Home › Forums › Deff och fettminskning › Deff påbörjad, tips av kunniga hur jag får maximala resultat
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 september, 2010 at 15:25 #455273Anonym anvandareMember
Har nu i måndags startat min 12veckors deff.
20år 192cm 91kg
Kostschemat
Frukost, 2dl fiberhavregrynsgröt + 2kokta ägg
Mellanmål, 1ägg/tonfisk + 1dl mjölk
Lunch, Olika för varje dag, mest proteinkällor + grönsaker och lite kolhydrater
Mellanmål, Macka med tonfisk/keso
Middag, Olika för varje dag, mest proteinkällor + grönsaker och lite kolhydrater
Kvällsmål, whey 100 + några skivor skinka.Utöver det kör jag med omega3,zink,kreatin och BCAA.
Allt som allt ca 2500-2800kcal vilket blir ca 500kcal underskott
Styrketränar Måndag-Fredag
Kör morgonpowerwalks Måndag-onsdag
Simmar Tisdag-Torsdag
1Löpning på fredag ( ev för mycket konditions träning ? )Hur verkar schemat ? Vill på mina 12veckor tappa ca 0,5-0,8kg i veckan så jag går ner mellan 6 och 10kg och hamnat på ett bf under 10%
Kommentera och kritisera hur ni vill, lägger upp detta för att förbättra och få maximala resultat efter jag ändrat efter era svar.
1 september, 2010 at 15:25 #65588Anonym anvandareMember1 september, 2010 at 15:56 #455274Anonym anvandareMemberSteffemannen wrote:Har nu i måndags startat min 12veckors deff.20år 192cm 91kg
Kostschemat
Frukost, 2dl fiberhavregrynsgröt + 2kokta ägg
Mellanmål, 1ägg/tonfisk + 1dl mjölk
Lunch, Olika för varje dag, mest proteinkällor + grönsaker och lite kolhydrater
Mellanmål, Macka med tonfisk/keso
Middag, Olika för varje dag, mest proteinkällor + grönsaker och lite kolhydrater
Kvällsmål, whey 100 + några skivor skinka.Utöver det kör jag med omega3,zink,kreatin och BCAA.
Allt som allt ca 2500-2800kcal vilket blir ca 500kcal underskott
Styrketränar Måndag-Fredag
Kör morgonpowerwalks Måndag-onsdag
Simmar Tisdag-Torsdag
1Löpning på fredag ( ev för mycket konditions träning ? )Hur verkar schemat ? Vill på mina 12veckor tappa ca 0,5-0,8kg i veckan så jag går ner mellan 6 och 10kg och hamnat på ett bf under 10%
Kommentera och kritisera hur ni vill, lägger upp detta för att förbättra och få maximala resultat efter jag ändrat efter era svar.
Mitt genrella tips vid deff är att man inte ska börja med allt på en gång.
Det vill säga att skära ner på kosten, öka träningsdosen på gymmet samt lägga in massa cardio…
Personligen har jag fått bäst resultat genom att ta det stegvis, i mitt fall innebar det att jag till en början minskade på kosten (behöll samma antal dagar på gymet), för att i en senare fas när viktnedgången stannade av minska på kosten ytterliggare. För att sedan få bort det ”sista fettet” la jag in promenader samt intervaller.
Men som sagt detta är ingen raketforskning eller sanning utan MINA tips och har fungerat på MIG. Jag tycker nämligen att folk tenderar att höja träningsdosen, minskar på maten och kör ”cardio” i all oändlighet, ingen bra idé i mina ögon!1 september, 2010 at 17:01 #455275Anonym anvandareMemberMartin_Matti wrote:Mitt genrella tips vid deff är att man inte ska börja med allt på en gång.
Det vill säga att skära ner på kosten, öka träningsdosen på gymmet samt lägga in massa cardio…
Personligen har jag fått bäst resultat genom att ta det stegvis, i mitt fall innebar det att jag till en början minskade på kosten (behöll samma antal dagar på gymet), för att i en senare fas när viktnedgången stannade av minska på kosten ytterliggare. För att sedan få bort det ”sista fettet” la jag in promenader samt intervaller.
