Home › Forums › BODY.se: Nyheter om kroppskultur › Ortorexi i aftonbladet!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 februari, 2008 at 10:10 #594644Anonym anvandareMember
Aftonbladet vet vi alla att det är en tidning som drar allt till sin spets.
Men men, jag har arbetat inom psykiatrin och arbetar fortfarande vissa dagar i månaden inom det och måste säga att dessa tjejer har det extremt svårt.
Man kan gemföra det med en psykos. De ser helt enkelt inte verkligheten. Att det är löjligt håller jag inte alls med om utan jag kallar det mer tragiskt.Sen skulle i alla fall jag vilja ge gymägaren en bra cred då han tog tag i henne. alla gör inte det.
10 februari, 2008 at 10:37 #594645Anonym anvandareMemberBaboom wrote:Min helt personligauppfattning är att det är något annat som är problemet för de här människorna, alltså att det ligger mycket annat bakom.absolut! det håller jag med om!
inte sällan taskig självkänsla och kanske andra faktorer också…10 februari, 2008 at 10:54 #594646Anonym anvandareMemberBaboom wrote:Men i det här fallet var det inte träningen som var boven, utan hennes inställning till sin vikt.Precis!
Typiska tecken enligt henne själv:1.Besatt av att träna och fixerad vid sin egen vikt. Tänker ”om jag äter den här semlan måste jag springa en timme på löpbandet”.
2.Undviker fett och kolhydrater.
3.Vet ofta exakt kaloriinnehåll i olika livsmedel.
4.Får ångest om hon/han inte får träna.
Låter mer som anorexi.Själv får jag ångest om jag har glömt betala en räkning t.ex. Har jag Räkorexi då?
10 februari, 2008 at 11:59 #594647Anonym anvandareMemberAndreasP wrote:Precis!
Typiska tecken enligt henne själv:1.Besatt av att träna och fixerad vid sin egen vikt. Tänker ”om jag äter den här semlan måste jag springa en timme på löpbandet”.
2.Undviker fett och kolhydrater.
3.Vet ofta exakt kaloriinnehåll i olika livsmedel.
4.Får ångest om hon/han inte får träna.
Låter mer som anorexi.Själv får jag ångest om jag har glömt betala en räkning t.ex. Har jag Räkorexi då?
Jag är rädd för det men ring Aftonbladet vet ja, de pröjsar säkert kan se det framför mig.
X blev besatt av att betala räkningar, så förvandlas din ekonomi till en mardröm!
10 februari, 2008 at 16:45 #594648Anonym anvandareMemberBallPythoN wrote:Aftonbladet vet vi alla att det är en tidning som drar allt till sin spets.Men men, jag har arbetat inom psykiatrin och arbetar fortfarande vissa dagar i månaden inom det och måste säga att dessa tjejer har det extremt svårt.
Man kan gemföra det med en psykos. De ser helt enkelt inte verkligheten. Att det är löjligt håller jag inte alls med om utan jag kallar det mer tragiskt.Sen skulle i alla fall jag vilja ge gymägaren en bra cred då han tog tag i henne. alla gör inte det.
++1 :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.