”Ofarligt för barn att styrketräna”

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur ”Ofarligt för barn att styrketräna”

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 52 total)
  • Author
    Sniggel wrote:
    Hade du vågat låta ditt barn träna fotboll innan 15 års ålder? Det är ju bevisat mycket farligare än styrketräning. Finns väldigt många barn som tränar fotboll, varför är det inget motstånd mot detta i samhället? Fotboll är väl en ofarlig lek, eller? Dessutom, vad man än gör så finns det risker. Vågar du köra bil med dina barn? Tänk om du skulle krocka, kan du leva med det på ditt samvete att du lät dina ungar åka med i bilen när det händer så mycket olyckor i trafiken?
    Statistiken verkar ju visa att styrketräning är en av de minst farliga idrottsaktiviteter man kan ägna sig åt.

Fotboll är till och med 1500!!!!!!GÅNGER farligare än styrketräning om man ränknar skador per 100 manntimmar träning!!

oops

TheBigOne wrote:
    Mina barn kommer följa med mig och se hur det går till när pappa tränar men aldrig att min 7 åriga son ska träna 3ggr/veckan och vid 9 års ålder tycka att ”fan varför syns inte dem sista två magrutorna”… Barn ska inte behöva oroa sig för sånt vid den åldern i livet.

Jag håller delvis med dig. Barn ska ha roligt och all träning för barn skall ske i syfte för lek och för att träna deras motorik. Nu kan man ju fritt fram låta dom prova på utan att oroa sig för skaderisken.

TheBigOne wrote:
    Vissa rökare får cancer utav att röka andra inte. Skulle ni låta era barn, som är det värdefullaste man har i livet, röka för att ni kände några som rökte men inte fick cancer? Varför ens utsätta dem för den risken. Min son har varit med och tränat på skoj, han är bara 7 år. Men jag skulle inte vilja att han börjar träna 3 ggr/veckan.

Begrunda detta. Låt säga att ni låter erat barn träna 3-4 ggr/veckan styrketräning seriöst med inställningen ”skitsnack, träning är bara bra oavsett ålder”. Det visar sig att just ditt barn senare i livet fåt negativ effekt pga. träning vid tidigt ålder. Kommer du kunna förlåta dig själv?

Träning är bra oavsett ålder, men kan vara kontraproduktiv om den totala volym eller/och intensiteten blir för hög. Men så är det ju med mesta, allt i för stora mängder är skadligt.

Jag tror snarare att detta ”styrketränings förbud” som råder över barn i dagens läge är det som senare i livet ger de negativa effekterna.Styrketräning kan om det bedrivs på ett korrekt sett minska följande åkommor: Osteoporos (aktivitet under unga år är väldigt viktigt för att lägga grunden till ett starkt skelett= styrketräning är bland de bästa sättet att träna upp just denna faktor), dålig kroppshållning (då syftar jag inte på useendet utan, de biomekaniska nackdelar det faktiskt frambringar), fetma , minska skaderiskerna inom idrott genom att stärka senor och ligament,osv, osv.

TheBigOne wrote:
    Begrunda även detta. Varför ska dem börja styrketräna så tidigt i livet? Väljer dem att styrketräna vid en ålder runt 15 så ok, inga problem, men varför innan dess? Finns så många bättre sporter för barn vars kropp ännu inte är utvecklat, för att nämna en, simning. Vad ska dem göra med all sin styrka vid en ålder på 10 år? Att vara stark är bra, bara man använder det på rätt sätt. Och barn har en förmåga att inte göra saker rätt alla gånger.

Som svar på dina funderingar så är det just för att minska skaderisken i vardagen eller idrotten och långsiktigt ge barnen en chans till ett rikare liv utan krempor och massa besvär.

TheBigOne wrote:
    Mina barn kommer följa med mig och se hur det går till när pappa tränar men aldrig att min 7 åriga son ska träna 3ggr/veckan och vid 9 års ålder tycka att ”fan varför syns inte dem sista två magrutorna”… Barn ska inte behöva oroa sig för sånt vid den åldern i livet.

Självklart är det inte menat att barn på någe vis ska tvingas till att vinna beachkroppen 2007.

Här är lite intressant läsning [http://www.du.se/templates/InfoPage____7274.aspx]

TheBigOne wrote:
    Varför ska dem börja styrketräna så tidigt i livet? Väljer dem att styrketräna vid en ålder runt 15 så ok, inga problem, men varför innan dess? Finns så många bättre sporter för barn vars kropp ännu inte är utvecklat, för att nämna en, simning. Vad ska dem göra med all sin styrka vid en ålder på 10 år? Att vara stark är bra, bara man använder det på rätt sätt. Och barn har en förmåga att inte göra saker rätt alla gånger.

