Home › Forums › BODY Magazine › Vad är rätt i program för rotatorcuffen nr3 -08
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 februari, 2009 at 16:06 #64920Anonym anvandareMember26 februari, 2009 at 16:06 #452296Anonym anvandareMember
Jag är nybörjare på gymmet och fick händerna på Body Nr3 -08 och såg ett övningschema för rotatorcuffen. Träningsupplägget för nybörjare på sid 75 säger: Utåtrotation, Framåtrotation och Infrastretch. Utåtrotation beskrivs men jag hittar ingen övning som heter Framåtrotation. Jag antar att det menas Utåtr. och Båkåtrotation men som nybörjare vill jag ha fakta? Sen har jag en fråga om utförandet i Utåtrotation: Det står att kabelhandtaget ska vara fäst i nedre trissan men på bilden ser det ut som om viren kommer tämligen vågrätt, som om den vore fäst i gren-höjd. Den höjden använder också de jag sett göra övningen på gymmet. Hjälp mig att göra riktigt.
1 mars, 2009 at 23:54 #452297Anonym anvandareMember[http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html]
[http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBStandingExternalRotation.html]Kör dessa.
Den sista, utåtrotation är exakt samma som inåtrotation, fast du vänder dig, och drar inåt mot magen, istället för att dra ifrån kroppen.
Låga vikter och 25+ reps.
Jag sätter alltid den så jag får en jämn vinkel med repet, så att repet går jämns med underarmen i utåtrotation och inåt-.9 mars, 2009 at 19:26 #452298Anonym anvandareMemberTack för svaret!
Har kört med viren i midjehöjd vid Utåtrotationen hela tiden men man vill ju veta att det är rätt.Sen var det Bakåtrotation kontra Framåtrotation. Är det samma sak fast tvärt om? Jag kör nu den som i tidningen (nr 3 2008) på bild beskrivs och kallas för Bakåtrotation men som inte finns med i träningsupplägget.I tidningen stod det i träningsupplägget att man skulle göra Framåtrotation, men den hittar jag inte alls beskriven.