Home › Forums › Deff och fettminskning › Går aldrig ner oavsett vad:(
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 juli, 2013 at 21:12 #102808Anonym anvandareMember28 juli, 2013 at 21:12 #1078271Anonym anvandareMember
Aldrig skrivit här innan så kanske postar fel nu men aja.
Jag är tjej, 23 år. 168 cm lång och brukar väga runt 68 kg (vilket jag tycker är ca 10 kg för mycket) vägde mig idag och ville bara storgrina när vågen stannade på stabila 78 kg. Jag VET att jag är väldigt muskulös och stark och att det gör att jag väger mer än ngn spinkig i samma längd men seriöst nästan 80 kg är inte okej. Jag ser visserligen inte tjock ut då min vikt är väldigt proportionerligt fördelad med jag vill med vara deffad och att det verkligen ska synas hur sjukt mkt jag tränar.
Grejen är att jag försökt gå ner i vikt men inget händer, alls. Jag har testat äta massa (för att öka förbränning) och jag har testat svälta mig. Inget funkar. Jag bara ökar i vikt. Visst att jag kör väldigt tungt när jag tränar men så mkt muskler bygger jag inte att det bara är det som gör mig tyngre. Har varit på sån där ”kroppsmätning” och fick veta att jag har ca 23-25% fett (sjukt äckligt mkt) vägde då 73 kg. Hade mycket muskelmassa, exakt siffra minns jag inte men kan kolla om jag hittar anteckningarna.
Jag vet inte hur jag ska göra, vad jag ska äta, hur mycket jag ska äta osv. Är typ aldrig hungrig och därför när jag äter äter jag en mängd som jag tror man ska äta. Ibland kan jag glömma att äta på hela dagen för att jag inte är hungrig, ibland flera dagar i rad. Är dessutom väldigt kräsen när det gäller mat..
HUR gör man? Är helt lost känner jag, inget funkar ju. Hade jag kunnat svälta mig smal hade jag lätt gjort det, eftersom jag ofta ändå inte känner hunger så borde det ju gå extra lätt men nä, drt blir jag ju bara tyngre av. Hjälp
29 juli, 2013 at 10:08 #1078277Anonym anvandareMemberEnkelt upplägg
08.00 – Vakna
09.00 – Träna
11.00 – FrukostGör massa andra saker, jobb etc
17.00 – Middag
21.00 – Kvällsmat
22-23.00 – SovÄt enligt hunger, försök få i dig 2-3 måltider per dag, undvik mellanmål, snacks och liknande kalorinnehållande.
En del av dina påståenden säger mig att du lyssnat lite för mycket på ”kompisar som tror dem kan” eller läst en skvaallerblaska för mycket. ”Jag har testat äta massa (för att öka förbränning)” – Är en fullständigt ologisk mening – Ju mer du äter, desto mer lagrar kroppen. Din metabolism ökar lite då mat processas eftersom det är en energikrävande process. Men om jag målar upp ett scenario här så får du själv fundera på om det känns logiskt.
Ditt behov för att hålla kroppsvikten är 1500kcal
Du äter 2000kcal för att öka din förbränning (metabolism) – Din förbränning kommer uppregleras med 5% över dygnet = 100kcal extra
Ditt kaloriöverskott från maten = 500kcal
Nettovinsten är +400kcal/dag vilket leder till en viktuppgång på runt 0,4kg/veckaSumma summarum är att ditt extraätande ökar förbränningen men aldrig så mycket som din inlagring ökar.
Följ din hunger – Är du mätt större delen av dagen kan det mycket väl innebära att din kropp inte behöver någon mat just då. Sikta på att äta proteinrika måltider när du äter.
29 juli, 2013 at 10:59 #1078278Anonym anvandareMemberOkej så inga mellanmål alltså? Typ alla jag känner och jobbar med tjatar extremt mycket om mellanmål och att jag måste äta mer, mer och ännu mer.
En typisk vardag ser väl ut såhär :
06-07 fixa mig, frukost osv
07-1630 jobba, brukar gymma på jobbet innan lunch
1630 middag, ta en powernap :p
18-19 powerwalk
19-22 plugga (pluggar språk vid sidan om jobbet) sen stallet
22-00 gymma och springa sen duscha och käka
01-06 sovaSå jag sover ju rätt lite, vilket gör att på helgerna är jag död, sover nästan hela tiden.
Varför frukost så sent förresten?
Och nä det där med ätandet för förbränning känns ju fel, jag har hela tiden sagt att jag tycker jag går upp av det medans tränare osv säger tvärtom.29 juli, 2013 at 17:00 #1078285Anonym anvandareMemberÄt ordentliga middagar så kommer du inte känna ett behov av mellanmål. Om man stoppar i sig en massa mat utan att vara hungrig och ens mål är viktnedgång så är man ute på väldigt djupt vatten och risken för att öka i vikt ökar ordentligt.
Sikta på 8 timmar sömn per dag, Det kommer underlätta viktnedgången och förbättra dina kognitiva förmågor såsom inlärning och minne. Sömnbrist har akut negativa effekter på utsöndring av hunger samt mättnadshormoner, insulinkänslighet osv. som är något som du bör tänka över.
