Home › Forums › BODY Magazine › Vad är rätt i program för rotatorcuffen nr3 -08
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 februari, 2009 at 16:06 #64920Anonym anvandareMember26 februari, 2009 at 16:06 #452296Anonym anvandareMember
Jag är nybörjare på gymmet och fick händerna på Body Nr3 -08 och såg ett övningschema för rotatorcuffen. Träningsupplägget för nybörjare på sid 75 säger: Utåtrotation, Framåtrotation och Infrastretch. Utåtrotation beskrivs men jag hittar ingen övning som heter Framåtrotation. Jag antar att det menas Utåtr. och Båkåtrotation men som nybörjare vill jag ha fakta? Sen har jag en fråga om utförandet i Utåtrotation: Det står att kabelhandtaget ska vara fäst i nedre trissan men på bilden ser det ut som om viren kommer tämligen vågrätt, som om den vore fäst i gren-höjd. Den höjden använder också de jag sett göra övningen på gymmet. Hjälp mig att göra riktigt.
1 mars, 2009 at 23:54 #452297Anonym anvandareMember[http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html]
[http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBStandingExternalRotation.html]Kör dessa.
Den sista, utåtrotation är exakt samma som inåtrotation, fast du vänder dig, och drar inåt mot magen, istället för att dra ifrån kroppen.
Låga vikter och 25+ reps.
Jag sätter alltid den så jag får en jämn vinkel med repet, så att repet går jämns med underarmen i utåtrotation och inåt-.9 mars, 2009 at 19:26 #452298Anonym anvandareMemberTack för svaret!
Har kört med viren i midjehöjd vid Utåtrotationen hela tiden men man vill ju veta att det är rätt.Sen var det Bakåtrotation kontra Framåtrotation. Är det samma sak fast tvärt om? Jag kör nu den som i tidningen (nr 3 2008) på bild beskrivs och kallas för Bakåtrotation men som inte finns med i träningsupplägget.I tidningen stod det i träningsupplägget att man skulle göra Framåtrotation, men den hittar jag inte alls beskriven.
24 mars, 2009 at 10:55 #452299Anonym anvandareMemberJag tackar er som svarat mig, det har gjort att jag känner mig säkrare på att jag gör rätt men…..jag hade faktistk förväntat mig att nån från Body Magazine skulle svara här också då det ganska uppenbart är nån forma av feltryck i numret. Jag ville ju veta vad den som planerat träningsschemat har tänkt (för man hoppas ju att det som står i Body är underbyggt, fakta, sanning och inte bara lösa antaganden om hur rätt träning ska gå till). Hade jag bara velat fått tips på träning om rotatorcuffen hade jag skrivit i ett forum som ”Träning” / ”Allmänt om gymträning” tex, inte i Forumet ”Body Magazine”.
24 mars, 2009 at 19:37 #452300Anonym anvandareMemberLedsen att detta svar dröjt. Jag försöker normalt att så fort som möjligt besvara alla frågor som kan uppstå, men denna gång tog det onödigt lång tid.
Vid kontroll så visar det sig att det dessvärre blev några fel den gången.
Den Framåtrotation som omnämns i träningsupplägget är mycket riktigt den Bakåtrotation som beskrivs som övning.
Det står att man ska fästa handtaget i den nedre trissan i Utåtrotation, men precis som du antog så är det korrekta att fästa trissan i ungefär midjehöjd.
Ledsen för dessa felaktigheter.
mvh
Alex
25 mars, 2009 at 11:34 #452301Anonym anvandareMemberDå var det utrett, tack för hjälpen. :emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.