Nyhetsmorgon på webben: Debatt om bantning (10 min)

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur Nyhetsmorgon på webben: Debatt om bantning (10 min)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Fungerar våra vanligaste bantningsmetoder? Och i så fall vilka? Debatt mellan ANNA-BRITTA STÅHL journalist och författare, STEPHAN RÖSSNER professor Karolinska Universitetssjukhuset och OLA LAURITZSON vd GI Vikt Koll.

[http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=20517&a=299209]

Nina Lätt wrote:
    Fungerar våra vanligaste bantningsmetoder? Och i så fall vilka? Debatt mellan ANNA-BRITTA STÅHL journalist och författare, STEPHAN RÖSSNER professor Karolinska Universitetssjukhuset och OLA LAURITZSON vd GI Vikt Koll.

[http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=20517&a=299209]

”..hallonbåtar och joddling..”:D

Tja, vad säger man?

Han är aningen inskränkt den gode Herr Rössner..

hatesong wrote:

Tja, vad säger man?

Men han har ju alldeles rätt, inskränkt eller ej.

hatesong wrote:

Tja, vad säger man?

Rössner var King Grub upp i dagen, och hade helt rätt :)

Jag är fortfarande inte övertygad om att man får samma kropp av hallonbåtar som av kycklingfilé.:emo-thumb

Visst håller jag med om ”energi in – energi ut”-tänkandet men det nog inte riktigt hela sanningen.
    Det finns annat att ta hänsyn till också, vilket väl till och med den högt ärade King Grub håller med om?

Men Rössner sysslar ju företrädelsevis med gravt överviktiga som måste gå ner för att inte kola i förtid – vi här på forumet har oftast inte det problemet.

Grandmaster – kom in och röj upp här.

”Inte ett dugg, det är skitsnack” säger Rössner som svar på Lauritzsons förklaringsmodell angående GI metoden. Jag gillar Rössner. Han är korrekt på alla punkter, och exemplet med hallonbåtar var bara ett extremt exempel på att energi in och ut gäller. Protein måste ingå i en diet om man vill bevara muskelmassan intakt.

Nåja, det var inga direkta felaktigheter i denna debatt förutom L´s lama inlägg om insulin etc.

2007 är dock DTD´s år känner jag på mig.

Grandmaster wrote:
    ”Inte ett dugg, det är skitsnack” säger Rössner som svar på Lauritzsons förklaringsmodell angående GI metoden. Jag gillar Rössner. Han är korrekt på alla punkter, och exemplet med hallonbåtar var bara ett extremt exempel på att energi in och ut gäller. Protein måste ingå i en diet om man vill bevara muskelmassan intakt.

Nåja, det var inga direkta felaktigheter i denna debatt förutom L´s lama inlägg om insulin etc.

2007 är dock DTD´s år känner jag på mig.

Att protein är nödvändigt för att bevara muskelmassan var egentligen det enda jag ville ha sagt, så tack för den!

Och nog fan kommer 2007 att vara Det Termogena Året – inte minst för mig.

I mars kör jag igång.

Grandmaster wrote:

+1

Jag klarar nästan inte av att se det hela…pinsam överkörning.

Gud vilken dålig debattör killen som förespråkade GI var, riktigt pinsamt att höra honom.

Stephan Rössner :buttrock:
    körde över GI-killen totalt.

För en kraftigt överviktig person kanske inte insulinutsöndringen har nån större betydelse, men ska man in och finslipa formen under en tävlingsdiet så tycker jag definitivt man ska välja bra kolhydrater med låg energitäthet som man kan känna sig mätt på så länge som möjligt. Finns väl ingen som säger emot mig där?

Insulin är ju det mest fettbildande hormon vi har i kroppen, och att utsöndra, eller nästan provocera fram det med hjälp av socker och vitt bröd verkar ju onödigt ”när man ändå håller på”. I och för sig kan jag hålla med om att just GI har blivit otroligt förstorat, och i långa loppet så kvittar det nog. Är ju ändå så små mängder det handlar om, en skiva vitt bröd eller mörkt – vem bryr sig egentligen. Men jag hade nog tagit mörkt :)

Sen att man gör ett koncept av det och kallar det GI-metoden, det tycker jag är störtlöjligt. Men som med allt annat så är det någon som tjänar pengar på det.

dedsi wrote:
    För en kraftigt överviktig person kanske inte insulinutsöndringen har nån större betydelse, men ska man in och finslipa formen under en tävlingsdiet så tycker jag definitivt man ska välja bra kolhydrater med låg energitäthet som man kan känna sig mätt på så länge som möjligt. Finns väl ingen som säger emot mig där?

Insulin är ju det mest fettbildande hormon vi har i kroppen, och att utsöndra, eller nästan provocera fram det med hjälp av socker och vitt bröd verkar ju onödigt ”när man ändå håller på”. I och för sig kan jag hålla med om att just GI har blivit otroligt förstorat, och i långa loppet så kvittar det nog. Är ju ändå så små mängder det handlar om, en skiva vitt bröd eller mörkt – vem bryr sig egentligen. Men jag hade nog tagit mörkt :)

Sen att man gör ett koncept av det och kallar det GI-metoden, det tycker jag är störtlöjligt. Men som med allt annat så är det någon som tjänar pengar på det.

Låg energitäthet är en sak…det är ju inte synonymt med lågt GI;)

Och vad gäller insulin så är GI och II inte korrelerade för sammansatta måltider.

Andreas Guiance wrote:
    Låg energitäthet är en sak…det är ju inte synonymt med lågt GI;)

Sant. I’m wrong.

Andreas Guiance wrote:
    Och vad gäller insulin så är GI och II inte korrelerade för sammansatta måltider.

Du menar att dom inte längre går hand-i-hand när man börjar sätta samman kolhydrater, fett och protein som höjer blodsockret med olika grad? Att hela konceptet fallerar då? Just fan, det stämmer nog, kan du berätta mer? :nerd:

Ett annat intressant experiment jag kommer ihåg nu, när man pratar om insulinutsöndring och lipolys.

Två grupper konsumerade en glukoslösning. Grupp 1 drack hela drycken på en gång och fick på så sätt en kraftig insulinhöjning. Grupp 2 drack drycken under en längre tidsperiod och tog små klunkar. Kommer ej ihåg den exakta tidsramen men det rörde sig om 6-8 tim tror jag.

Nåväl, grupp 1 fick som sagt en kraftigt förtryckt lipolys (aka fettförbränning) under en liten period efter att ha konsumerat drycken. I takt med att blodsockret sjönk, fortsatte lipolysen. Grupp 2 däremot hade en konstant förtryckt lipolys under den period som glukosdrinken konsumerades. Notera att drycken var exakt samma i båda fallen.

Vad säger detta oss? Grupp 1´s insulinutsöndring motsvarar den effekt som hög GI kolhydrater ger, grupp 2 den effekt som låg GI kolhydrater har.

Snabb och kraftig insulinutsöndring som snabbt går ner= lipolys därefter.

Långsam insulinutsöndring=förtrycker lipolysen under en längre period.

Värt att tänka. Jag spelar lite djävulens advokat nu, för detta är ju inte vad som sker i det verkliga livet, men frågan är ju vad som är bäst om det är strikt fettförbränning man är ute efter. Ständigt närvarande blodsocker/små insulinhalter, eller en snabb insulintopp och hög blodsockerhöjning som sedan följs av lipolys. Värt att tänka på, men givetvis följer som vanligt att det är kalorier in/ut som dikterar resultat i fettförlust.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.