1 år senare.

Home Forums Deff och fettminskning 1 år senare.

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Började min diet i september förra året, målet var en långsiktig plan.

Har gått ner totalt 18 kg sen förra året, började på 99.7, gick aldrig över 100 ! :)

I januari vägde ja runt 88 kg, nu väger ja runt 84-85, ja var nere på 82, men har inte lyckas komma under det, midjemåtter har gått från 110 till 98.

Det är fortfarande 10 cm för mycket, ja anser mig ha ca 10 kg till från att va hyffsat hård.

Tränar o springer rätt mycket nu när ja blivit lättare, med mycket så menar ja 4-5 km 2-3 ggr i veckan, sedan ganska hård gymträning.

Problemet är att min aptit verkar vara rätt mycket mer än vad ja egentligen behöver.
    Ja orkar inte mer diet ! Så fort ja börjar gå på minus i kcal säg 500kcal . Så blir ja riktigt trött, hängig, ont i huvudet, känner mig sjuk.

Hur ska ja bli av med det sista ? ja är 34 , 184 cm, känns som man aldrig blir av med de sista kilona. Även om det är de som kommer kännas bäst.

Det ja behöver hjälp med är något som hämmar aptiten , och ger mig energi, ja tom testade ämnesomsättningen på sjukan, många tror nog de har sämre än det är. Det var inget fel på den. Jag blir också otroligt hungrig av långsam joggning i ca 30-40 min, och bränner jag 300-500 kcal så äter ja nog de dubbla efteråt.

Jag önskar ja kunde börja en keto diet igen men verkar inte som ja kommer in i den innan kroppen säger ifrån.

Måste väl finnas något annat sätt ? Någon fatburner eller va som helst, ja har ju gjort grovjobbet.

Jag har precis rätt medicin för dig, broder.

[http://forum.body.se/showthread.php?t=5414]

Efter att ha använt mig av dieten flera gånger kan jag med varm hand rekommendera den.

Och ge fan i cardion, det sliter mer än det ger och det går alldeles utmärkt att skala bort fläsk utan någon själadödande joggning eller evighetslånga promenader.

Köp en jävla massa kyckling och lägg dig i soffan och kolla på en film istället, är mitt förslag. :happy:

Jon Larsson wrote:
    Jag har precis rätt medicin för dig, broder.

[http://forum.body.se/showthread.php?t=5414]

Efter att ha använt mig av dieten flera gånger kan jag med varm hand rekommendera den.

Och ge fan i cardion, det sliter mer än det ger och det går alldeles utmärkt att skala bort fläsk utan någon själadödande joggning eller evighetslånga promenader.

Köp en jävla massa kyckling och lägg dig i soffan och kolla på en film istället, är mitt förslag. :happy:

Tack :) Jag får testa detta, ja det är illa att man går upp av joggning då man blir för jävla hungrig :P

J.v.K wrote:
    promenader är jävligt skönt tycker jag. ut i friska luften eller på ett motionsband ;) och bara få rensa huvudet lite. men de ska inte kännas påtvingat. men man bränner ca 200-400kcal beroende på hur snabbt man går och det är ju inte så illa pinkat

Självklart ska man köra cardio om man gillar det, fattas väl bara – vad jag värjer mig mot är den seglivade myten om att man måste promenera/jogga in absurdum för att bli hård, vilket man inte behöver.

För de som inte gillar cardio och som upplever att hungern eskalerar av aktiviteten så är det nog smartare att ge fan i det helt och låta kosten göra grovjobbet istället.

Personligen anser jag dieten går lättare utan cardio men jag känner flera som absolut inte kan tänka sig en diet utan morgonpromenader, för att de gillar det och tycker att de får en bra start på dagen och så vidare.

To each his own.

Min uppfattning är att trådskaparen nog är betjänt av att lägga cardion på hyllan en sväng och istället skruva åt kosthållningen ett par varv.

Jon Larsson wrote:
    Självklart ska man köra cardio om man gillar det, fattas väl bara – jag värjer mig mot är den seglivade myten om att man måste promenera/jogga in absurdum för att bli hård, vilket man inte behöver.

Vältränade personer är en sak, jag önskar definitivt att den åsikten även i högre grad gällde för överviktiga. Någon med måttlig övervikt och uppåt ska inte få tipset ”börja träna!” om den vill gå ner i vikt. Det ska, enligt mig, enbart vara en fråga om kostomläggning för vikten och därutöver ska långsam upptrappning av motion enbart gälla hälsan.

”Ät mindre och rör dig mer!” är ett bedrövligt råd som bara ger dåligt samvete och riskerar leda till att man går ut för hårt i början och bara tröttnar. Kanske till och med skadar sig.

Har inte använt mig av cardio en endast minut, med FÖRBRÄNNING som avsikt. Vill man ha bra kondition är det en annan sak. Har kunnat komma iform ändå. Kan enligt min åsikt göra mer skada än nytta vid viktnedgång om man inte vet vad man gör… dvs extrem kalorirestriktion i kombination med extrem cardio.

Eddie Vedder wrote:
    Vältränade personer är en sak, jag önskar definitivt att den åsikten även i högre grad gällde för överviktiga. Någon med måttlig övervikt och uppåt ska inte få tipset ”börja träna!” om den vill gå ner i vikt. Det ska, enligt mig, enbart vara en fråga om kostomläggning för vikten och därutöver ska långsam upptrappning av motion enbart gälla hälsan.

”Ät mindre och rör dig mer!” är ett bedrövligt råd som bara ger dåligt samvete och riskerar leda till att man går ut för hårt i början och bara tröttnar. Kanske till och med skadar sig.

