Expressen: 3 döda av vanlig energidryck (Red Bull)

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur Expressen: 3 döda av vanlig energidryck (Red Bull)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Tre dödsoffer enligt tidningen pga Taurin.

LOL

[http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=691370]

Ska L-Taurin förbjudas i Sverige oxå nu??? Hmm, det som är bra för hjärta o främjar kreatinets effekt. Jag trycker 3-5g/dag rent taurin men jag lever…

Läkartidningen har artikel i senaste utgåvan med en klinisk översikt kring ämnet:

[http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4893 Energidryck – farlig eller inte?]
    ”Kunskapen om maximalt dagligt intag av aminosyran taurin – en vanlig ingrediens i energidrycker – är otillräcklig. Det är också oklart vilka effekter kombinationen taurin, koffein och alkohol har vid fysisk ansträngning och dehydrering. Energidryck har varit det gemensamma i några patientfall med allvarliga symtom: hjärtklappning, krampanfall, njursvikt, till och med dödsfall. Sambandet är dock inte säkerställt. Författarna och Livsmedelsverket efterlyser fler eventuella fall.

[…]

Rekommendationer

Livsmedelsverket gav sommaren 2001 rekommendationer om energidrycker. Råden angav att dryckerna inte är lämpliga som törstsläckare eller som vätskeersättning i samband med fysisk ansträngning, inte heller är det lämpligt att kombinera dem med alkohol. Dessa råd kvarstår tills vidare. Patienter med njursjukdom bör också avrådas från att använda taurininnehållande energidrycker.”

Edit. Har ändrat mig

pratade men en läkarstudent om ämnet taurin. verkar inte finnas någon läkarrapport där man kan härleda dödsfallet till taurin…blev skitskraj när jag läste det..slinker ju ner en och annan bull om dagen…

Vet att detta är rätt gammalt stoff, men jag höll ju inte till på forumet innan igår och jag har diskuterat detta lite förra veckan så jag lägger in min åsikt i alla fall.

Om man nu skulle försöka tänka lite logiskt här, hur många burkar Red Bull och liknande dryck tror ni konsumeras per vecka i sverige? 1000? 10000? Jag menar, bara på helgerna måste det ju säljas sanslösa mängder på grund av allt vodkaredbull blask folk häver i sig (vilket även sägs vara det farligaste viset att dricka det på – med sprit).

Man skulle alltså lätt komma till slutsatsen att antalet rapporterade olycksfall i förhållande till hur mycket som konsumeras är fruktansvärt litet. Därför tror jag inte att det finns någon orsak att bli livrädd ännu. Men som sagt, vill man vara 100% säker är det ju bara att låta bli. ;)

Själv använder jag jäkligt sällan energidrycker men ibland händer det. Inte i samband med träning då jag inte tycker det ger så mycket, bättre med en banan mitt i passet, men sitter man uppe och pluggar sent så visst. Jag kommer inte sluta med det på grund av denna artikeln heller. Fram tills det finns konkreta vetenskapliga bevis för hur skadligt det är så anser jag att det är farligare att cykla till skolan eller jobbet än att dricka en Red Bull.

[http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,912553,00.html Aftonbladet: Debatt: Energidrycken kan vara dödlig]
    ”Caroline Zakrisson vill förbjuda Red Bull och andra som innehåller taurin.”

enligt artikeln Branzén länkar till, så innehåller en burk Energidryck 1000 mg Taurin. Dessutom sägs att Taurin endast finns i animalier. Är då 1000 mg mycket jämfört med vad man får i sig med kosten?

Antagligen, för i livsmedelsverkets aminosyratabell, med 18 olika aminosyror finns inte Taurin ens listat, vilket tyder på att endast spår finns.
    Om vi t.ex. tar biffkött, så innehåller 100g 22000mg protein, de 18 a.s. l.m.v. listar utgör 20695mg, d.v.s. 1305 mg utgörs av icke listade aminosyror.
    Normalt räknar man med 20 aminosyror och de återstående två är aspargin och glutamin, så de 1305 mg, kommer troligtvis till största delen från dessa och inte Taurin. Återstår alltså förmodligen mycket små mängder Taurin från naturliga livsmedel.

de vissa inte verkar tänka på är just att i dessa dödsfall så har dom blandat redbull med alkohol eller kört med flera burkar om dagen och sedan dött. de e ju precis som med godis, för mycke godis är inte bra. ska man då ta o förbjuda godis för att de i stora mängder är skadligt?

kan nämna att jag aldrig dricker energidrycker, och som någon sa här innan att de e många som dricker det men väldigt få som får så pass allvarliga konsekvenser

Macke89 wrote:
    ska man då ta o förbjuda godis för att de i stora mängder är skadligt?

Det pratas om skatt på fett och socker

Bearik wrote:
    Det pratas om skatt på fett och socker

nice:)

Macke89 wrote:
    kan nämna att jag aldrig dricker energidrycker, och som någon sa här innan att de e många som dricker det men väldigt få som får så pass allvarliga konsekvenser

Om man kan dö av Energidrycker, så kan man ju fråga sig vad de som inte dör, får för skador. Skadorna kommer heller kanske inte omedelbart utan förvärras, kanske under en 20 års period. De som dött kanske konsumerat stor mängd Energidryck under lång tid och till sist har nåt organ kolappsat.

YTS wrote:
    Om man kan dö av Energidrycker, så kan man ju fråga sig vad de som inte dör, får för skador. Skadorna kommer heller kanske inte omedelbart utan förvärras, kanske under en 20 års period. De som dött kanske konsumerat stor mängd Energidryck under lång tid och till sist har nåt organ kolappsat.

ja de vill man inte tänka på va de kan bli för skador på lång sikt.

Det kan inte ha något med koffein + alkohol att göra då?

Sniggel wrote:
    Det kan inte ha något med koffein + alkohol att göra då?

Kaffe & Konjak, aldrig hört att det frambringat dödsfall

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.