Förbränning, kan jag räkna så här?

Home Forums Deff och fettminskning Förbränning, kan jag räkna så här?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Jag är 185 och väger 90 Kg

Powerwalk = 60 min
    Förbränning (ja ghar inte kolla pulsen men på ett ungefär) = 300 Kcal
    Förbränning = 5 Kcal/min
    1g fett = 9Kcal
    Powerwalk är lågintensiv träning och mestadels är det fettet som förbränns.

300 Kcal / 9 Kcal = 33g fett i timmen?

Nej, så kan du inte räkna, att antingen förbränna kolhydrat eller fett är väldigt sällsynt. För att få reda på vilket energisubstrat som används så måste du kunna räkna ut ditt RQ och sedan dess kaloriska ekvivalent. För att göra det, måste du mäta din in- och utandningsluft (VCO2/VO2=RQ). Det spelar ingen roll om du använder fett eller kolhydrat när du är ute och går, det är den totala energiförbrukningen som påverkar fettbalansen positivt eller negativt.

Anton Johansson wrote:
    Nej, så kan du inte räkna, att antingen förbränna kolhydrat eller fett är väldigt sällsynt. För att få reda på vilket energisubstrat som används så måste du kunna räkna ut ditt RQ och sedan dess kaloriska ekvivalent. För att göra det, måste du mäta din in- och utandningsluft (VCO2/VO2=RQ). Det spelar ingen roll om du använder fett eller kolhydrat när du är ute och går, det är den totala energiförbrukningen som påverkar fettbalansen positivt eller negativt.

Ok, det var ett tag sedan (flera år) som jag mätte detta och förmodligen stämmer inte resultatet längre.

Finns det något som säger: det här är normalt vid förbränning som typ powerwalk (% fett och %kolhydrat)?

simsalabim wrote:
    Ok, det var ett tag sedan (flera år) som jag mätte detta och förmodligen stämmer inte resultatet längre.

Finns det något som säger: det här är normalt vid förbränning som typ powerwalk (% fett och %kolhydrat)?

Mängden fett överstiger kolhydratförbränningen, mycket på grund av den låga intensiteten och en stor tillgång på syre. Men vad spelar det för roll? Jag skrev ju att det är användningen av energi som påverkar fettbalansen, inte vilket energisubstrat som används. Isåfall skulle supramaximalt arbete inte förbruka energi, eftersom RQ är nära 1.0 och därmed uteslutande kolhydratförbränning?

Anton Johansson;1044350 wrote:
    Nej, så kan du inte räkna, att antingen förbränna kolhydrat eller fett är väldigt sällsynt. För att få reda på vilket energisubstrat som används så måste du kunna räkna ut ditt RQ och sedan dess kaloriska ekvivalent. För att göra det, måste du mäta din in- och utandningsluft (VCO2/VO2=RQ). Det spelar ingen roll om du använder fett eller kolhydrat när du är ute och går, det är den totala energiförbrukningen som påverkar fettbalansen positivt eller negativt.[/QUOTE]

Hur gör jag för att påverka den så possitivt som möjligt (mindre fett kvar efter passet)?

Det är inte riktigt mitt språk du använder men jag tror jag förstår vad du menar. Kan du översätta det till C-kod eller svenska (för mig som inte kan allt om fettförbränning) så tror jag att det blir klarare. 😮

Om du är ute och går, så omvandlar du energi lagrat i kroppen till rörelseenergi, energi som gör att musklerna kan kontrahera oc h därmed föra dig framåt. Om du ökar din energiförbrukning per dag, eller helt enkelt äter mindre än vad du gör av med, kommer att påverka din fettbalans negativt. Första steget är att räkna ut din energiförbrukning, sen att äta mindre än det. Även om en promenad skulle förbruka mer energi ifrån fett, så kommer detta att kompenseras senare när du sätter dig och äter efteråt. Du kan inte gå ut och gå, i tron om att du förbränner fett, och sen sätta i dig hur mycket mat du vill under dagen och tro att du inte skulle gå upp i fettvikt.
    För att reda ut begrepp; Att påverka fettbalansen negativt, är att tappa fett. Att påverka den positivt, är att lagringen överstiger förbränningen.