Exakt.

Jag vet inte hur många överviktiga jag stött på i mitt liv som upplever sig själva som mer eller mindre dömda till att väga alldeles för mycket.

”Jag hatar att träna. Jag gick i en timme igår och jag blev helt slut och åt utav bara helvete när jag kom hem. Det är inte värt det, no way. Antagligen har jag något fel på min ämnesomsättning.”

När man försöker resonera något i stil med att ”ett underskott är ett underskott” så möts man av tvivel.

”Klart man måste träna för att gå ner, det har man ju jämt hört och läst överallt. Och vaddå styra upp maten? Måste jag leva på sallad i så fall och sitta där och vara skithungrig hela tiden? Näe du, jag passar nog. Nämnde jag att jag nog har fel på ämnesomsättningen, förresten?”

Ibland får jag känslan av att en stor del av övervikten bland befolkningen beror på just missuppfattningar och gamla myter, likt denna.

Om folk visste att det går att göra på annat sätt än vad som beskrivs i kvällspressen så skulle andelen lyckade bantningar antagligen skjuta i höjden.

Bara en sån sak som att äta mer protein och fett kan ju göra underverk för hungern och leda till ett markant underskott över en veckas tid med betydligt mindre ansträngning och lidande än vad folk i allmänhet får för sig. Utan en enda jäkla promenad så minskar midjemåttet ändå och trots att man kliar sig i skallen och är förbryllad så är det ju svårt att argumentera mot resultaten.

mccarlsson wrote:
    Har inte använt mig av cardio en endast minut, med FÖRBRÄNNING som avsikt. Vill man ha bra kondition är det en annan sak. Har kunnat komma iform ändå. Kan enligt min åsikt göra mer skada än nytta vid viktnedgång om man inte vet vad man gör… dvs extrem kalorirestriktion i kombination med extrem cardio.

:up:

Jon Larsson wrote:
    Bara en sån sak som att äta mer protein och fett kan ju göra underverk för hungern och leda till ett markant underskott över en veckas tid med betydligt mindre ansträngning och lidande än vad folk i allmänhet får för sig. Utan en enda jäkla promenad så minskar midjemåttet ändå och trots att man kliar sig i skallen och är förbryllad så är det ju svårt att argumentera mot resultaten.

+1

”Ät müsli med lättfil och en skinksmörgås till frukost, ta en banan som mellanmål, ät grönsaker med magert kött och fullkornspasta till lunch, en till frukt till mellanmål……”

Kvittar hur mycket konditionsträning jag skulle utöva så skulle jag fanimej inte kunna vara mätt på en sån mat. Men snackar jag med dietister får jag höra att de ger den typen av råd fortfarande. Fast jag kan ju ha stött på undantag.

Min åsikt är att MÅSTE man äta mellanmål för att hålla energinivån uppe under så korta intervall som 3-4 timmar äter man antingen för lite utifrån sitt totala energibehov vid huvudmåltiderna eller fel. Det första exemplet är där jag anser att mellanmål är mest befogat, dvs en person som helt enkelt förbrukar mycket men inte orkar äta så stora måltider tre gånger per dag. Farsan till exempel, han äter sällan megaportioner men har ett sjuhelsikes energibehov. Klart det är bra att han tar sina mellanmål då. Han måste ju få i sig tillräckligt med mat.

Men för att återgå till grunddiskussionen, träning som viktnedgångsverktyg är bedrövligt för de som inte redan är vältränade och klarar det. Behöver jag säga att jag ifrågasätter metoderna i ”Biggest Loser”?;)

Jag tänkte börja skriva om stress, kortisol mm men jag länkar lat som jag är (antagligen eftersom jag inte kör någon kardio)

[http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/why-big-caloric-deficits-and-lots-of-activity-can-hurt-fat-loss.html#more-4304]

J.v.K wrote:
    intressant det ni säger. roligt att höra andras erfarenheter.

den främsta anledningen till att jag började med promenader nu under min diet var för att jag i 3 veckor satt fast i en platå som det tycktes vara. och trodde promenaden skulle ”kickstarta” förbränningen igen.

men finns det någon lösning i matväg för en platå?

Oftast är ju platåer i viktnedgång bara vätska, åtminstone om man har koll på vad man gör och så vidare.

Ett tips är att byta livsmedel en eller några dagar, sånt brukar sätta fart på prylarna=>vattnet spolas ut och vågen visar markant lägre siffror bara över en natt. (T ex byta kycklingen mot kvarg eller ägg, eller helt enkelt bara skifta makron totalt en dag: 60% kolhydrater eller fett om man vanligtvis äter samma procentandel protein. Och så vidare.)

Förbränningen pågår ju konstant och ett underskott är ju alltid ett underskott.

Men det är drygt med platåer när man deffar, inte tu tal om den saken.

Enligt anedotisk rapportering verkar detta inte drabba folk som kör med cykliska upplägg, t ex IF med kolhydratpåfyllning efter passen och liknande, i samma utsträckning och jag upplever nog själv samma sak. Viktnedgången känns mer linjär med ett cykliskt upplägg än med ett konstant underskott över en längre tid.

Finns ingen objektiv/bevisad sanning i detta, inte som jag känner till i alla fall – bara ett tips i all välmening grundat på anekdoter och egna erfarenheter.

Jag reserverar mig såklart för eventualiteten att en viss Herr Berkhan – eller för den delen Herr Vedder – har någon studie att vifta med som styrker denna ”tes”.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.