Home › Forums › BODY.se: Nyheter om kroppskultur › ”Ofarligt för barn att styrketräna”
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 mars, 2007 at 20:38 #717608Anonym anvandareMember
Ny undersökning gjord i Högskolan Dalarna och LIVI, Lugnets Idrotts Vetenskapliga Institut visar att det redan i femårsåldern bara är bra med vanlig styrketräning. Läs mer: [http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=1255837]
18 mars, 2007 at 20:38 #80388Anonym anvandareMember20 mars, 2007 at 13:32 #717609Anonym anvandareMemberDetta kommer att röra om i grytan! Särskilt här i Sverige då styrketräning med vikter för barn så länge setts som någonting skadligt.
Föreläsningen den 28mars kl18 får man inte missa!
[http://www.du.se/templates/InfoPage____7274.aspx]
20 mars, 2007 at 17:26 #717610Anonym anvandareMemberkungpow wrote:Detta kommer att röra om i grytan! Särskilt här i Sverige då styrketräning med vikter för barn så länge setts som någonting skadligt.Föreläsningen den 28mars kl18 får man inte missa!
[http://www.du.se/templates/InfoPage____7274.aspx]
Så man kan se den via nätet också. Utmärkt.:up:
20 mars, 2007 at 22:35 #717611Anonym anvandareMemberDetta har jag sagt helatiden men alla har bjäbbat med det gamla tugget om ”man kan sluta växa”. jag tror snarare att man kan öka på sin tillväxt eftersom extra tillväxthormon utsöndras under natten efter träningen
när jag var 6-9 år tränade jag nån gång i veckan (med farsan i hemmagymmet) bänkpress, bicepscurl, triceps pushdown och lite andra småövningar. detta gjorde bara att jag blev starkare, men några skador fick jag inte, och 3cm längre än farsan!
20 mars, 2007 at 22:43 #717612Anonym anvandareMemberGrymmeGreger wrote:På 70-talet var vi ett helt gäng grabbar ,11-14 år, som körde styrketräning
i källaren på KFUM. Vi körde helkroppspass 2-3 ggr i veckan under
överseende av en kunnig instruktör. Det blev latsdrag, bänk, knäböj,
bic-curl, dips å lite annat. 3-4 set av varje.Vi hade kul, och mej veterligen så har ingen av oss tagit
nån skada av detta (tror jag…….. )Blev ni nå biffiga då? :emo-thumb
20 mars, 2007 at 23:13 #717613Anonym anvandareMemberKan tipsa om att GIH, idrottshögskolan i stockholm har en gratis föreläsning i ämnet också.
För övrigt samma föreläsare som har i stockholm och i dalarna.31/3
Styrketräning för barn? Docent Michail Tonkonogi
Fysisk träning för barn förblir ett kontroversiellt ämne. Många har åsikter och budskapet som förmedlas via media blir ofta motsägelsefullt. Är det farligt med styrketräning för barn? Gör den någon nytta? Vilken träning är lämplig i olika åldrar? Utifrån de senaste forskningsrönen kan man ifrågasätta de gamla dogmerna som i det närmaste har blivit ideologier.
21 mars, 2007 at 09:27 #717614Anonym anvandareMemberDet sa jag redan för 7 år sen när min son började träna och idag har han dragit 210 kg i mark,tagit 125kg i bänk,och gjort 6 djupa reps på 165 kg i knäböj vid 17 års ålder och han har aldrig varit skadad och han inte stannat i växten heller he he:D
21 mars, 2007 at 10:07 #717615Anonym anvandareMembermickebodyb wrote:Det sa jag redan för 7 år sen när min son började träna och idag har han dragit 210 kg i mark,tagit 125kg i bänk,och gjort 6 djupa reps på 165 kg i knäböj vid 17 års ålder och han har aldrig varit skadad och han inte stannat i växten heller he he:Dhehe mm
Tycker det är ganska larvigt att man ens tänkt tanken att man skulle bli kortväxt av fysisk träning. ja vem vet. man kanske var kortare förr när man började grovjobba redan vid 12 års ålder
21 mars, 2007 at 10:18 #717616Anonym anvandareMemberVissa rökare får cancer utav att röka andra inte. Skulle ni låta era barn, som är det värdefullaste man har i livet, röka för att ni kände några som rökte men inte fick cancer? Varför ens utsätta dem för den risken. Min son har varit med och tränat på skoj, han är bara 7 år. Men jag skulle inte vilja att han börjar träna 3 ggr/veckan.