Ok, så ät mindre och träna mer så ger det dubbel effekt?

När är det en risk att proteinet i musklerna används (hur lite äter man då i förhållande till det beräknade dagsintaget) i stället för kolhydraterna och fettet som energireserv?
    – Är det så att jag behöver gå väldigt länge (tomma kroppens energidepåer helt) för att det ens ska kunna ske?

Nej, det ger inte dubbel effekt, det handlar om att påverka din energibalans på det ena eller andra sättet, det ena är inte automatiskt bättre än det andra. Läs deffguiden, för du verkar ganska grön inom det här.

Anton Johansson wrote:
    Nej, det ger inte dubbel effekt, det handlar om att påverka din energibalans på det ena eller andra sättet, det ena är inte automatiskt bättre än det andra. Läs deffguiden, för du verkar ganska grön inom det här.

Helt rätt, där av mina frågor, tack för tipset.

[http://forum.body.se/showthread.php?t=22347 Klicka här]

Anton Johansson wrote:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347 Klicka här]

Jag läser… men avbryter med en fråga.
    Det står i texten att:
    ligger du på ett energiunderskott på 500 kcal per dag, går du ner ungefär ett halvt kilo i veckan

Fett = 9 Kcal/g
    Protein = 4,1 Kcal/g
    Kolhydrat = 4,1 Kcal/g
    Snitt = 5,73 Kcal/g

I teorin (om kroppen skulle göra av med lika mycket av varje), skulle jag kunna göra av med 52,33g (kroppsvikt) på en timmes powerwalk (förbrukning 300Kcal)?
    52,33 x 7 = 366g/vecka

Hur fungerar det då om jag jämför mot texten:
    Då kan jag äta samma som jag gör nu (fast lite nyttigare) och det skulle räcka med att gå varje dag (powerwalks) och tappa ~0,4Kg (300 Kcal/powerwalk)?

Jag kan inte avgöra om du hamnar på ett energiunderskott eller inte, jag förstår inte hur du orkar hålla på med teorier och göra något krångligare än vad du uppenbarligen behärskar. Om du är skitsugen på att veta vilket energisubstrat som används, så släng på dig mätutrustning, förslagsvis något av typen breathe-by-breathe och se till att mäta ditt RQ. För att kunna räkna ut EXAKT hur mycket energi (netto energiförbrukning) du gör av under just promenaden; så måste du veta vilken hastighet du går i, korrigera för fluktationer i underlagets vinkel, din totala kroppsvolym, en angiven hastighet under hela förloppet. Mitt råd är, SLUTA krångla till det. Spelar det någon roll om det är protein, kolhydrat eller fett som används för dig? Nej. Det är energibalansen som styr, sen om du hamnar på ett underskott eller överskott vet bara du.

Hur påverkar hastigheten (när jag går) min förbränning?

Ok, jag ska sluta. Tack för din vilja att kommentera/svara på mina funderingar.

Allt det här har flera svarat på förut när det gäller dina frågor. Kroppsvikt, hastigheten, underlag, duration m.m. påverkar resultaten. Jättebra att du vill lära dig sånt här, men det är lite frustrerande när du inte läser vad jag skriver utan spinner vidare på någon annan idé som jag egentligen redan svarat på, ursäkta om jag framstod som otrevlig – inte min mening. Keep it simple, tills du kan mer. Ju mer information du får in i huvudet, utan att egentligen kunna sätta det i kontext, kommer bara komplicera saker. Se saker för vad dem är, och inte låta enskilda variabler påverka hela ditt tänkande. Det är lite som att du ser ett träd och väljer att kalla den skog.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.