Men som sagt detta är ingen raketforskning eller sanning utan MINA tips och har fungerat på MIG. Jag tycker nämligen att folk tenderar att höja träningsdosen, minskar på maten och kör ”cardio” i all oändlighet, ingen bra idé i mina ögon!Låter faktiskt väldigt vettigt, något jag faktiskt hade tänkt göra, men saken är att jag är utan jobb och har extremt tråkigt så med cardion får jag en rätt upptagen dag.
Men jag funderar på kanske börja lite lätt första månaden med 2 cardios per vecka? antingen 2simma eller 2powerwalks, variera. Ser efter den månaden hur pass bra resultaten är och ändrar då efter det
1 september, 2010 at 17:03 #455276Anonym anvandareMemberEn sak till, jag är av någon väldigt rädd för att äta för mycket bröd? skippar ibland mackorna på mellanmålet och letar efter annat för de känns som jag äter helt fel om mackor kommer in i dieten? Och inga socker mackor, rena fullkornsmackor.
Någon som kan ge mig lite klarhet på det hela ? Bör jag faktiskt skippa mackor helt och hållet eller är det bara att äta ? 1-2 om dagen kanske det blir.
1 september, 2010 at 17:13 #455277Anonym anvandareMemberSteffemannen wrote:En sak till, jag är av någon väldigt rädd för att äta för mycket bröd? skippar ibland mackorna på mellanmålet och letar efter annat för de känns som jag äter helt fel om mackor kommer in i dieten? Och inga socker mackor, rena fullkornsmackor.Någon som kan ge mig lite klarhet på det hela ? Bör jag faktiskt skippa mackor helt och hållet eller är det bara att äta ? 1-2 om dagen kanske det blir.
Om brödet inte ställer till några problem för dig att hålla ditt önskade kaloriintag är det inga problem. ”Felet” med bröd är ju att det för många är mat som man inte blir mätt på och som bara ökar suget ännu mer.
1 september, 2010 at 21:25 #455278Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Om brödet inte ställer till några problem för dig att hålla ditt önskade kaloriintag är det inga problem. ”Felet” med bröd är ju att det för många är mat som man inte blir mätt på och som bara ökar suget ännu mer.En liten fråga, Många säger Kcal IN och Kcal UT ,
Men om man äter väldigt mycket kolhydrater under sin diet och ändå får det till ett underskott. Är inte Insulin påslaget så pass att det blir anabolt i fettvävnaden ?
(inte hajjat detta riktigt)
1 september, 2010 at 21:47 #455279Anonym anvandareMemberotursmannen wrote:En liten fråga, Många säger Kcal IN och Kcal UT ,Men om man äter väldigt mycket kolhydrater under sin diet och ändå får det till ett underskott. Är inte Insulin påslaget så pass att det blir anabolt i fettvävnaden ?
Insulin undertrycker fettförbränning, men ökar kolhydratanvändning som energisubstrat. Vid ett energiunderskott kommer fettbalansen över dygnet att vara negativ, även om du förbrukar kolhydrat över dygnet. Oavsett energisubstrat så blir fettbalansen negativ vid underskott över en angiven mätperiod.
1 september, 2010 at 21:49 #455280Anonym anvandareMemberotursmannen wrote:En liten fråga, Många säger Kcal IN och Kcal UT ,Men om man äter väldigt mycket kolhydrater under sin diet och ändå får det till ett underskott. Är inte Insulin påslaget så pass att det blir anabolt i fettvävnaden ?
Man kan nog ana att det vid en viss nivå kan bli så, särskilt om proteinintaget blir för lågt. Du kommer ju inte gå UPP men en lång tid med varierande makronutrientfördelning kan säkert ha en skiftande effekt på kroppssammansättning och fettdistribution.
1 september, 2010 at 22:02 #455281Anonym anvandareMemberLiiiiten fråga till bara.
Låt säga att man tränar på kvällen (21.00-22.00) Avslutar passet Tar en Protein drink + Snabba kolhydrater (50gram) Och sen 22.40 går å lägger sig hur länge till fortgår Insulinpåslaget ?
