Home › Forums › Deff och fettminskning › Ge mig era tankar, periodisk fasta.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2012 at 13:24 #50988Anonym anvandareMember7 februari, 2012 at 13:24 #122561Anonym anvandareMember
Hej!
Jag är en gammal läsare men en alldeles färsk medlem. Jag har tränat från och till hela livet, de senaste åren mer seriöst, målet har alltid varit styrka men nu har jag för avsikt att slipa bort några kilo genom periodisk fasta, detta helst utan att bli svagare. Jag är inte särskilt bevandrad i deffsvängen men har försökt göra min hemläxa.
I vilket fall, jag är 28år/166/78 med ett basalt energibehov på 1950? Jag tränar 5-6ggr/vecka. Väldigt lite kardio, och mitt arbete är egentligen inte särskilt krävande.
Har inte kört singlar på länge men det här borde ge ett hum om hur min fysik ser ut.
Bänk: 2X130, 5×5 110
Mark: 5×5 165, 100x100kg
Böj: 2X190
Pushpressar: 2×90Tanken är alltså periodisk fasta för att få bort kanske 3-4kg ister runt buken. Mitt måltidsfönster kommer vara mellan 1300-2100. Det som kommer vara fasta inslag under denna tid är 1dl protein pulver, en styck lätt kesella, EAA, BCAA,CLA, Omega3, samt två stycken ägg, vilket ger 800kcal. Min förhoppning är att detta i samband med två stycken måltider skall täcka min proteinbehov? Vi talar husmanskost med fågel, fisk samt kött som bas här.
Två måltider alltså under dagen, när jag energiberäknat måltider brukar normala portioner som inte består av socker och fett hamna runt 700kcal.
Så om jag äter vanlig mat utan att överdriva borde ett dags snitt ligga runt 2200kcal, vilket jag inbillar mig är tillräckligt för bränna fett men behålla mina stackars muskler?Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar i motvind?
7 februari, 2012 at 13:38 #122562Anonym anvandareMember1) Exakta måltidsfönster gör varken från eller till i praktiken. D v s att en fasta på 15 eller 17 h kommer inte att skilja markant åt, förutom eventuellt i liten skillnad i ork på gymmet om du tränar fastande.
2) Läs deffguiden på forumet och räkna på siffrorna själv. Ingen orkar göra jobbet åt dig för skojs skull. Ligg kring 500 kcal under balans och håll proteinintaget högt.
7 februari, 2012 at 17:48 #122563Anonym anvandareMemberDen stora frågan är ju hur mycket energi din kropp förbrukar. Teoretiska beräkningar kommer ge dig en fingervisning men inte så mycket mer än så. Trial and error helt enkelt. Börja hellre högt i energi och sänk allt eftersom, istället för att börja alldeles för lågt, riskera tappa muskelmassa och krasha.
Hur snabb nedgång hade du tänkt dig? 2200 kcal om dagen kommer troligtvis resultera i en ganska långsam viktnedgång. Din kropp förbrukar nog inte så mycket mer än 3000 kcal om dagen med tanke på vad du har skrivit. Troligtvis mindre.
9 februari, 2012 at 17:52 #122564Anonym anvandareMemberMadball wrote:1) Exakta måltidsfönster gör varken från eller till i praktiken. D v s att en fasta på 15 eller 17 h kommer inte att skilja markant åt, förutom eventuellt i liten skillnad i ork på gymmet om du tränar fastande.Precis, anledningen till att jag kör på periodisk fasta är just för att jag tycker det är så jobbigt att gå runt och vara lite småhungrig och ständigt sugen på någonting under deff (om jag nu ska äta liiite var 4e timma som många förespråkar). Nu vet jag att jag får äta kl 14.00, då ger jag mig helt enkelt f*n på att inte småäta under fasta-timmarna, och sedan när kl slår 14.00 så äter jag en väldigt stor portion (brukar landa på 600-900kcal), och då känner jag mig väldigt tillfredsställd, man blir ”mättad” och suget på att småäta är som bortblåst under ätar-timmarna. Det känns inte som att man dietar och man slipper helt den där känslan av att ständigt vara små sugen. Jag blir oftast proppmätt efter första målet. Plus att jag helt ärligt tycker att det blir lättare & smidigare att räkna kalorierna på det här sättet. Sen finns det ju många andra fördelar med PF som du kan läsa om på bla leangains..
Aja, det är bara mina tankar kring PF
9 februari, 2012 at 18:38 #122565Anonym anvandareMemberFördelar som jag ser det.
1. att man äter lite större och färre portioner och hålla sig mätt många timmar efter man ätit.
2. att man kan lägga upp det så att man tränar fastande och sen äter all mat efter träningen vilket jag tror kan ha sina fördelar.
10 februari, 2012 at 15:04 #122566Anonym anvandareMemberDen anorektiska effekten av intermittent fasta är onekligen tacksam under deff. På stora överskott föredrar jag att äta oftare
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.