Deff problem

Home Forums Deff och fettminskning Deff problem

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Jag har tänkt att börja deffa, behöver förlora fettet som ligger runt magen osv. Enligt tanitavågen i skolan har jag ett kropsfett halt på 13,9%. Jag har självklart läst flera texter däribland King Grubs deff guide.
    Jag har under 1 år gått ner 10 kg från 82kg till 72kg jag är 171cm. Jag har styrketränat, kört kondition och haft bättre koll på maten, jag äter mycket men bränner samtidigt mycket också. Men detta sättet tar väldigt lång tid. Plus att under 2 års gym tränande så har inte min muskler växt nångonting direkt, jag känner att jag är mycket starkare, men inget mer. Jag kör inte med nån pulver eller nåt.

Jag har läst en del men jag kommer inte riktigt fram till vad jag egentligen bör göra under en deff. Det jag fått fram är kalori ut och in. att dela upp maten, tung styrketräning, är det allt?
    Vissa säger att man inte ska köra för hårda cardio pass utan hellre promenader i raskt takt, stämmer detta?
    Jag är fotbollsspelare och måste hålla uppe konditionen hela tiden, och behöver löpa osv. Om jag inte är helt ute och cyklar så behöver jag kolhydrater vid cardio, men vissa försöker att gör ett kolhydrat intag så nära 0 som möjligt, allt är så rörigt.

Vad ska jag göra? Behöver jag tillskott?

Uppskattar all hjälp!:)

Du nämner inget om din ålder. Råden jag ger nedan är därför väldigt generella.

BruceL33 wrote:
    Jag har tänkt att börja deffa, behöver förlora fettet som ligger runt magen osv.

Du vill deffa säger du. Av texten att döma verkar det som att du har koll på kalorier m.m, och du har säkert koll på att du bör få i dig åtminstone 2g protein / kg. (Enligt mig gärna upp emot 3g). Vid deff finns det inte så mycket mer att göra än att få i dig mindre energi än vad du gör av med. I sinom tid tappar du vikt och om du dessutom tränar rätt torde du kunna maximera fettförlusten och minimera muskelförlusten. För att uppnå detta är det många som förespråkar tung styrketräning med få repetitioner. Ex 5×5. (Detta för att minimera muskelförlust vid viktnedgång.

BruceL33 wrote:
    Vissa säger att man inte ska köra för hårda cardio pass utan hellre promenader i raskt takt, stämmer detta?

Det finns studier som säger att konditionsträning hämmar kroppens muskeluppbyggande effekter (bara att googla, finns mycket att läsa). Med det sagt är det långt ifrån omöjligt att bli ”musklig” bara för att man tränar kondition, men det är som sagt inte ”optimalt”. Just utav denna anledning är det många som väljer att ta t ex en morgonpromenad för att bränna lite extra kalorier istället för att ge sig ut på dett ordentligt löppass. Men som i ditt fall, när du säger att du behöver förbättra din kondition, tycker jag att du ska fortsätta med löpningen, men försök att lägga dina löppass så långt ifrån styrketräningen som möjligt. Ex: styrketräning på måndag, kondition tisdag, styrketräning onsdag osv.

BruceL33 wrote:
    Om jag inte är helt ute och cyklar så behöver jag kolhydrater vid cardio, men vissa försöker att gör ett kolhydrat intag så nära 0 som möjligt, allt är så rörigt.

Kolhydrater är såvitt jag vet inte nödvändigt för att kroppen ska fungera som den ska, till skillnad från fett och protein som är ett absolut måste. Många upplever ökad energi och mer ork vid normal/hög kolhydratskonsumtion. Detta är dock högst individuellt. På dig låter det som att du göra av med mycket energi och min bedömning är att du inte ska ”nolla” kolhydraterna. Se till att få i dig tillräckligt med protein och fyll ut resten av ditt kaloribehov med fett och kolhydrater. Du kan med fördel äta kolhydrat- och proteinrika måltider direkt efter din träning och fettrikare måltider i övrigt.

BruceL33 wrote:
    Vad ska jag göra? Behöver jag tillskott?

På frågan om kosttillskott är detta absolut inte någon nödvändighet för att uppnå resultat även om det finns fördelar med det. T ex underlättar proteinpulver för att komma upp i önskad mängd protein per dag, även om det går fullt lika bra att göra detta med ”vanlig” mat. Det finns många andra kosttillskott, men så länge du blir starkare och uthålligare ser jag ingen egentlig vits med att börja bruka detta.

Vad du ska göra? Det verkar ju som att du gör många rätt om du har blivit starkare samtidigt som du har gått ner i vikt. Fortsätt är mitt tips.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.