bryr sig.
Vad tycker ni på BODY att ni har för ansvar. Även om man starkt kan misstänka doping, så bryr ni inte er eftersom (det kunde ju inte ni veta). Har ni nått ansvar att ”tänka själva” så att säga?
Eller vad säger ni? Jag är ute efter en debatt i er tidning där man verkligen försöker göra någonting åt problemet. Enligt mig kan ni göra någonting om ni vill.Som sagt, hur tycker ni att problemet ska lösas, eller finns det inget problem?
Jag vill starkt påpeka att det jag skriver inte innebär att alla som tävlar fuskar. Absolut inte!!! Men någonting måst ju göras, Eller?
MVH
//Sharpeye
4 oktober, 2008 at 00:16 #490875Anonym anvandareMemberHerregud vad vore byggning utan sina freaks ?
”Det verkar inte längre handla om att att den som tränar bäst vinner, utan snarare om den som kan trycka i sig mest olagliga preparat vinner. Det är väldigt synd, och vem/vad vinner på det? Inte förbunden i vaje fall, de förlorar bara mer.”
Tror knappast den som trycker mest vinner utan den som sköter kosten,träningen,sömnen och mkt mer plus bra gener den vinner.
4 oktober, 2008 at 00:27 #490876Anonym anvandareMemberJasså? Så du tycker inte att vi bör drogtesta svenska ”tävlingsbyggare”??
4 oktober, 2008 at 00:31 #490877Anonym anvandareMemberIntressant fråga är det i vilket fall som helst, och med lite aktiv moderation tror jag att en sån diskussion skulle funka här på brädan.
Det Ulf skrev om ekonomin var klart läsvärt. Visste att det kostade, men inte så mycket.
4 oktober, 2008 at 00:44 #490878Anonym anvandareMembersharpeye wrote:Jasså? Så du tycker inte att vi bör drogtesta svenska ”tävlingsbyggare”??Faktiskt så tycker jag att vi inte ska dopningstesta våra svenska Byggare
4 oktober, 2008 at 02:27 #490879Anonym anvandareMemberPer Grunditz wrote:Intressant fråga är det i vilket fall som helst, och med lite aktiv moderation tror jag att en sån diskussion skulle funka här på brädan.Det Ulf skrev om ekonomin var klart läsvärt. Visste att det kostade, men inte så mycket.
Det blir tyvärr väldigt aktiv moderation som krävs. Här är några av våra åsikter i ämnet (som tar upp både forum och tidning):
[http://forum.body.se/showthread.php?p=122591#post122591]
[http://forum.body.se/showpost.php?p=122591&postcount=16]
och sedan (mer om tidningen):
[http://body.se/content/artikel.asp?CID=2253]
Med risk för att verka som en riktig surkärring måste jag tyvärr sätta punkt för diskussionen där. Jag hoppas att det som står på länkarna här över räcker som motivering. Annars får ni alltid gärna pm:a om ni undrar något.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.