Home › Forums › Deff och fettminskning › ”Bättre” och ”Sämre” mat vid deff. Frågor om insulin etc frågor till den kunnige!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 april, 2013 at 12:43 #101856Anonym anvandareMember28 april, 2013 at 12:43 #1076382Anonym anvandareMember
Hej!
Jag önskar gärna få lite långa utförliga svar om det är någon snäll som orkar
Min första fråga berör insulinet. Jag vet på ett ungefär men önskar ändå veta vad som sker i kroppen och varför när man äter något, och hur det påverkar insulinpåslaget.
Jag är på deff nu och äter hyfsat nyttigt. Jag ligger på ca 500kcal kaloriunderskott om dagen och försöker få i mig runt 180-250 gram prot om dagen. Kolhydraterna ligger runt 80-300 och ca 50-150 g fett om dagen.
Jag äter lite glass då och då men dricker ganska mycket cola light. Jag har inte riktigt hängt med hur Aspartam påverkar dieten men vet att glassen inte är det bästa att inta. Jag äter dock väldigt lite glass och ser alltid till att ligga i kaloriunderskott.
Min fråga är just hur pass mycket insulinet ”blockerar” (om man nu kan säga så?) fettförbränningen?
Jag har läst lite om hur olika matvaror påverkar insulinpåslaget och att vissa saker som jordnötssmör skulle vara bättre alternativ än exempelvis glass om man nu vill lyxa till det.
Jag vägde 103 och väger 92.5 nu. Det är riktigt svårt att bränna nu känns det som och undrar om det kan bero på att jag har börjat ”fuska” lite. Jag har inte så jättemycket fett kvar att förbränna och funderar om det sista fettet behöver mer jobb/ striktare diet för att förbrännas?
Jag skulle uppskatta om ni kan ge tips och råd på bätte/sämre mat vid deff/insulinpåslaget om det nu spelar roll.
Annars kanske jag kan köra på som jag gjorde? Dvs att äta vad jag vill men se till att lyfta tungt och äta tillräckligt med prot?mvh
29 april, 2013 at 17:21 #1076413Anonym anvandareMemberhitman wrote:Annars kanske jag kan köra på som jag gjorde? Dvs att äta vad jag vill men se till att lyfta tungt och äta tillräckligt med prot?Tveksamt, det är mer komplicerat än så. Jag kan inte redogöra för hur det fungerar med insulinet som du pratar om. Men jag är övertygad om att glassätande bara försämrar det hela. Vi får i oss tillräckligt med mättat fett från andra källor, som oftast är mycket bättre.
Det räcker inte med att lyfta tungt för att bränna fett och få väldefinierade muskler. Kolla på styrkelyftare, vill du se ut så?
Vill du se mer rippad ut bör du bränna på lite på passen, köra intensivare så du svettas och bränner fett.
Intervallträning tycker jag är bra vid deff. Men jag tycker inte man ska köra längre än ungefär 20 minuter, om man nu inte är i stort behov att bränna fett. Kör man för länge tas energi från muskler tycker jag. Man vill mest kicka igång kroppen ordentligt.Personligen tycker jag det låter som du får i dig för lite kolhydrater men det är bara min åsikt. Jag behöver äta relativt mycket kolhydrater för att kunna köra hårt, snabbt och explosivt – samt hålla mig pigg och aktiv om dagarna.
Man blir ju fet av vad som helst om man äter för mycket av det. Det gäller att hitta den perfekta balansen mellan kolhydrater, fett och protein. Så man kan inte bara kolla på energi in/ut totalt per dag.
Skulle jag bara äta fett och protein t ex skulle jag inte klara av att köra bra pass som ger bra pump i muskler och god fettförbränning.Hoppas mitt svar var bättre än ingenting, även om jag tyvärr inte kunde svara på dina huvudsakliga frågor.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.