Begrunda detta. Låt säga att ni låter erat barn träna 3-4 ggr/veckan styrketräning seriöst med inställningen ”skitsnack, träning är bara bra oavsett ålder”. Det visar sig att just ditt barn senare i livet fåt negativ effekt pga. träning vid tidigt ålder. Kommer du kunna förlåta dig själv?
Begrunda även detta. Varför ska dem börja styrketräna så tidigt i livet? Väljer dem att styrketräna vid en ålder runt 15 så ok, inga problem, men varför innan dess? Finns så många bättre sporter för barn vars kropp ännu inte är utvecklat, för att nämna en, simning. Vad ska dem göra med all sin styrka vid en ålder på 10 år? Att vara stark är bra, bara man använder det på rätt sätt. Och barn har en förmåga att inte göra saker rätt alla gånger.
Mina barn kommer följa med mig och se hur det går till när pappa tränar men aldrig att min 7 åriga son ska träna 3ggr/veckan och vid 9 års ålder tycka att ”fan varför syns inte dem sista två magrutorna”… Barn ska inte behöva oroa sig för sånt vid den åldern i livet.
21 mars, 2007 at 11:44 #717617Anonym anvandareMemberTheBigOne wrote:Vissa rökare får cancer utav att röka andra inte. Skulle ni låta era barn, som är det värdefullaste man har i livet, röka för att ni kände några som rökte men inte fick cancer? Varför ens utsätta dem för den risken. Min son har varit med och tränat på skoj, han är bara 7 år. Men jag skulle inte vilja att han börjar träna 3 ggr/veckan.Begrunda detta. Låt säga att ni låter erat barn träna 3-4 ggr/veckan styrketräning seriöst med inställningen ”skitsnack, träning är bara bra oavsett ålder”. Det visar sig att just ditt barn senare i livet fåt negativ effekt pga. träning vid tidigt ålder. Kommer du kunna förlåta dig själv?
Begrunda även detta. Varför ska dem börja styrketräna så tidigt i livet? Väljer dem att styrketräna vid en ålder runt 15 så ok, inga problem, men varför innan dess? Finns så många bättre sporter för barn vars kropp ännu inte är utvecklat, för att nämna en, simning. Vad ska dem göra med all sin styrka vid en ålder på 10 år? Att vara stark är bra, bara man använder det på rätt sätt. Och barn har en förmåga att inte göra saker rätt alla gånger.
Mina barn kommer följa med mig och se hur det går till när pappa tränar men aldrig att min 7 åriga son ska träna 3ggr/veckan och vid 9 års ålder tycka att ”fan varför syns inte dem sista två magrutorna”… Barn ska inte behöva oroa sig för sånt vid den åldern i livet.
Tycker det är riktigt löjligt av dig att jämföra träning med rökning då de inte har något samband:nono:
Och vem har sagt att ett barn ska träna lika dant som en vuxen och med samma inställning som en vuxen har som tex elit satsar eller att de måste träna 3-4 gånger i veckan.
Jag märker att du har fördomar om träning när jag läser vad du skriver och om det är det du är orolig över själv att tex inte dina magrutor syns mm så är du helt fel ute när det gäller träning och varför man tränar tycker jag.
Och med din inställning till vad barn borde få göra så är det helt uteslutet med alla kampsporter,motocross,ishockey,mm för där kan man ju skada sig och andra med och simmning och schack är väl allt som är tillåtet för dem att göra då.
Du måste förstå att det finns olika nivå på allt och även då styrketräning och det är aldrig fel att lära sig att träna och hålla igång sin kropp och sköta om den:nono:21 mars, 2007 at 13:08 #717618Anonym anvandareMemberTheBigOne wrote:Vissa rökare får cancer utav att röka andra inte. Skulle ni låta era barn, som är det värdefullaste man har i livet, röka för att ni kände några som rökte men inte fick cancer? Varför ens utsätta dem för den risken. Min son har varit med och tränat på skoj, han är bara 7 år. Men jag skulle inte vilja att han börjar träna 3 ggr/veckan.Hade du vågat låta ditt barn träna fotboll innan 15 års ålder? Det är ju bevisat mycket farligare än styrketräning. Finns väldigt många barn som tränar fotboll, varför är det inget motstånd mot detta i samhället? Fotboll är väl en ofarlig lek, eller? Dessutom, vad man än gör så finns det risker. Vågar du köra bil med dina barn? Tänk om du skulle krocka, kan du leva med det på ditt samvete att du lät dina ungar åka med i bilen när det händer så mycket olyckor i trafiken?
