”Ofarligt för barn att styrketräna”

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur ”Ofarligt för barn att styrketräna”

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 46 through 52 (of 52 total)
  • Author
    Quote:
    men det finns andra sporter som jag skulle rekommondera tex lag sport där man dessutom blir socialt kompetent…blir man det på gymmet??????

Tini

:frust: :frust:

tini wrote:
    men det finns andra sporter som jag skulle rekommondera tex lag sport där man dessutom blir socialt kompetent…blir man det på gymmet??????:frust:
    Tini

Jag har spelat innebandy när jag var liten. Det passade mig inte och atmosfären passade mig inte heller, mycket bättre (för mig) var kampsport. Tyckte och tycker fortfarande att sammanhållningen där är bättre.
    (Alltför) Många föräldrar försöker styra in sina ungar på lagidrotter, alla passar inte för det.

Emil Rinse wrote:
    Dom bästa tyngdlyftarna brukar börja mellan 6 och 10 års ålder. F.ö. har jag hört om betydligt mer skador på folk som har hållt på med gymnastik i tidig ålder (med kompetenta ledare), än vad jag har hört om ex. tyngdlyftare eller barn som har tränat vanlig styrketräning.

Jäpp!

”I en omfattande sammanställning av flera studier jämförs skaderisken hos unga idrottare i olika idrottsgrenar och typer av träning. Resultaten visar att skaderisken vid styrketräning var 0,0035 skador/100 mantimmar träning. Detta kan jämföras med skaderisken vid fotbollsträning (6,20 skador/100 mantimmar träning). Det är för ett barn mer än 1500 ggr farligare att spela fotboll än att styrketräna!”

stoppa knatteligan… haha

rinse wrote:
    stoppa knatteligan… haha

Ja! Kan vi inte göra alla till byggare, tyngdlyftare, strongman/woman och styrkelyftare? :D

Inom några år så kanske det bli mer socialt accepterat med styrketräning och föräldrarna kanske inte tycker det är värre att skicka i väg sin flicka/pojke till styrke/tyngdlyftnings klubben istället för fotbollsklubben om nu flickan/pojken vill det.

Än så länge är det väl en utopi :D

Men det beror väl på vilken styrketräning man kör. Man ska väl köra på lätta vikter och cirkelträning skulle jag tro.

Tråden verkar ganska död men tänkte ändå tala om en sak till som Tonkonogi tar upp. Har själv haft honom som lärare under mina studier å GIH och fått höra ett och annat inressant. Något som jag snappade upp var betydelsen av träning i unga dar för att öka på kreatindepåerna i kroppen. Det är nämligen endast när du är ung, har ingen exakt ålder men skulle tippa på ej senare än den prepubertala åldern, som du kan utöka depåerna där du lagrar kreatin. Vid vuxen ålder har du dina depåer med kreatin och dessa kan inte längre utökas, du har alltså en bestämd mängd som du kan lagra. Hur mycket du kan lagra bestäms alltså till en del av hur mycket du har tränat som liten.

Detta kan ju ses som en mindre kugge i hjulet för träningen när man blir stor men tänkte bara flika in lite…

Viewing 7 posts - 46 through 52 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.