Läs länken i andra inlägget.

Ni gör som ni vil med era barn så gör jag som jag vill med mina? Deal? Fint, då kan vi ju komma överens ändå…

Större delen av befolkningen, även den inom idrottsvärlden, har varit av den (generella) åsikten att styrketräning för barn är farligt, vilket troligtvis grundar sig i ett dokument publicerat av The American Academy of Pediatrics 1983. Detta dokument drog slutsatsen att tyngdlyftning har en hög skaderisk och därför bör undvikas av barn under tonåren. Det visade sig att en av männen bakom denna publikation, Mr Micheli, vid ett senare tillfälle erkände att det fanns väldigt lite vetenskapliga bevis på att detta stämde. 1990 publicerades en ny rekommendation som klargjorde att ”om det inte tillkommer bra information som visar att det är säkert så ska barn och ungdomar undvika att utföra tyngdlyftning, styrkelyft och body building”¹. Däremot så var the American College of Medicine FÖR styrketräning förutsatt att det inte utfördes med maximala vikter ² (Faigenbaum & Micheli, 1998).

Skadefrekvensen för tyngdlyftning har jämförts med t.ex Amerikansk fotboll där det visat sig att skadefrekvensen INTE är överdriven och att förekomsten av skador är MINDRE än i sporter som just Amerikansk fotboll, basket, gymnastik, fotboll och rugby ³ (Hamill, 1994; Stone, Fry, Ritchie, Stoessel Ross, & Marsit, 1994). Vid de tillfällen skador har uppkommit har de berott på dålig teknik i utförandet, för hög belastning, träning i utmattat tillstånd, dålig utrustning och framför allt, brist på kvalificerade instruktörer!

Precis som inom andra idrotter ska barn lära sig rätt tekniskt utförande och en variation i träningen så att de utvecklar alla viktiga komponenter som t.ex rörlighet, flexibilitet, koordination och uthållighet. Det viktigaste är att barn och ungdomar har välutbildade tränare som förstår och kan, inte bara rätt utförande och potentiella skaderisker, men även besitter höga kunskaper om just barn och ungdomars utveckling och fysiologiska förutsättningar. Träning med vikter under kontrollerade former med lätta belastningar initialt är troligtvis mindre riskfyllt än en dag i lekparken! Faktum kvarstår att vår livsstil idag, där den stora delen av befolkningen ligger och sitter den mesta delen av dygnet, är farligare för vår kropp och hälsa än träning under kontrollerade och säkra former.

Att säga att styrketräningen i sig är farlig för barn är som att säga att en motorsåg är farlig att använda– så länge man använder den rätt och efter de säkerhetsföreskrifter som finns – så är det ett utmärkt redskap att använda.

OBSERVERA att detta är en kort sammanfattning av MINA åsikter utefter de vetenskapliga artiklar och undersökningar som gjorts och fortfarande görs. Det finns otroligt mycket mer jag KAN skriva i detta ämne men jag vill bara kommentera kort detta inlägg på ett lättsamt sätt för andra att läsa och kommentera – om dem vill. Summan av kardemumman – jag tror de kan vara inne på rätt spår så det blir en intressant föreläsning!:up:

Träna för livet! [/b]

¹American Academy of Pediatrics. (1990). Strength training, weight and
    power lifting, and body building by children and adolescents
    (RE9196). Pediatrics, 86(5), 801-803.

² Faigenbaum, A. & Micheli, L. (1998). Current Content: Youth strength
    training. Indianapolis, Indiana: American College of Sports Medicine.

³ Hamill, B. (1994). Relative safety of weightlifting and weight
    training. Journal of Strength and Conditioning Research. 8(1), 53-57

Stone M.H., A.C. Fry, M. Ritchie, L. Stoessel Ross and J.L.
    Marsit, J.L. (1994). Injury potential and safety aspects of
    weightlifting movements. Strength and Conditioning, 16, 15 24.[/b]

Jag hatar alla proffesorer som skriver dynga om saker dem inte vet. Som du skrev så var det en snubbe som sa 1983 att träning för barn är farligt. Tänk om vi va på 1983 talet nu och jag hänvisade till den artikeln om att det är farligt att träna för barn. Då hade jag fått äta upp det nu när det finns artiklar om att det är ofarligt. Slutsatsen måste väl ändå vara att använda sitt egna förnuft till att avgöra vad som är nyttig och inte nyttigt för ens barn.

Jag ser det så här, om jag låter mina barn börja köra tung träning vid en ålder på minst 14 år så har dem hela livet på sig att träna upp sig. Har ni fel och låter väldigt små barn börja träna så kan ni inte göra något åt det sen. Varför chansa och förlita sig på rapporter från proffesorer som vi inte ens vet vilka dem är och ifall dem har belägg för det dem skriver… Ett annat faktum är att ni tycler på ett sätt jag tycker på ett annat, oavsett hur mycket vi än skriver här så kommer det faktumet att kvarstå. Därför avslutar jag mitt skrivande i just denna tråden. Tjingeling!

