Home › Forums › Deff och fettminskning › Förvirrad deff/bulk/näring
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 juli, 2011 at 11:48 #52288Anonym anvandareMember23 juli, 2011 at 11:48 #128007Anonym anvandareMember
Hej
Mitt första inlägg som ny medlem, har sedan ett par månader börjat träna ganska regelbundet samt styrketräning de sista tre veckorna. Min normal vikt är 67Kg (jag är ganska liten av mig) 178 cm lång och 35 år gammal.
Har suttit och försökt bli klok på hur kroppen fungerar i bulk/deff perioder. Jag har snart gått upp till 72 Kg vilket var mitt lilla mål Till min glädje har jag fortfarande 86 cm runt magen men ökat i omkrets på överarmar samt bröst så förhoppningsvis är viktuppgången inte enbart fett.
Dock skulle jag vilja få bort 1 kilo (kanske 2) fett kring min underbara midja och läst på en hel del om deffning.
Men vad är det egentligen som gör att kroppen angriper just fettet om man ligger på låt oss säga minus 500 Kcal om dagen ? Har jag förstått det rätt att muskelcellerna tar energi från fettcellerna när man ligger på ett minusintag ? Och anledningen till att man MÅSTE ligga på ett energi underskott är för att få kroppen att angripa sina egna energi depåer, fettlagret. Samt att anledningen till att fortsätta med styrketräningen/proteintillskott är att kroppen triggas till att främja muskeltillväxt och i större grad angripa fettet ?!
Vad jag missar är varför man inte konstant ligger på ett litet underskott av kolhydrater samt litet överskott på proteiner/fetter och styrketränar som vanligt med inslag av motionspass. Borde man inte sakta men säkert minska fetthalten och öka muskelmassan då23 juli, 2011 at 14:27 #128008Anonym anvandareMemberBåde fettinlagring och fettförbränning är konstant pågående processer, som hela tiden pågår samtidigt. Vid energiöverskott är inlagringen större än förbränningen på sikt, och vid underskott tvärtom.
3 augusti, 2011 at 22:47 #128009Anonym anvandareMemberbasicjava wrote:Vad jag missar är varför man inte konstant ligger på ett litet underskott av kolhydrater samt litet överskott på proteiner/fetter och styrketränar som vanligt med inslag av motionspass. Borde man inte sakta men säkert minska fetthalten och öka muskelmassan dåPå -500 kcal så kommer du med regelbunden motion/styrketräning och bra mat gå ner i vikt sakta men säkert.
En väldigt viktig sak som gäller för dieten/deffen och träning i övrigt är att du inte får låta kroppen gå in i ett katabolt tillstånd.6 mål om dagen med ca 3 timmars mellanrum är rekommenderat.
En annan sak angående träning är att när du väl tränar så startar inte kroppen bränna bort fettet förens efter 30-40 minuter.
(Kan vara ute och cykla, men rätt säker på att jag läste detta i Body)Fortsätt med deffen till slut faller alla bitarna på plats
3 augusti, 2011 at 22:51 #128010Anonym anvandareMemberandeass wrote:6 mål om dagen med ca 3 timmars mellanrum är rekommenderat.Vad har du för källa som backar upp detta påstående? Känns mest som att det är en seglivad gammal myt som hänger kvar
3 augusti, 2011 at 22:55 #128011Anonym anvandareMemberandeass wrote:På -500 kcal så kommer du med regelbunden motion/styrketräning och bra mat gå ner i vikt sakta men säkert.
En väldigt viktig sak som gäller för dieten/deffen och träning i övrigt är att du inte får låta kroppen gå in i ett katabolt tillstånd.6 mål om dagen med ca 3 timmars mellanrum är rekommenderat.
En annan sak angående träning är att när du väl tränar så startar inte kroppen bränna bort fettet förens efter 30-40 minuter.
(Kan vara ute och cykla, men rätt säker på att jag läste detta i Body)Fortsätt med deffen till slut faller alla bitarna på plats
Denna ”regel” om 3 timmar mellan måltider är ett bra recept på att radera allt innehåll i sitt liv utöver byggningen. Ät 6 gånger per dag om du känner dig ok med det annars går det lika bra med 2-3 men det är ju din tid och ditt liv.
4 augusti, 2011 at 09:48 #128012Anonym anvandareMemberandeass wrote:En annan sak angående träning är att när du väl tränar så startar inte kroppen bränna bort fettet förens efter 30-40 minuter.
(Kan vara ute och cykla, men rätt säker på att jag läste detta i Body)Det här undrar jag om det stämmer? Eller, åtminstone om det är relevant?
4 augusti, 2011 at 10:08 #128013Anonym anvandareMemberJarp wrote:Det här undrar jag om det stämmer? Eller, åtminstone om det är relevant?Strunt naturligtvis.
4 augusti, 2011 at 10:39 #128014Anonym anvandareMemberandeass wrote:6 mål om dagen med ca 3 timmars mellanrum är rekommenderat.En annan sak angående träning är att när du väl tränar så startar inte kroppen bränna bort fettet förens efter 30-40 minuter.
(Kan vara ute och cykla, men rätt säker på att jag läste detta i Body)Det första är bara ett upplägg bland många, inte direkt bättre på något sätt. Det andra är direkt felaktigt.
4 augusti, 2011 at 12:15 #128015Anonym anvandareMemberHelt otroligt vad långlivad myten om att man MÅSTE äta 6-8gånger om dagen och viga hela sitt liv åt att äta ur matlådor hela tiden för att få resultat av träningen. Jävla skalmanfasoner, ”nej helvete matklockan ringer, klockan är tolv nu måste jag äta så jag inte blir katabol…Älskling kan du trycka in bebisen igen så ska jag bara äta min tonfisk här”
4 augusti, 2011 at 12:57 #128016Anonym anvandareMemberGober wrote:Helt otroligt vad långlivad myten om att man MÅSTE äta 6-8gånger om dagen och viga hela sitt liv åt att äta ur matlådor hela tiden för att få resultat av träningen. Jävla skalmanfasoner, ”nej helvete matklockan ringer, klockan är tolv nu måste jag äta så jag inte blir katabol…Älskling kan du trycka in bebisen igen så ska jag bara äta min tonfisk här”Glöm inte att äta målen innan 18.00 också. Kvällsätande gör dig fet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.