Gymma två gånger per dag är bra om du är på elitnivå, men nu vet jag inte vad du tränar eller hur din träningsperiodisering och träningsschema ser ut (hoppas din coach är erfaren, påläst och har koll där) men för 99% av befolkningen är det vettigare med 1 pass/dag som max. Kör du 1 ordentligt pass/dag där du tar ut dig ordentligt kommer du inte behöva ett andra pass, du kan nu lägga den tiden på sömn och återhämtning och slutresultatet, kan jag garantera är att dina resultat kommer bli bättre än de är i dagsläget.
Du behöver inte äta frukost så sent, det var bara ett förslag. När du äter spelar mindre roll men sikta på frukost, lunch, middag och nöj dig med det.
29 juli, 2013 at 21:19 #1078288Anonym anvandareMemberMan behöver inte träna två gånger per dag bara för att. Det ska man veta att det försvinner massvis tid av dagen till o duscha och förbereda etc även om någon menar att det inte behövs några förberedelser så blir det alltid något eller så krockar det.
När vi tränar gör vi det ordentligt. Inga stopp när vi joggar, intervallträning är för tjockisar och behöver vi stanna har vi för dålig kondition. Kondition bygger vi upp snabbt, några veckor eller så, så räds inte.
Kör vi styrketräning så är det samma visa. Bra tempo så svetten kommer, även för tjejer. Du blir stark även av att spendera en och en halv timma på gymmet men det tar längre tid både vad gäller passen och resultaten. Särskilt om du har för avseende att gå ner i vikt. Då hänger allt på att hålla ett fungerande tempo, det ska vara kul att träna, gör vi stopp har vi inte kul.
Är man på ett gym som bara tillåter att man använder en maskin per gång blir det svårare att hålla nere passen då det är omöjligt att köra samma övning och muskelgrupp allt för tätt inpå varandra men försök ändå att inte tappa för mycket puls. Allt hänger på att hålla igång den.
Struktur i vardagen är A och O när det gäller kost. Har man jobb/arbete som gör att man måste gå upp bestämda tider äter man också med jämna intervall. Mat och sovklockan ringer när den ska.
Det hjälper ju också att vara lite intresserad och påläst om kost och vilken sorts mat som gynnar dina mål. För dig är ju t.ex. pasta bannlyst och skulle du successivt byta ut delar av maten mot mer sallad hade du nått dina mål mycket snabbare.Att svälta sig är aldrig ett alternativ. Äter vi inte som vi ska blir vi sura, griniga och jobbiga att ha o göra med och kommer till slut tappa all lust och ork att träna. N’är det händer blir vi tjockisar.
29 juli, 2013 at 22:56 #1078292Anonym anvandareMemberOkej, så tolkar jag er båda rätt om att jag helt enkelt får hålla järnkoll på kalorier?
Vad vore lämplig kalorimängd/dag? Jag väger som sagt 78 och vill droppa iaf 18 kg på typ 10-12 veckor. Mitt bmr är ju 1500 ungefär, om jag håller mig på 1400-1500 kcal/dag plus tränar bort 1500 kcal dag (2 pw, 1 löppass, 1 gympass) borde det ju generera en Nedgång på ca 1-1.5 kg/vecka eller?
29 juli, 2013 at 23:34 #1078294Anonym anvandareMemberKom på en sak till, anledningen till varför jag vill droppa vikt är för att det påverkar min träning negativt att vara såhär tung. Jag ser ju fortfarande smal ut och har fortfarande strl S i kläder (så fattar inte riktigt vart vikten sitter eller vad man ska säga för väger ju mycket för min längd) men förut kunde jag göra 10-15 chins (strikta), nu 10 kg tyngre kan jag inte ens göra en utan måste ha assist. Är helt enkelt för tung, samma sak i dips. :down:
31 juli, 2013 at 13:46 #1078313Anonym anvandareMemberJag har jobbat med viktminskning i några år och på din beskrivning känns du relativt lik många av mina tidigare kunder, de testar det mesta och inget fungerar. Ofta ligger dock en del problem i att man just testar runt hela tiden och inte håller fokus på en metod – håller man fokuset på en metod så kan man gå ner nästan oavsett vilken metod man följer LCHF, periodisk fasta, räkna kalorier, träna svinmycket etc etc.
Det är inte så överdrivet noga vilken metod du väljer utan det är viktigare att du bestämmer dig för en metod att följa dessa 10-12 veckor du beskriver och sedan faktiskt håller det så att du hinner få lite resultat.
1 augusti, 2013 at 01:04 #1078329Anonym anvandareMemberJo så är det nog. Men en kombo av träna mkt och räkna kalorier (kanske inte på grammet men på det stora hela veta och diffa max 100 kcal) borde ju funka. Men tycker det är skitsvårt att veta hur mkt kalorier jag ska äta har (”för att vara tjej”) väldigt lätt att bygga muskler och vill gärna fortsätta med det.
1 augusti, 2013 at 22:23 #1078333Anonym anvandareMemberAlla har för bråttom idag. Du behöver inte sitta och räkna för att lyckas gå ner i vikt. Märker du efter 2v att du inte avancerar så får du helt enkelt dra ner på ätandet eller införa totalstopp på allt onyttigt eller också träna tyngre med mer tempo.
Det finns många vägar men vill du vara tvärsäker på att nå målen så träna bara mer. Det är mitt enda vettiga råd för någon som tvunget vill skynda på processen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.