fettminskning

Home Forums Deff och fettminskning fettminskning

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hejsan på er!

Jag skulle verkligen behöva lite träningstips.
    Jag är 20 år, 186 cm lång och väger ca 73 kilo. Sommaren närmar sig och jag vill ha en killerbody, nej då men ca 3-4 kilo ner i vikt och slanka muskler.

Jag har precis börjat sätta igång träningen – 3 ggr veckan+ morgonpromenader 1h innan frukost. Jag försöker också sluta med kolhydrater och äta mer protein. Nu skulle jag behöva tips och tricks på träning,kost och sånt! Hur många ggr ska man äta per dag? Vad är bra för viktminskningen? Jag har hört att en ”ätar” dag är bra att ha t ex lördag får man äta vad man vill. Är det bara strunt eller stämmer detta? När man blir riktigt sugen på något sött, tips!!!!

Tack så mycket på förhand! :)

Har du läst deffguiden? [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347]
    Rekommenderar inte en ätardag per vecka. Ha koll på ditt kaloriintag, ät kolhydrater om du vill och byt ut morgonpromenaderna om du inte orkar gå upp i tid.

Grönsaker och frukt vid sötsug eller en proteindrink.

När man pratar om en ätardag betyder det att man ska ligga på kaloriöverskott en gång i veckan, inte att man ska stoppa i sig vad som helst, transfetter är t ex aldrig är bra för kroppen (finns i princip i allt friterat, chips etc.)

Jag för min del rekommenderar en ätardag av två anledningar:
    1. Du ”kick-startar” metabolismen för att hindra att kroppen ställer in sig i svältläge och därmed en lägre förbränning.
    2. Det fungerar som motivation för resten av veckan att veta att du en dag i veckan kan äta vad du vill (med undantag) och du kan därför lättare vidhålla en strikt diet resten av veckan.

Så tänker jag.

Bapumba wrote:
    När man pratar om en ätardag betyder det att man ska ligga på kaloriöverskott en gång i veckan, inte att man ska stoppa i sig vad som helst, transfetter är t ex aldrig är bra för kroppen (finns i princip i allt friterat, chips etc.)

Jag för min del rekommenderar en ätardag av två anledningar:
    1. Du ”kick-startar” metabolismen för att hindra att kroppen ställer in sig i svältläge och därmed en lägre förbränning.
    2. Det fungerar som motivation för resten av veckan att veta att du en dag i veckan kan äta vad du vill (med undantag) och du kan därför lättare vidhålla en strikt diet resten av veckan.

Så tänker jag.

1. Nej nej nej! Kroppen ställer inte in sig i ”svältläge” vid deff.
    2. Jag tycker snarare att det kan vara en motivationsdödare. Du håller bra på maten hela veckan, sen fyller du på med en ätardag, när du sedan väger dig nästa gång så har du kanske helt plötsligt gått upp! Jag tycker det är bättre att ha ätardagar längre ifrån varandra, sätta ut speciella datum eller sätta ett viktmål så man förtjänar sin ätardag. Och då naturligtvis inte överdriva :)

Maod wrote:
    1. Nej nej nej! Kroppen ställer inte in sig i ”svältläge” vid deff.

På sätt och vis är ju en deff ett enda långt svältläge (kroppen adapterar sig…). Och i takt med att kroppsfett och intag rör sig neråt gör även leptin det. Ätardagar i form av en planerad överätning av kolhydrater hjälper att motverka det.
    Ätardagar i form av; nu ska vi se hur mycket skit jag kan trycka i kakhålet på 24h – är däremot inte så genomtänkta, utan kan lätt radera ut en hel veckas underskott.

Precis.

1. Maod, ”svält-läge” eller kalla det vad du vill, lägre förbränning, är en överlevnadsfunktion, klart kroppen adapterar om du ligger på kaloriunderskott varje dag? Hur tror du folk som lever åratal i svält överlever?
    2. Som jag sa ska man inte stoppa i sig vad som helst, sikta på 1000 kalorier överskott ungefär. Det är enkelt matte, du ligger på ett kaloriunderskott på säg 700 per dag 6 dagar, och +1000 kalorier på en dag i veckan, det blir ändå -3200 kalorier på en vecka, du går ner i vikt och samtidigt motverkar du att kroppen sänker sin förbränning.

Man behöver inte svälta sig för att gå ner 3-4 kilo.

Och visst kan man ha ”ätardagar” om man har stenkoll på kaloriintaget. Men sen i detta fallet håller jag inte med om att man måste äta mer för att öka förbränningen.

Posta gärna länkar till källor där det går att läsa om hur man ökar sin förbränning genom att äta mer.

Maod wrote:
    Posta gärna länkar till källor där det går att läsa om hur man ökar sin förbränning genom att äta mer.

Valfri vetenskaplig litteratur om människans metabolism. Kroppen anpassar sig efter förutsättningarna den utsätts för och försöker alltid eftersträva homeostas i mesta möjliga mån.

Det gäller mineralbalans, kvävebalans, kaloribalans, termoreglering, vätskebalans etc.

Sedan tas ju det här med ätardagar ibland till det extrema och den nedsatta ämnesomsättningen som följer sänkt matintag kan ofta överdrivas men båda stämmer i sak. Bapumba nämnde ju aldrig några siffror så jag skulle inte påstå att det var fel.

Så på en deff med kaloriunderskott på 500 kalorier bör man lägga in ätardagar för att få bättre resultat?

Maod wrote:
    Så på en deff med kaloriunderskott på 500 kalorier bör man lägga in ätardagar för att få bättre resultat?

Nej det tycker i alla fall inte jag. Åtminstone inte p.g.a. någon teoretisk extraboost av ämnesomsättningen. Dock skall man vara medveten om att påverkan på ämnesomsättningen vid underätning varierar ganska kraftigt mellan individer och i extremare fall kan det säkert vara befogat. Likaså om deffen i fråga pågått lång tid.

Men faktum kvarstår att bapumba inte påståd något som faktamässigt är fel. Bara något som ofta överdrivs.

Hursomhelst är aldrig en dag med lite extra käka för att må bättre och få ny energi fel. Så lever ju vi alla egentligen. Jag har aldrig något jag kallar ”ätardag” men dock finns ju dagar då jag medvetet äter lite mer i syfte att ha gott om energi tills dagen efter exempelvis.

För att inte tala om rent sociala dagar, jag kanske har ätit lagom under dagen och drar till en polare som bjuder på pizza. Vips har jag kanske käkat +1000 kcal den dagen men det är inget jag skulle titulera ”ätardag” bara för sakens skull.:)

Jo jag tänkte väl mer hur relevant är det när någon försöker tappa 4 kilo fett. Att ämnesomsättningen ändras om man svälter kan vi nog alla enas om. Jag har gett min åsikt om ätardagar i min deff. Vill man själv ha ätardagar varje vecka och det funkar så är det ju bra.

Tack för bra svar Eddie.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.