BigOne,

Forskningsrapporter ska ALLTID kritiskt granskas och idag vet vi mer än vi gjorde 1983 om barn och träning då forskningen och intresset för detta område ökat dramatiskt! Det gäller dock att kritiskt granska all tillgänglig information – vare sig det är vetenskapligt erkända artiklar eller mindre seriösa mediapublicerade artiklar och reportage.

Att använda sitt ”egna förnuft” som du beskriver – hur är det möjligt om man inte har någon grund att stå på? Information och kunskap i ämnet det rör sig om är väl ändå a och o för att skapa sig sina egna åsiketer? Du har säkert läst och lärt dig om barn och träning för att skapa de åsikter du själv har i ämnet eller har jag fel? :)

Du har helt rätt i att ha DINA egna åsikter och det är (väl?) just det ett forum är till för! Nu började den här tråden med en länk till en kort artikel angående en ny studie om barn och styrketräning. Här påstås att det är bra för barn att träna som vuxna 2gg i veckan 45 min med mindre vikter. Det sistnämnda kan vi ju tolka på många olika sätt – jag ser det som en självklarhet att det ska anpassas, precis som för vuxna, till varje individ och en 5-åring bör börja på samma nivå som en vuxen nybörjare – på lättaste viktnivå. För barn innebär detta deras egen kroppsvikt! Titta bara på hur många undgommar idag som inte orkar dra sig själv upp i räckhäv – är det då vettigt att de börjar lyfta vikter det första dem gör i ett träningsupplägg? Jag gillar verkligen uttalandet i den här artikeln att ”Då kan man förstöra kroppen, man kan sluta växa har jag hört, säger Gunnar Broberg.” VA?? Har jag hört?? Det är det här jag syftar till när jag säger att det är upp till varje individ att KRITISKT GRANSKA ALL INFORMATION! Nu har jag själv inte tagit del av just denna studie så jag ska inte kommentera den specifikt här och nu utan nöjer mig med det textutdra från den länk jag läst via denna tråd.

SÅ.. BigOne.. du säger att du inte ska låta dina barn köra tung styrketräning förrän tidigast 14 år gammla – INGA barn eller ungdommar bör göra det förrän deras kroppar är färrdiga för det- tränade för det, har styrka för det, rätt tekniskt utförande, den mentala färdigheten, balansen, koordination, rörligheten osv. Nu är det här absolut inte något pekfinger till dig om vad DU ska eller inte ska göra med dina barn – tvärtom – jag vill visa att jag till viss del håller med dig. Sen är det kanske oväsentligt eftersom du och jag och alla andra skaffar sina egna åsikter i ämnet eller hur?! Sen är uttrycket ”tung styrketräning” än en gång någonting relativt – du gör 200kg i knäböj och det är tungt för DIG – jag gör 100kg och det är tungt för MIG – en 10-åring gör fria knäböj UTAN VIKTER och DET är tung för henne/honom!

Kör på det som är rätt för dig och du kan stå för. Lycka till! :up:

Väldigt bra argumentation där Annova!

Jag har jobbat med barn i olika åldrar i många år och dessutom utbildat tränare för ungdomar och barn sen tidigt nittiotal. Jag har alltid fått slagits för styrketräningen som träningsform, då ”alla ju hört att styrketräning får kroppen att stanna i växten och inte gör någon nytta innan 15 års ålder”. De senaste tio åren har det kommit mer och mer forskning som stöder att styrketräning SKA bedrivas i tidig ålder, för att ge livslång effekt på rörelseapparaten.

Det man sällan definierat är vad styrketräning är. Alltför många ser styrketräning som enbart 200 i knäböj, medan jag skulle vilja se det i ett avsevärt vidare perspektiv. Allt som belastar kroppens muskler, leder och skelett mer än de är vana vid har en viss styrkeeffekt, åtminstone under en begränsad tid. Lek, bollspel, gymnastik, klättring med mera med mera är också styrketräning!

Att det skulle vara särskilt farligt att träna även unga individer i ett gym, med rätt vägledning och allt som följer med det är åtminstone ur ett anatomiskt och fysiologiskt perspektiv mindre troligt. Om inte annat kan man ju eliminera effekterna av hastighet på belastningarna och yttre påverkan under övningen. Jämför en benövning i någon maskin eller rent av knäböj med de belastningar vi alla utsatte oss för som mycket små, när vi hoppade från garagetak eller bergknallar. Hur ofta bar vi inte kompisar på ryggen eller axlarna utan att ägna en tanke åt ”säkrad midja”? I vissa fall motsvarar de belastningar barn utsätter sig för i leken flera gånger de belastningar som skulle vara möjligt att uppnå i ett gym!