Betyder det att man Avslutat ett katabolismt läge inför natten första timmar ?värt att nämna är att man sover i cirka lite mer än 7 timmar.
proteindrinken är en blandning mellan kassein å vassle.1 september, 2010 at 22:04 #455282Anonym anvandareMemberotursmannen wrote:Liiiiten fråga till bara.
Låt säga att man tränar på kvällen (21.00-22.00) Avslutar passet Tar en Protein drink + Snabba kolhydrater (50gram) Och sen 22.40 går å lägger sig hur länge till fortgår Insulinpåslaget ?
Betyder det att man Avslutat ett katabolismt läge inför natten första timmar ?proteindrinken är en blandning mellan kassein å vassle.
Varför är insulinpåslaget intressant? Borde vara viktigare att åstadkomma en rejäl laddning med aminosyror, då detta är vad musklerna behöver efter ett pass – inte kolhydrater.
1 september, 2010 at 22:05 #455283Anonym anvandareMemberAnton Johansson wrote:Varför är insulinpåslaget intressant? Borde vara viktigare att åstadkomma en rejäl laddning med aminosyror, då detta är vad musklerna behöver efter ett pass – inte kolhydrater.Rätta mig om jag har fel Insulin är anti katabolt. Under diet vill man minimera sin katabolism till maximalt underskott.
Ja detta är tänkt att vara optimal onanistigt. så hoppas på sådana svar också!
1 september, 2010 at 22:08 #455284Anonym anvandareMemberotursmannen wrote:Rätta mig om jag har fel Insulin är anti katabolt. Under diet vill man minimera sin katabolism till maximalt underskott.Ja detta är tänkt att vara optimal onanistigt. så hoppas på sådana svar också!
Visst är det anti-katabolt. Men därmed inte sagt att effekten av proteinet blir sämre och att du utan kolhydrater efter träningen inte skulle kunna bygga muskler. Den tillväxten är aminosyre-beroende. Plus att proteindrinken/EAA/BCAA stimulerar en kraftig insulinspik tack vare de insulinogena aminosyrorna. Jag tror du hade klarat dig lika bra utan 50g socker så sent på kvällen och istället fokuserat på att få i dig proteindrinken, hem och äta något litet och sen sovit.
1 september, 2010 at 22:12 #455285Anonym anvandareMemberAnton Johansson wrote:Visst är det anti-katabolt. Men därmed inte sagt att effekten av proteinet blir sämre och att du utan kolhydrater efter träningen inte skulle kunna bygga muskler. Den tillväxten är aminosyre-beroende. Plus att proteindrinken/EAA/BCAA stimulerar en kraftig insulinspik tack vare de insulinogena aminosyrorna. Jag tror du hade klarat dig lika bra utan 50g socker så sent på kvällen och istället fokuserat på att få i dig proteindrinken, hem och äta något litet och sen sovit.Syftade mera på om man stoppat nattens första katabolism timmar då insulin ska hålla igen katabolism samtidigt som man hamnar i djupsömn för att få ut ”GH” å ökad reperation.
1 september, 2010 at 22:16 #455286Anonym anvandareMemberotursmannen wrote:Syftade mera på om man stoppat nattens första katabolism timmar då insulin ska hålla igen katabolism samtidigt som man hamnar i djupsömn för att få ut ”GH” å ökad reperation.Läste du inte vad jag skrev? Vassle/EAA/BCAA i sig åstadkommer en kraftig insulinspik. Och varför är du så rädd för att bli katabol? Så länge du har en positiv proteinbalans sett över dygnet och inte hade planerat att sova i 15-16 timmar så ser jag ingen anledning att ta socker bara för att ”garantera” att man inte blir katabol under natten. Insulinet i sig kommer inte garantera att muskelnedbrytning inte sker. Muskelnedbrytning kontra uppbyggning sker kontinuerligt över dygnet. Eftersträva positiv proteinbalans. Och vill du ha svar, så är det ett bra råd att läsa dem.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.