Det här med kosten…

Home Forums Deff och fettminskning Det här med kosten…

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Har precis upptäckt gymet och således även styrketräning, och kan redan nu säga att jag är helt frälst! Vilken formligen oas av möjligheter till att få en vältränad och funktionell kropp, och att det är så förbaskat trevliga människor där gör ju inte saken sämre! :P

Nu till mitt spörsmål. Jag är som sagt just nu i utkanten av denna djungel och försöker sakta att avancera innåt. Jag insåg relativt omgående att kosten har viss betydelse i styrketräningens värld. Och inte skall jag vara sämre utan ställer mig frågande inför denna viktiga pusselbit. Jag är 168 cm och väger 65 kg. Intalar mig att jag har mycket muskler eftersom dessa väger mest men måst nog erkänna att viss (läs: stor) del av kroppsvikten inte består utav nämnt slag… Vill alltså gärna strama åt och minska lite i vikt samtidigt som jag bygger muskler. Träningen består av gym 3 gånger vecka, löpträning lika ofta och dagliga promenader. Har ungefär följande kosthållning:

gröt (½dl havregryn, ½dl kruskakli, psylliumfrön, 1 äggvita, 1 msk keso, 1 banan, mjölk)
    grov smörgås (polarextreme dubbel, skinka, mjukost, grönt)
    grönsaker i ugn 250g och kyckling 100g eller sallad med räkor 100g, ägg och keso samt grönt
    frukt eller proteinshake
    samma som lunchen eller omelett(3 äggvitor, 1 ägg, 100g nötfärs, grönt)
    kesella 150g med 100g hallon och lite nötter

Hur tycker Ni det verkar? Okej fördelning fett/kolhydrater/protein? För mycket/för lite av något??

Jag vet att Rom inte byggdes på en dag utan att det KAN och även måste Få ta sin tid. Förhoppningsvis kan Ni ge mig lite tips och idéer kring det här med mat så jag redan från start får en god och hållbar grund att stå på.

I början kan det funka att minska i vikt samtidigt som man ökar muskelmassan men efter ett tag blir det svårare och svårare.

65kg på 168cm så har du troligtvis inte allt för mycket ”onödigt” fett på kroppen som du måste ta bort innan du kan börja bygga.

Se till att äta en varierad kost som innehåller bla kyckling, kött, fisk, ägg, mjölk, kvarg, paprika, morötter, broccoli, spenat med mera. Att äta sunt betyder långt ifrån att man måste äta äcklig och tråkig mat som endast innehåller konstigheter som Anna Skipper ibland presenterar (den kommentaren gör det inte per automatik att jag är emot Annas metoder, vilket inte behöver diskuteras i denna tråd). Se till att ha en sund syn på mat där du tillåter dej att fuska ibland och att kunna unna sej en kebabrulle ibland är absolut inte fel. Tänk långsiktigt.

Fördelning mellan dom olika nutrienterna finns massor av sen innan på forumet så det är bara att söka runt lite så kommer du även att hitta massa annat matnyttigt.

Vad har du för mål förresten?

God mat och träning är kul!

Lycka till!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.