En förbränningsfråga…

Home Forums Deff och fettminskning En förbränningsfråga…

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Tja.

Vad säger ni. Ska jag köra korta extremt intensiva intervaller ca 15 min max. Ex roddmaskin up i 180-190 puls par sekunder och sen lite lugnare och upp igen.

Eller

40-50 min Högintensiva promenader i lutning 150-160 puls.

Stämmer det att det första ”ska” bränna mer fett och även ge en bättre efterförbränning?

tack!

Fettförbränningsträning ska ha en puls runt 110-130 har jag för mig.

Största fettförbränning under aktivieten nås vid en intensitet av 60-65% av maximal syreupptagningsförmåga.

Ingen träning ökar dygnets fettförbränning. Det kommer tillbaka till kaloribalansen i slutändan, träning eller ingen träning.

[http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74]

King Grub wrote:
    Största fettförbränning under aktivieten nås vid en intensitet av 60-65% av maximal syreupptagningsförmåga.

Ingen träning ökar dygnets fettförbränning. Det kommer tillbaka till kaloribalansen i slutändan, träning eller ingen träning.

[http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74]

Vad innebär 60-65% då? Hur ska man kunna veta att man ligger på det?
    Hur länge ska konditionsträningen pågå? 65% Vad motsvarar det i HF?

Zoltan Szabo wrote:
    Fettförbränningsträning ska ha en puls runt 110-130 har jag för mig.

Trodde jag också. Men det stämmer tydligen inte…

hitman wrote:
    Vad innebär 60-65% då? Hur ska man kunna veta att man ligger på det?
    Hur länge ska konditionsträningen pågå? 65% Vad motsvarar det i HF?

60-65% är just 60-65% av din maximala syreupptagningsförmåga (VO2max). För att veta detta exakt får du in i ett labb och testa med utrustning.
    Upp till ungefär 50% av din maximala syreupptagning ökar hjärtats slagvolym och därefter är det frekvensen på slagen (dvs pulsen) som ökar.

% MHR=0.64 × %VO2 Max + 37 är en formel du kan använda!

Men du måste känna till din maximala syreupptagninsförmåga först. Coopertest eller Beeptest ihop med pulstagning gäller i såna fall ;)

Mycket jobb för lite vinst! Den maximala fettoxidationen sker som sagt kring 60-65 % av VO2max men den är bara relativt störst. Springer eller går du 10 min (65min istället för 60min) längre fast med en intensitet på runt 50 % så kommer du totalt sett bränna lika mycket eller mer energi ändå. ;)

Jag antar att min ligger runt 190 el liknande så då blir det 65% av det? Vad händer man man passerar denna tröskel? Går man över till bara aerob träning som inte längre bränner fett då eller :P?

thx

Fettoxidation har en omvänd relation till intensitet, och när man ligger på runt 25% av VO2 max kommer över 85% av energin att tas från fettsyror, medan 7-8% kommer att tas från intramuskulära triglycerider.

Även om den fettförbränningen sett i procent av energiförbrukningen är högre vid lägre intensiteter som ovan, är just energiförbrukningen då så låg att den faktiska fettförbränningen också blir mycket lägre än vid högre intensiteter. Äter du en stor, fettrik måltid och sedan sätter dig i soffen, kommer nära 100% av din energiförbrukning att komma från fett, men det betyder ju inte att det är en bra bantningmetod.

Vid 80% Vo2Max kommer 75% av energin at tas från kolhydrat – fett duger inte som bränsle vid så hög intensitet. 80% av kolhydratenergin kommer att tas från glykogendepåer, resten kommer att tillhandahållas av levern. 7% av den totala energin kommer att tas från intramuskulära lipider, medan återstående procent kommer att tas från perifera fria fettsyror.

I slutändan, sett över dygnet, spelar det dock ingen roll hur du optimerar saken under aktiviteten, eftersom dygnets fettförbränning inte påverkas överhuvudtaget, utan motsvarar kaloribalansen, även om du inte skulle träna alls utan justera kaloribalansen helt via energiintaget i stället.

King Grub wrote:
    Fettoxidation har en omvänd relation till intensitet, och när man ligger på runt 25% av VO2 max kommer över 85% av energin att tas från fettsyror, medan 7-8% kommer att tas från intramuskulära triglycerider.

Även om den fettförbränningen sett i procent av energiförbrukningen är högre vid lägre intensiteter som ovan, är just energiförbrukningen då så låg att den faktiska fettförbränningen också blir mycket lägre än vid högre intensiteter. Äter du en stor, fettrik måltid och sedan sätter dig i soffen, kommer nära 100% av din energiförbrukning att komma från fett, men det betyder ju inte att det är en bra bantningmetod.

Vid 80% Vo2Max kommer 75% av energin at tas från kolhydrat – fett duger inte som bränsle vid så hög intensitet. 80% av kolhydratenergin kommer att tas från glykogendepåer, resten kommer att tillhandahållas av levern. 7% av den totala energin kommer att tas från intramuskulära lipider, medan återstående procent kommer att tas från perifera fria fettsyror.

I slutändan, sett över dygnet, spelar det dock ingen roll hur du optimerar saken under aktiviteten, eftersom dygnets fettförbränning inte påverkas överhuvudtaget, utan motsvarar kaloribalansen, även om du inte skulle träna alls utan justera kaloribalansen helt via energiintaget i stället.

tackar för detta, fråga till bara. Så det du menar är att: Om jag vill bränna fett så ska jag inte kör högintensiva promenader i lutning? Jag kommer upp i 150-160 i puls här. Jag tror att mitt max är kanske 190? Hur mycket ska jag gå ner i puls för att maximera fettförbränningen? Och hur länge ska man hålla på?

Om jag förstått det rätt så menar du att det inte finns något som heter en efterförbränning? Utan att det hela bara handlar om att äta mindre?

Detta får gärna flera svara på om du kan svaret!

Vad han menar är att du ska köra på den träningsmetod som kostar mest energioavsett vilket substrat som är det som främst används just då!

Quote:
    i slutändan, sett över dygnet, spelar det dock ingen roll hur du optimerar saken under aktiviteten, eftersom dygnets fettförbränning inte påverkas överhuvudtaget, utan motsvarar kaloribalansen

Kör högintensiva promenader i backe, det kommer kosta massa energi och du kommer tappa i vikt. Går du ner i puls kommer du maximera den relativa fettförbränningen men minska den totala fettförbränningen då du bränner mindre energi.

Vad du fick in efterförbränningen vet jag inte! Antar att du pratar om EPOC, för att vara lite lat länkar jag in den här :) – [http://traningslara.se/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/]

Visst finns det efterförbränning och större eller mindre fettförbränning under akvitieten. Detta påverkar dock inte det viktiga, dygnets fettförbränning. Den saken handlar om kaloribalansen. Ett energiunderskott på X kcal ger lika stor fettförbränning sett över dygnet oavsett om du åstadkommer det med träning, oavsett träningsform, eller helt utan träning.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.