Home › Forums › Deff och fettminskning › Från 105 kg till 82 kg på 20 veckor
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 augusti, 2013 at 14:33 #102957Anonym anvandareMember11 augusti, 2013 at 14:33 #1078476Anonym anvandareMember
Jag inledde dieten med att köra en s.k. periodisk fasta, detta innebär att du mellan ett antaget intervall av dygnet inte intar någon föda, eller åtminstone så lite energi som möjligt. Jag körde på en ganska vanlig 12:00-12:00, vilket innebär att du har ett ätfönster mellan dessa tider där du intar maten. Mer information om periodisk fasta finns på: [http://http://fitnesskolan.se/periodisk-fasta-och-leangains/]
För att bevara så mycket av min underliggande muskelmassa som möjligt så intog jag aminosyror, BCAA, från det att jag vaknade till 12:00, eller vissa dagar 13:00/14:00 beroende på när arbetet tillät mig att komma ifrån för lunch. Jag utförde morgonpromenader vid detta tillfälle, och åt ett mål mat bestående av ungefär 200-300 broccoli och 200g kyckling/torsk till lunch resp. middag och sedan 10-20 äggvitor kring 20:00 före det var dags att fasta igen.
Efter 17 dagar hade jag droppat 10 kg, vilket jag insåg var lite i överkant även om del var vätska och slagg som släppte, så jag lade in ett mål mat till vid frukost och körde då ingen PF på 6 veckor.
Jag hade mätning, fotografering och vägning varannan söndag, vilket hjälpte mig till att hela tiden tänka – det är inte värt att äta en godisbit/skräpmåltid m.m., för det är snart kontroll igen. På detta vis fick jag också bekräftelse hela tiden på att jag gick åt rätt håll. Jag mätte nacke, axlar, bröst, midja, lår, vader, biceps och underarmar för att se att jag droppade på rätt punkter.
Märkte jag att det gick trögt i droppen, och kände mig fräsch, då visste jag att jag troligtvis kunde kapa lite energiintag.
Sista åtta veckorna, eller liknande, började jag introducera mer HIIT, högintensiva intervallträning i min förbränning. Hillsprints, intervaller på löpband m.m. men körde fortsättningsvis också morgonpromenader. Så det blev på sina ställen en morgonpromenad, ett gympass och ett HIIT-pass om dagen. Jag körde, under alla 20 veckor, minst ett pass hård styrketräning på gymet. Och ökade i nästan samtliga muskelgrupper och övningar, förutom sista veckorna när jag antingen stagnerade eller minskade marginellt.
Nyckeln tror jag är, att göra löpande kontroller och justera föda och aktivitet därefter. Lära sig älska intervallträning, fortsätta med hård styrketräning för att bibehålla muskelmassa samt eventuellt öka på om det är möjligt, detta bidrar sedan också till ökad förbränning och en smidigare fortsatt kosthållning.
Denna resa gjorde att jag kvalificerade mig till ena av fem manliga finalister i tävlingen #transformyourbody, där det nu handlar om en omröstning för att kröna den slutliga segraren. Sin röst kan man lägga genom att klicka på länken nedan och därefter Gilla därifrån.
[http://argetfit.se/tyb2013/tyb_2013_men_final3.html]
Hoppas detta kan inspirera någon, och finns det följdfrågor är ni givetvis välkomna, ris liksom ros.
14 augusti, 2013 at 00:13 #1078519Anonym anvandareMemberSjukt inspirerande! själv började jag min 19veckors deff igår och starten var underbar ! det enda jag undrar är om du har några tips till en sådan rå deff som du gjort och som jag vill göra köra ”nästan” PF på morgonen tar jag en whey shake innan skolan sen äter jag i skolan vid 12 och slutar vid 20:00 . har du några allmänna tips till en 17 åring som vill göra samma resa ?
17 augusti, 2013 at 18:24 #1078572Anonym anvandareMember@shibbyy man kan inte ”nästan” köra PF, vassle proteinet du dricker på morgonen är för mkt kalorier och bryter din fasta, byt istället ut till en BCAA shake som ej bryter fastan men stimulerar proteinsyntesen. lycka till med din resa
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.