Statistiken verkar ju visa att styrketräning är en av de minst farliga idrottsaktiviteter man kan ägna sig åt.TheBigOne wrote:Begrunda även detta. Varför ska dem börja styrketräna så tidigt i livet? Väljer dem att styrketräna vid en ålder runt 15 så ok, inga problem, men varför innan dess? Finns så många bättre sporter för barn vars kropp ännu inte är utvecklat, för att nämna en, simning. Vad ska dem göra med all sin styrka vid en ålder på 10 år? Att vara stark är bra, bara man använder det på rätt sätt. Och barn har en förmåga att inte göra saker rätt alla gånger.Styrketräning har positiv effekt på styrka och även benmassa. Det är bra att lägga en grund för ett ordentligt skelett då många individer får problem med skelettet på äldre dar. Ryggont kan man ju dessutom få ännu tidigare, något jag är övertygad om att styrketräning kan lindra/förhindra/bota. Så varför inte lägga en grund så tidigt som möjligt? Intresset kanske kvarstår i vuxen ålder och då har individen alla förutsättningar för att ha ett friskt skelett hela livet.
[/QUOTE]TheBigOne wrote:Mina barn kommer följa med mig och se hur det går till när pappa tränar men aldrig att min 7 åriga son ska träna 3ggr/veckan och vid 9 års ålder tycka att ”fan varför syns inte dem sista två magrutorna”… Barn ska inte behöva oroa sig för sånt vid den åldern i livet.Nej självklart inte, jag håller med dig. De ska träna för att det är kul, man ska aldrig tvinga på sitt barn något, men om ett intresse för styrketräning (som inte alls behöver ha med byggning att göra) uppstår, tycker jag man ska tillåta barnet att träna, under instruktion och uppsikt.
Och styrketräning handlar verkligen inte om att ”få magrutor”.21 mars, 2007 at 13:14 #717619Anonym anvandareMemberJag märker att du har fördomar om träning när jag läser vad du skriver och om det är det du är orolig över själv att tex inte dina magrutor syns mm så är du helt fel ute när det gäller träning och varför man tränar tycker jag.
Finns människor som tolkar fel för att dem inte är kapabla till att tyda det dem läser, vad det nu beror på kan jag ej säga. Vem vet, kan bero på att man vill tolka fel bara för sakens skull. Eller är det så att ofta när man läser innlägg från folk så är dem sarkastiska och att du trodde att jag menade det på det sättet också? Angående att jag skulle tro att man tränar endast för att få magrutor är lika befängt att påstå från dig som om jag hade sagt att du tränar för att du börjar känna dig gammal… Slut på skitsnacket, tolka saker på rätt sätt så slipper vi tjafset på forumet. Gillar du inte nåt du läser så gör du det inte, men sluta göra narr av folk som säger vad dem tycker. Alla har rätt att säga vad dem tycker så länge dem inte kränker någon annan.
21 mars, 2007 at 13:30 #717620Anonym anvandareMemberTheBigOne wrote:Jag märker att du har fördomar om träning när jag läser vad du skriver och om det är det du är orolig över själv att tex inte dina magrutor syns mm så är du helt fel ute när det gäller träning och varför man tränar tycker jag.Finns människor som tolkar fel för att dem inte är kapabla till att tyda det dem läser, vad det nu beror på kan jag ej säga. Vem vet, kan bero på att man vill tolka fel bara för sakens skull. Eller är det så att ofta när man läser innlägg från folk så är dem sarkastiska och att du trodde att jag menade det på det sättet också? Angående att jag skulle tro att man tränar endast för att få magrutor är lika befängt att påstå från dig som om jag hade sagt att du tränar för att du börjar känna dig gammal… Slut på skitsnacket, tolka saker på rätt sätt så slipper vi tjafset på forumet. Gillar du inte nåt du läser så gör du det inte, men sluta göra narr av folk som säger vad dem tycker. Alla har rätt att säga vad dem tycker så länge dem inte kränker någon annan.
Och det gjorde inte du nu eller?:nono:
21 mars, 2007 at 13:45 #717621Anonym anvandareMemberTolkningsfråga…:emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.