deffningstips till vår/sommaren

Home Forums Deff och fettminskning deffningstips till vår/sommaren

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

tjena på er, jag har tränat i ca ett halvår nu och känner att jag skulle vilja deffa nu till våren sommaren då jag väger en aning för mycket…jag är 17 och väger väl ca 85 kg och är ca 170cm lång. har aldrig deffat förut så skulle behöva lite tips, jag har läst igenom en massa trådar här men skulle behöva en som är mer riktad till mig! nå ska man köra på någon måltidsersättning så man minskar i vikt eller hur ska man göra för att uppnå bästa resultat? tacksam för ALLA tips!

Har du läst KGs deffguide? Finns som sticky här i forumet.

Efter det kan jag inte ge så mycket förslag förutom:

relativt få mål; ~3. Man blir inte lätt mätt om man ska käka 6 mål per dag och hålla energiintaget lågt.
    mycket protein; magert kött, mager fisk och så vidare.
    mycket grönsaker; det mättar bra och ger fibrer.
    om du får i dig lite fett så kör med omega-3.

Väger du 85kg på 170cm och har tränat i ett halvår är du med största sannolikhet fet. Du kan alltså dra ner på maten ordentligt utan flertalet negativa effekter.

Kör hårt och lycka till.

ok tackar tog mig tid att läsa igenom guiden idag och lärde mig en hel del. men undrar om det är så att 500 kalorier underskott är alltså det optimala? eller kan jag som väger lite mer kanske ligga på mellan 500-1000 i underskott för att gå ner snabbare eller blir det inte lika optimalt då? hur gör ni? hur länge brukar en deff vara för er? jag har fått för mig att de flesta kör deffning på vår/sommar kan det stämma?

bazze0 wrote:
    ok tackar tog mig tid att läsa igenom guiden idag och lärde mig en hel del. men undrar om det är så att 500 kalorier underskott är alltså det optimala?

-500kcal per dag är en siffra som helt enkelt brukar rekommenderas till ”genene bantare”. Rent teoretiskt kommer ett dagligt energiunderskott som uppgår till den siffran motsvara ca ½kg i veckan.

Siffrorna är inte huggna i sten och felberäkningar på både förbrukning och energiintag görs med en 100%-ig säkerhet, bara det att vissa har bättre koll än andra.

Men den siffran är som sagt mest en generell rekommendation som anses kunna ge en successiv och märkbar viktnedgång men utan att för den delen innebära svält.

bazze0 wrote:
    eller kan jag som väger lite mer kanske ligga på mellan 500-1000 i underskott för att gå ner snabbare eller blir det inte lika optimalt då?

Ju fetare man är desto större energiunderskott kan man ligga på utan lika stor risk för muskelförluster om en smalare person. Du må gå hungrigare osv men att 1000kcal per dag med ett klokt defupplägg (tung styrketräning, inget överdrivet konditionstränande, högt proteinintag, tillräckligt med fett och bra näringstiming runt träning) bör inte resultera i särskilt omfattande mängder fettfri massa.

Så jag som är 187cm lång 95kg tung kan minska med 1000 kcal? Också hur vet jag hur mycket jag gör mig av med? hur mycket jag får i mig?

Raaze wrote:
    Så jag som är 187cm lång 95kg tung kan minska med 1000 kcal?

Ja.

Det kan vem som helst göra. Skillnaden är som sagt att ju fetare individ desto mer ”skydd” mot förlust av fettfri massa vid ett givet kaloriunderskott.

Raaze wrote:
    Också hur vet jag hur mycket jag gör mig av med? hur mycket jag får i mig?

Finns ju 10 000 trådar om det. Vad var det för fel på stickyn om energibehov?

[http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/]

Angående maten får du väga och räkna om du vill ha så bra koll som möjligt. Utgå från angivelserna på förpackningar och står det inte där så finns ju finels och SLV:s databas t.ex.

okej låt oss se om jag har fattat detta rätt nu. man ska alltså inte träna för mycket kondition utan istället satsa på att träna styrketräning hårt. men jag tänkte ang. måltidsersättning, skulle ni rekommendera det eller är det inte bra för kroppen, är ju annars smidigt att räkna ut hur mycket man får i sig då? det finns ju t.ex dem som ersätter t.ex 2 mål om dagen.

bazze0 wrote:
    okej låt oss se om jag har fattat detta rätt nu. man ska alltså inte träna för mycket kondition utan istället satsa på att träna styrketräning hårt.

Om du ändå uppnår ditt önskade energiunderskott är det sannolikt ett bättre sätt för att bibehålla muskelmassan i alla fall.

bazze0 wrote:
    men jag tänkte ang. måltidsersättning, skulle ni rekommendera det eller är det inte bra för kroppen, är ju annars smidigt att räkna ut hur mycket man får i sig då? det finns ju t.ex dem som ersätter t.ex 2 mål om dagen.

Vill du testa så testa. Finns ju många typer av måltidsersättare, jag vet varken om de smakar gott eller mättar. Jag lär heller aldrig testa och utvärdera dom.

ok kommer nog inte att test om jag inte får tips om att göra det…men tack för svaren nu fattar jag en hel del mer om det här, kom gärna med tips om ni har

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.