Att jag i och för sig inte riktigt tycker att gymet är den naturliga lekplatsen eller träningsaktiviteten för barn är ju delvis en annan diskussion. Om valet står mellan gymet och soffan, ser jag hellre att barn tränar i gymet. Men allra helst vore det trevligt om barn tränade i timtal varje vecka – i skogen, på gräsplanen, isbanan, i simbassängen etc – tillsammans med andra barn. Det finns ju en del viktiga aspekter på andra plan än det rent fysiologiska också.

Janpeter Sangborn wrote:
    Väldigt bra argumentation där Annova!

Jag har jobbat med barn i olika åldrar i många år och dessutom utbildat tränare för ungdomar och barn sen tidigt nittiotal. Jag har alltid fått slagits för styrketräningen som träningsform, då ”alla ju hört att styrketräning får kroppen att stanna i växten och inte gör någon nytta innan 15 års ålder”. De senaste tio åren har det kommit mer och mer forskning som stöder att styrketräning SKA bedrivas i tidig ålder, för att ge livslång effekt på rörelseapparaten.

Det man sällan definierat är vad styrketräning är. Alltför många ser styrketräning som enbart 200 i knäböj, medan jag skulle vilja se det i ett avsevärt vidare perspektiv. Allt som belastar kroppens muskler, leder och skelett mer än de är vana vid har en viss styrkeeffekt, åtminstone under en begränsad tid. Lek, bollspel, gymnastik, klättring med mera med mera är också styrketräning!

Att det skulle vara särskilt farligt att träna även unga individer i ett gym, med rätt vägledning och allt som följer med det är åtminstone ur ett anatomiskt och fysiologiskt perspektiv mindre troligt. Om inte annat kan man ju eliminera effekterna av hastighet på belastningarna och yttre påverkan under övningen. Jämför en benövning i någon maskin eller rent av knäböj med de belastningar vi alla utsatte oss för som mycket små, när vi hoppade från garagetak eller bergknallar. Hur ofta bar vi inte kompisar på ryggen eller axlarna utan att ägna en tanke åt ”säkrad midja”? I vissa fall motsvarar de belastningar barn utsätter sig för i leken flera gånger de belastningar som skulle vara möjligt att uppnå i ett gym!

Att jag i och för sig inte riktigt tycker att gymet är den naturliga lekplatsen eller träningsaktiviteten för barn är ju delvis en annan diskussion. Om valet står mellan gymet och soffan, ser jag hellre att barn tränar i gymet. Men allra helst vore det trevligt om barn tränade i timtal varje vecka – i skogen, på gräsplanen, isbanan, i simbassängen etc – tillsammans med andra barn. Det finns ju en del viktiga aspekter på andra plan än det rent fysiologiska också.

:up: :up: :up:

Livet börjar ju vid 240kg i bänk!!![/b]

Så för o få ett långt liv gäller de o köpa gymkort tidigt!!

Take care Palle

Ha ha ja det va en bra sammanfattning av ämnet!

Tack Janpeter, du fortsatte utlägget där jag slutade och jag håller med dig till 100%! :nod Jag skulle kunna fortsätta disskutera och fundera kring detta ämne men det finns andra männsikor som BORDE lyssna och reflektera över mina, och dina, kunskaper och åsikter i ämnet. Kan inte låta bli att tillägga bara – alla barn borde kanske ha bollar, balansplatta och hopprep hemma!? :)

annova wrote:
    Kan inte låta bli att tillägga bara – alla barn borde kanske ha bollar, balansplatta och hopprep hemma!? :)

Absolut! Plus en liten simbassäng och en gymnastikmatta. Då skulle vi inte behöva oroa oss särskilt mycket över de små liven.

Jag antar att det finns många aspekter på ämnet, men att belasta kroppen med egen vikt hat man ju gjort i alla tider. faran på gymmet är när en icke fullvuxen person lockas av att lyfta tyngre o tyngre att man skall bräcka någon annan osv. Ligament och annat är ju inte med på detta…vilka tonåringar vill inte bygga snabbt?????De tränar ju oftast inte för att förebygga sin ålderdom…tonåringar tänker längst till nästa fredag….detta är min uppfattning. Så länge de håller sig till det programmet de fått och de vikterna de anses kunna lyfta så är det nog ok…..som sagt valet mellan soffan o gymmet blir lätt, men det finns andra sporter som jag skulle rekommondera tex lag sport där man dessutom blir socialt kompetent…blir man det på gymmet??????:frust:

Tini

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.