- This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Deff och fettminskning › Håravfall & Diet?
Håravfall & Diet?
Har dietat i 4,5mån och tappat 14kg. Varav strikt kost i 2,5mån inkl. ätardagar. Ätit fettsnålt senaste 2mån.
7 års träningserfarenhet.
Har senaste 2mån börjat märka att jag blivit mer tunnhårig/börjat tappa hår upptill (väldigt mkt och tjockt hår annars) samt att jag har mycket lättare att dra loss hår från huvudet när jag ex använder vax.
Aldrig märkt av detta förut och aldrig dietet såpass hårt och länge.
Vet att denna diet varit tuff för mig stundtals med för lite sömn bl.a
Även fått finnar stundtals på armar vilket jag inte brukar få vilket kanske beror på ändrade hormonnivåer?
Delvis ärftligt hårafvfall i släkten men verkligen accelererat sedan dieten.
Någon som varit med om liknande eller vet om det kommer tillbaks efter dietslut?
Bump på detta.
Förmodligen börjar du bli gammal. Som jag.
haha, ja risken finns ju Alm.
Det som förvånar mig är fortfarande att det kom så otroligt snabbt (3mån) för att få en lite kal fläck längst upp på huvudet. Och aldrig någonsin haft tendens till det innan.
Har hört att vissa dieter,bland annat,LCHF ,kan tillfälligt ge håravfall men att det kommer tillbaka senare. Kolla länken!
[http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktorns-faq#tappahar]
Det kan vara på grund utav brist på något ämne, ofta vitaminbrist. Att folk tappar mer hår än normalt är också väldigt vanligt hos personer med ätstörningar, som t.ex. anorexia nervosa och bulimia nervosa.
En vanlig vitaminbrist som påverkar håret på något sätt kan t.ex. vara för lite Vitamin A, B eller E. Även brist på folsyra (Vitamin B9) kan påverka håret på ett och annat negativt sätt.
Kom väldigt snabbt för mig med.
Typ på 6 mån. Från fluff till kala fläckar. Ligger i släkten.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY