Home › Forums › BODY.se: Nyheter om kroppskultur › Nyhetsmorgon på webben: Debatt om bantning (10 min)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 augusti, 2006 at 20:03 #712831Anonym anvandareMember
Några frågor:
1) Hur definierar ni Energi(in)-Energi(ut)?
2) Finns det inga hälsofördelar (tänker inte på fettförbränning) med att äta tex. fullkornspasta istället för socker (samma mängd), och ignorera vitaminer, mineraler mm?17 augusti, 2006 at 21:05 #712832Anonym anvandareMemberPilen wrote:Några frågor:1) Hur definierar ni Energi(in)-Energi(ut)?
2) Finns det inga hälsofördelar (tänker inte på fettförbränning) med att äta tex. fullkornspasta istället för socker (samma mängd), och ignorera vitaminer, mineraler mm?1. Du gör av med mer än du stoppar i dig.
2. Jag tror hälsofördelarna består till ganska stor del av vitaminer, mineraler och fibrer. Jag har fått för mig att om man äter långsamma/normala-kolhydrater är man mätt längre och energin tar inte ”slut” lika snabbt.
Det här med kolhydraterna från socker/pasta är ganska ogrundat och till stor del taget ur luften, någon som är mer kunning kan dementera/bekräfta.
Angående filmen, det var nog det bästa jag har sett på länge. Han blir överkörd! Snart har dom kcal-räknare på expressen istället.
”Jag tror Ola får leta efter ett nytt jobb”
Mitt leende var från öra till öra.26 augusti, 2006 at 10:37 #712833Anonym anvandareMemberVet någon den nya länken till filmen?
De tycks ha uppdaterat och handlar nu om vattenkonsumtion. Jag förstår inte deras sökfunktion.23 september, 2007 at 08:24 #712834Anonym anvandareMemberPilen wrote:2) Finns det inga hälsofördelar (tänker inte på fettförbränning) med att äta tex. fullkornspasta istället för socker (samma mängd), och ignorera vitaminer, mineraler mm?Jo absolut. För det första ger ju sackarosen mycket mer energi på mindre volym mat och enbart kolhydrater. Pasta ger ju både lite fett, hyfsat med protein samt betydligt mer volym per kcal, således mer mättnad för samma energimängd.
Sackarosen spjälkas betydligt fortare än stärkelsen från pastan och även det ger ju en sämre mättnad och en mindre balanserad blodsockerkurva.Men framför allt (bortsett från mikronutrienter som sagt) är den mest negativa hälsoeffekten av en måltid med väldigt mycket sackaros (en stor påse godis och en halvliter cola t.ex.) i jämförelse med en rejäl pastaportion sockerartsammansättningen. Sackarosen är 50% fruktos, ett intag av fruktos som överstiger vad ens lever kan lagra in kommer ”tvinga” kroppen till de novo lipogenes av fruktosen (OAVSETT kaloribalans) då det inte finns något annat val.
Fruktosens bieffekter tros spela stor roll i fetma och typ-2 diabets t.ex. Då handlar det givetvis om ”dålig mat”, d.v.s. på tok för mycket läsk och sötsaker, ofta sötat med fruktossirap dessutom, och givetvis inte överkonsumtion av frukt. Du mättar inte levern med normal fruktkonsumtion helt enkelt, FRUKT ÄR BRA.23 september, 2007 at 10:36 #712835Anonym anvandareMemberGick in på bifogad länk för att kolla debatten, men där handlade det bara om platt TV.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.